Welcome Anonymous !

Over de Arrestatieteams en andere speciale politie-eenheden.

Handboeien

Zinloos gekeuvel, grappige verhaaltjes en andere nuttloze praat: dit is de verbale afvalbak.

Moderators: --X--, Doggieman

Berichtdoor Nero » wo nov 07, 2007 22:45

Kan met een dremel of iets dergelijks.
Nero
Agent

Berichtdoor luc » ma nov 12, 2007 23:26

Watervaste stift werkt ook best, ziet er alleen minder uit.
't gezag dat rust behoedt in stad en staat waakt rust'loos tegen 't kwaad
luc
Agent

Berichtdoor Bleu_E1000 » vr dec 14, 2007 23:19

ff n vraagje tussendoor: ik heb wel niet die lips, maar wel andere handboeien van zware kwaliteit (peerless 301) met double lock. Mag dit wel, of krijg ik dan ook gesodemieter? Kan er in het wetboek n.l. niks over vinden. :roll: Bij justitie nagevraagd, maar die verwijzen me naar het OM en andersom. Kastje-naar-de-muur-geval :roll:
"Levende vissen zwemmen tegen de stroom in, alleen de dode drijven mee."
Mr. L. Einthoven
Bleu_E1000
Commissaris

Berichtdoor Bleu_E1000 » vr dec 14, 2007 23:29

Jantjuhh schreef:
Six schreef:Mooi hoor Janthuh. Ik heb ze ook ;)

Maar heeft de verkoper ook vertelt wat voor een ranzige junks en stinkende ZVW'ers d'r in gezeten hebben? :P

Ik heb ze gekocht, inclusief sleuteltjes en orginele houder :D
Neey SIX, ik zal ze eerst even afwassen :wink:
@ Nero, kun je zelf niet bepalen hoever je ze door schuift dan?

:idea: Het is sowieso belangrijk dat je je boeien goed onderhoudt en van tijd tot tijd reinigt en ontsmet. Hoe? Zoals beschreven op onderstaande site, dit is wel van peerless, maar het geldt voor elk merk. Reinigen en smeren kun je het beste doen met wapenolie. 7.50 per liter. Als je ze niet regelmatig reinigt kun je ze binnen de kortste keren afschrijven en dat wil je niet.:wink: http://www.peerless.net/maintenance.htm
Mr. L. Einthoven
Bleu_E1000
Commissaris

Berichtdoor Guido » di jan 01, 2008 16:08

Emile schreef:ff n vraagje tussendoor: ik heb wel niet die lips, maar wel andere handboeien van zware kwaliteit (peerless 301) met double lock. Mag dit wel, of krijg ik dan ook gesodemieter? Kan er in het wetboek n.l. niks over vinden. :roll: Bij justitie nagevraagd, maar die verwijzen me naar het OM en andersom. Kastje-naar-de-muur-geval :roll:

Als je ze wilt gaan gebruiken kan je met alle soorten boeien problemen krijgen, van LIPS tot die Peerless tot gewone tie-raps.
In het kader van de grondwet, wederrechtelijke vrijheidsberoving.
Of je ze gewoon mag hebben als verzameling weet ik dan weer niet.
Guido
Agent

Berichtdoor Bleu_E1000 » wo jan 02, 2008 0:25

@ guido: als verzamelobject is het onvoorwaardelijk toegestaan.
gebruiken is een groot woord. Ik heb ze alleen altijd (d.w.z. bij t stappen) bij me i.p.v. een wapen. Mocht ik dan aangevallen worden, of ik zie dat een ander belaagd wordt (ongeacht de vorm van geweld), dat ik de VE met zo min mogelijk geweld kan overmeesteren (zijn de boeien toch eigenlijk voor bedoeld nietwaar. :roll: ) en netjes aan de politie over kan dragen :roll: valt toch onder burgerarrest, of niet? :?:

Weet btw hoe ik er mee om moet gaan. En in zo'n geval kan ik toch gewoon afgaan op voorwaarden die jullie (voor de politieagenten onder ons) hanteren om iemand al dan niet in de boeien te "slaan"?
Mr. L. Einthoven
Bleu_E1000
Commissaris

Berichtdoor S. » wo jan 02, 2008 2:21

Even los van mijn persoonlijke gedachten over het meenemen van boeien als je gaat stappen, even wat vraagjes voor je, om mij een idee te geven van de context;

- Hoe wil je iemand "overmeesteren" met je handoeien zonder de handboeien als een wapen te gebruiken?
- Drink je alcohol als je gaat stappen?
- Ben je een ambtenaar?
- Welke instantie heeft jou geleerd correct met boeien om te gaan?

Ik ben zelf aanwezig geweest bij meerdere aanhoudingen vooral in het uitgaanscircuit waarbij een verdachte betrokken was die zelfs met boeien om, achter zijn rug, nog iemand wist te verwonden of goederen probeerde te vernielen.

Bedenk dat een burger en een ambtenaar wat dit betreft een ander stel regels/wetten in acht moeten nemen.

S.
S.
Agent

Berichtdoor Bleu_E1000 » wo jan 02, 2008 11:14

S. schreef:Even los van mijn persoonlijke gedachten over het meenemen van boeien als je gaat stappen, even wat vraagjes voor je, om mij een idee te geven van de context;

- Hoe wil je iemand "overmeesteren" met je handoeien zonder de handboeien als een wapen te gebruiken?
- Drink je alcohol als je gaat stappen?
- Ben je een ambtenaar?
- Welke instantie heeft jou geleerd correct met boeien om te gaan?

Ik ben zelf aanwezig geweest bij meerdere aanhoudingen vooral in het uitgaanscircuit waarbij een verdachte betrokken was die zelfs met boeien om, achter zijn rug, nog iemand wist te verwonden of goederen probeerde te vernielen.

Bedenk dat een burger en een ambtenaar wat dit betreft een ander stel regels/wetten in acht moeten nemen.

S.

Hoe wil je iemand "overmeesteren" met je handoeien zonder de handboeien als een wapen te gebruiken?

Pols en elleboog pakken (bijv. wanneer VE een klap uit wil delen), op de rug draaien (kan door de kracht van de VE te gebruiken en zelf snel te zijn). Op de rug houdt je de arm stevig vast bij de pols, met de hand die je vrij hebt (waarmee je eerst de elleboog vast had) pak je je boeien en drukt deze om pols nummer 1 (de pols die je in je hand hebt). Hand die om de pols zat gebruik je nu om de boeien vast te houden, met de andere pak je de andere pols. VE zal naar alle waarschijnlijkheid tegenwerken, dus druk je de al geboeide arm iets omhoog... en boeien maar :twisted:
Drink je alcohol als je gaat stappen?

Nee, want ik moet daarna nog aan t verkeer deelnemen.
Ben je een ambtenaar?

Nee, dan zou ik wel lips hebben hè. :roll:
Welke instantie heeft jou geleerd correct met boeien om te gaan?

Geen instantie, wel geleerd van een vrijwilliger bij de politie en enkele ander soort ambtenaren die die dingen gebruiken. Verder oefenen, oefenen en oefenen. En nee, geen kinkie spelletjes :lol:

Ik hoef er toch niet zonder kleerscheuren vanaf te komen :lol:

Het OM schijnt nogal mild te zijn naar burgers die initiatief tonen.
Mag een burger die getuige is van een misdrijf de verdachte aanhouden?
Op grond van artikel 53 van het Wetboek van Strafvordering is bij ontdekking op heterdaad iedereen bevoegd een verdachte aan te houden. De aangehoudene moet wel "onverwijld" aan de politie worden overgedragen. Om te voorkomen dat de verdachte de benen neemt, mag de aanhouder dwang uitoefenen, bijvoorbeeld door hem tegen de grond te houden. Het gebruikte geweld mag niet verder gaan dan nodig is om te bereiken dat de verdachte er niet vandoor gaat. Het is toe te juichen dat dagelijks burgers van deze bevoegdheid gebruik maken. Zowel politiemensen als officieren van justitie zijn in de praktijk coulant tegenover burgers die het initiatief hebben genomen om iemand aan te houden.
Er is echter een duidelijke grens waar de geweldstoepassing moet ophouden. Zodra de verdachte zich heeft overgegeven of weerloos is, dan is het doel bereikt en is er geen geweld meer nodig. Dat geldt voor een aanhouding door de politie maar ook voor een aanhouding door burgers. Wanneer het geweld doorgaat nadat iemand is aangehouden, slaat het om in redeloos geweld. Een aanhouding door een burger is prima, maar wat niet mag is dat de aangehoudene vervolgens een paar flinke klappen na krijgt. Of dat nou is omdat iemand stoom moet afblazen of omdat hij het idee heeft dat hij zelf de verdachte moet straffen, zulk geweld is niet toelaatbaar.

Bron:http://www.npreva.nl/burgerarrest.html
Mr. L. Einthoven
Bleu_E1000
Commissaris

Berichtdoor runman » wo jan 02, 2008 17:49

de boeien worden toch als een wapen gezien en zodra de verdachte zich overgeeft is het 'geweld' niet meer nodig en dient men te stoppen met het toedienen van het geweld. Dit interpreteer ik dan dat je dan de boeien af dient te doen. :roll:
[*]Wanneer is straf een straf en wanneer een nieuwe kans?[*]
10 mrt starten met de opleiding voor DJI :)
Nu ruim een jaar later nog steeds blij met de keus voor DJI
8 juni 2009 starten met IBT opleiding.
17 juni 2009 geslaagd voor het IBT.
runman
Surveillant

Berichtdoor Bleu_E1000 » wo jan 02, 2008 18:01

runman schreef:de boeien worden toch als een wapen gezien en zodra de verdachte zich overgeeft is het 'geweld' niet meer nodig en dient men te stoppen met het toedienen van het geweld. Dit interpreteer ik dan dat je dan de boeien af dient te doen. :roll:

Handboeien vallen nooit en te nimmer onder de wet wapens en munitie, aldus het OM. Staat ook niks over handboeien vermeld in de wet wapens en munitie. Het is wel een geweldsmiddel, maar geen wapen (hoezo verwarrend). En verlost worden van de boeien, daar zal de VE juist op uit zijn...
Mr. L. Einthoven
Bleu_E1000
Commissaris

Berichtdoor runman » wo jan 02, 2008 18:11

Emile schreef:
runman schreef:de boeien worden toch als een wapen gezien en zodra de verdachte zich overgeeft is het 'geweld' niet meer nodig en dient men te stoppen met het toedienen van het geweld. Dit interpreteer ik dan dat je dan de boeien af dient te doen. :roll:

Handboeien vallen nooit en te nimmer onder de wet wapens en munitie, aldus het OM. Staat ook niks over handboeien vermeld in de wet wapens en munitie. Het is wel een geweldsmiddel, maar geen wapen (hoezo verwarrend). En verlost worden van de boeien, daar zal de VE juist op uit zijn...

ok jij betitelt het nog beter ;)

het geweldsmiddel dient te worden beeindigt volgens die wet?

Dat VE eropuit is logisch, maar zodra hij zich overgeeft mag je niet eens meer eentikje om de oren geven, maar boeien mogen omblijven. Overigens vraag ik me het volgende af. Je mag toch als burger niet iemand zijn vrijheid beroven, door bijv iemand op de wc op te sluiten? waarom mogen handboeien dan wel worden gebruikt?
runman
Surveillant

Berichtdoor Bleu_E1000 » wo jan 02, 2008 18:23

runman schreef:
Emile schreef:

ok jij betitelt het nog beter ;)

het geweldsmiddel dient te worden beeindigt volgens die wet?

Dat VE eropuit is logisch, maar zodra hij zich overgeeft mag je niet eens meer eentikje om de oren geven, maar boeien mogen omblijven. Overigens vraag ik me het volgende af. Je mag toch als burger niet iemand zijn vrijheid beroven, door bijv iemand op de wc op te sluiten? waarom mogen handboeien dan wel worden gebruikt?

onder normale omstandigheden, dus als er geen aanleiding is mag je iemand niet boeien/van zijn/haar vrijheid "beroven" (tenzij deze ermee instemt...). Echter als je een tik uitdeelt om je te verweren, is dit noodweer. De vraag is nu mag ik als noodweer ook boeien gebruiken? en daar duikt het kastje-naar-de-muur-geval op, want zowel het OM als het ministerie van Justitie verwijzen me naar de ander.
Ikzelf vind dat die boeien in zo'n situatie om mogen en om mogen blijven. Mja, wie ben ik, wat ik denk en rechtvaardig vind, hoeft niet per definitie rechtvaardig en wettig te zijn...:roll:
Scheelt ook een hoop werk voor de agenten die TP komen, ze hoeven VE niet meer te boeien, die kunnen de VE immers als een cadeautje in ontvangst nemen, alleen t strikkie ontbreekt nog..o nee, dat zijn de boeien :lol:
Mr. L. Einthoven
Bleu_E1000
Commissaris

Berichtdoor Oltje01 » wo jan 02, 2008 18:27

Emile schreef:@ guido: als verzamelobject is het onvoorwaardelijk toegestaan.
gebruiken is een groot woord. Ik heb ze alleen altijd (d.w.z. bij t stappen) bij me i.p.v. een wapen. Mocht ik dan aangevallen worden, of ik zie dat een ander belaagd wordt (ongeacht de vorm van geweld), dat ik de VE met zo min mogelijk geweld kan overmeesteren (zijn de boeien toch eigenlijk voor bedoeld nietwaar. :roll: ) en netjes aan de politie over kan dragen :roll: valt toch onder burgerarrest, of niet? :?:

Weet btw hoe ik er mee om moet gaan. En in zo'n geval kan ik toch gewoon afgaan op voorwaarden die jullie (voor de politieagenten onder ons) hanteren om iemand al dan niet in de boeien te "slaan"?

Ben ik de enige die dit nogal apart vind? :shock: Ik hoop echt dat je een grapje maakt.

Je geeft allemaal argumenten over hoe je iemand wel niet denkt in de boeien te gaan slaan. Je hebt het over aangevallen worden.. Heb je wel eens echt gevochten? Zoja, dan weet je vast wel dat die leuke greepjes van jou echt niet gaan werken, tijdens zulke stresvolle situaties laat de fijne motoriek het vaak afweten. Daarnaast is het ook erg lastig om in je eentje een VE onder bedwang te krijgen, laat staan in je eentje te boeien.

Het boeien heb je van een vp'er geleerd?...zucht :roll: No offence tegen de VP'ers, die doen namelijk echt wel goed werk, maar het zijn ook geen IBT docenten.
Oltje01
Surveillant

Berichtdoor runman » wo jan 02, 2008 18:27

ik ben het geheel met je eens laat dat duidelijk zijn maar net wat je zegt... daat gaat het niet om. Ik had ergens op een forum gelezen dat een douanier zijn dienst boeien had gebruikt in overleg met de geboeide persoon en dat deze uiteindelijk een hoop problemen had gekregen omdat hij a) dienstmiddelen had gebruikt en b) in overtreding was omtrent het boeien van een persoon.

Lekker vaag allemaal zo. Gelukkig heb ik er (nog) en voorlopig laat ik het maar achterwege haha
runman
Surveillant

Berichtdoor Bleu_E1000 » wo jan 02, 2008 18:41

Oltje01 schreef:
Emile schreef:@ guido: als verzamelobject is het onvoorwaardelijk toegestaan.

Ben ik de enige die dit nogal apart vind? :shock: Ik hoop echt dat je een grapje maakt.

Je geeft allemaal argumenten over hoe je iemand wel niet denkt in de boeien te gaan slaan. Je hebt het over aangevallen worden.. Heb je wel eens echt gevochten? Zoja, dan weet je vast wel dat die leuke greepjes van jou echt niet gaan werken, tijdens zulke stresvolle situaties laat de fijne motoriek het vaak afweten. Daarnaast is het ook erg lastig om in je eentje een VE onder bedwang te krijgen, laat staan in je eentje te boeien.

Het boeien heb je van een vp'er geleerd?...zucht :roll: No offence tegen de VP'ers, die doen namelijk echt wel goed werk, maar het zijn ook geen IBT docenten.

Eh ja zo vaak gevochten. In de tijd dat ik nog geen boeien had. I learned the hard way...
Heb geleerd om altijd gebruik te maken van
    a. toestand van de ander.
    b. zwakke plekken.
    c. richten op schenen, liesen, middenrif, hals, neus, etc.

Tot zover de ordinaire straatgevechttactieken
    d. ken je eigen mogelijkheden en de vermoedelijke mogelijkheden van de ander.
    e. probeer..correctie zorg dat je de ander in de houtgreep hebt

Een VP-er moet t toch ook wel eens in de praktijk brengen, niet alleen n IBT-er.
Mr. L. Einthoven
Bleu_E1000
Commissaris

VorigeVolgende

Keer terug naar De kantine

Toon nieuwe berichten