Welcome Anonymous !

Over de Arrestatieteams en andere speciale politie-eenheden.
 

Hardlopen

Over sporten, trainen en zweten. Een record gelopen, hulp nodig bij vooruitgang? Praat er hier over.

Moderators: --X--, Doggieman

Berichtdoor Jantjuhh » za okt 28, 2006 16:35

Ongetwijfeld zijn er hier heel wat mensen die hard lopen!
Ik stel voor dat we gewoon ieder ons schema, of onze records eens invullen, mischien kunnen we elkaar wat tips geven, en wellicht zal het een motiverende invloed hebben!

Zelf loop ik 3 keer per week hard, waarvan een keer een intervaltraining.
Een interval training is meestal 8km bij me, en een duurloop varieert tussen de 10 en de 12 km.

Ik hoor het wel :)
Avatar gebruiker
Jantjuhh
Brigadier
 
Posts: 580
Geregistreerd: ma apr 03, 2006 10:15
Woonplaats: Ja


Berichtdoor Red_Cell » za okt 28, 2006 20:15

Ben je geen gevorderde loper..doe dan zeker niet elke week een (zware) intervaltraining..begin met eens in de 2 weken!
The end..is the beginning...is the end!!
Avatar gebruiker
Red_Cell
Hoofdagent
 
Posts: 348
Geregistreerd: vr aug 16, 2002 21:38

Berichtdoor Jantjuhh » zo okt 29, 2006 8:20

Ik ben inderdaad geen gevorderde loper denk ik, want ik loop nog maar een maand of vier.
Toch merk ik dat het steeds makkelijker sneller en beter gaat..
Wat zijn je motieven voor het feit dat je zegt dat het beter is om eens keer in de twee weken een intervaltraining te doen?
Avatar gebruiker
Jantjuhh
Brigadier
 
Posts: 580
Geregistreerd: ma apr 03, 2006 10:15
Woonplaats: Ja

Berichtdoor Elminster » zo okt 29, 2006 21:11

Ik ben ook geen gevorderde loper. Ik heb altijd zwaar getraind met gewichten. Nu ik het op meer conditie wil gooien kom ik er achter dat mijn lichaam begint te zeiken. Ik weeg momenteel 97 kilo (daar gaat zeker nog wat vanaf) en loop sinds enkele maanden. Ik heb laatst even flink getraind en gelopen. Helaas heb ik nu een blessure aan mijn voet; op de bal van mijn voet, aan de onderkant, heb ik en zeer pijnlijke plek. Ik voel dat als ik op de voet ga staan. 'S ochtends is de voet stijf en pijnlijk. Heb er sinds een kleine maand nu last van. Ga er morgen ook me naar de fysio maar mogelijk klinkt dit herkenbaar voor anderen. Mogelijk dat dit met mijn gewicht te maken heeft en te snel te veel voor mijn betreffende voet. Hopen dat het snel voorbij gaat met voldoende rust. Wil graag weer mijn looptraining oppakken.

Het laatste waar ik lekker op liep was 8 kilometer. Voor mij persoonlijk een zeer goede training waar ik dan "lekker" moe van ben. Als de voet weer beter is dan hoop ik te gaan voor de 10 a 12 kilometer. Als dat er in zit dan ga ik op tijd lopen en probeer ik deze te verbeteren.
Oog om oog, tand om tand.
Avatar gebruiker
Elminster
Surveillant
 
Posts: 66
Geregistreerd: do okt 26, 2006 21:16

Berichtdoor Red_Cell » zo okt 29, 2006 21:36

Jantjuhh schreef:Ik ben inderdaad geen gevorderde loper denk ik, want ik loop nog maar een maand of vier.
Toch merk ik dat het steeds makkelijker sneller en beter gaat..
Wat zijn je motieven voor het feit dat je zegt dat het beter is om eens keer in de twee weken een intervaltraining te doen?


Het kan in begin een (te zware) belasting zijn voor je lichaam...er zal dan geen progressie zijn, en kans op blessure wordt groot! Ga eerst uit je gewone looptraining je conditie halen, en gebruik de interval voor de verbetering mocht je gewone training minder resultaat halen!
The end..is the beginning...is the end!!
Avatar gebruiker
Red_Cell
Hoofdagent
 
Posts: 348
Geregistreerd: vr aug 16, 2002 21:38

Berichtdoor robroy » zo okt 29, 2006 21:47

Voor Elminster............ heb je wel goede loopschoenen ??

Misschien heb je wel een inlegzool nodig voor in je loopschoenen, deze verdelen het gewicht evenredig over je voeten en zorgen voor minder blessures. Zo een zooltje kost wel het een en ander, maar kan ook een hoop vervelende blessures schelen :wink:
robroy
Agent
 
Posts: 195
Geregistreerd: ma maart 07, 2005 18:59
Woonplaats: Haaglanden

Berichtdoor Jantjuhh » ma okt 30, 2006 8:20

Ok, en bij de hoeveel kilometer denk je dat het intressant word met een intervaltraining te beginnen?
Het lijkt mij logisch dat dit veschillend is per persoon, ook omdat iedereen andere doelen en motieven heeft..
Avatar gebruiker
Jantjuhh
Brigadier
 
Posts: 580
Geregistreerd: ma apr 03, 2006 10:15
Woonplaats: Ja

Berichtdoor Red_Cell » ma okt 30, 2006 21:04

Verschilt ook per persoon. Is een soort gevoel..vraag anders eens een expert op dit gebied.

Je kan er wel van uit gaan dat, zodra je 'gewone' looptraining minder resultaat levert ( je traint vaak/veel, maar weinig vooruitgang) dat een interval mogelijk wel een idee is. Begin met interval rustig..dus niet direct elke week..tenzij het een rustige is.
The end..is the beginning...is the end!!
Avatar gebruiker
Red_Cell
Hoofdagent
 
Posts: 348
Geregistreerd: vr aug 16, 2002 21:38

Berichtdoor Elminster » di okt 31, 2006 20:05

Inderdaad goede loopschoenen gaan eraan komen tesamen met een paar goede zolen. Was vandaag naar de Fysio gegaan voor mijn voet en het blijkt een voetplaatblessure te zijn; mijn plaatpees (gehele onderkant van je voet) met als aanhechting de onderkant hiel is over de zeik. Gaat over maar mag 2 weken niet lopen en moet iedere dag 2 maal rekken en wat oefeningen doen. Mijn voeten waren het nog niet helemaal gewend denk ik, ik liep wat teveel in te korte tijd.

Heeft iemand nog ervaring met "loophorloges" wat betreft gebruiksvriendelijkheid, functies, hartslag en prijs?
Oog om oog, tand om tand.
Avatar gebruiker
Elminster
Surveillant
 
Posts: 66
Geregistreerd: do okt 26, 2006 21:16

Berichtdoor Jantjuhh » wo nov 01, 2006 8:46

Dat is minder man!
Veel succes in ieder geval!
Even over die loophorloges, de prijzen van de profesionele loophorloge beginnen bij de 119,95 euro, dan heb je dus de eenvoudigste, is niet gedecoreerd wat wil zeggen dat als je met zen tweeën gaat hardlopen er storingen kunnen optreden etc.
Ook heeft dit horloge geen geheugenfuncties, en leest geen tempo ed af.
Als je naar een catagorie duurdere gaat betaal je 149,95 maar dan zitten er wel 16 geheugenfuncties op, je krijgt er een software pakket bij, en je kunt veel meer aflezen!
Zelf zou ik denk ik daarom voor de wat duurdere kiezen.
Ik ben zelf wel bezig geweest met een loophorloge, maar heb hem nog niet..
Ik heb dus geen praktijk ervaring, maar mischien zijn hier mensen die dat wel hebben?
Kijk ook even op www.polar-nederland.nl

J
Avatar gebruiker
Jantjuhh
Brigadier
 
Posts: 580
Geregistreerd: ma apr 03, 2006 10:15
Woonplaats: Ja

Berichtdoor Berend BOTje » wo nov 01, 2006 11:29

Het leuke is dat bij hardlopen iedereen altijd een beetje de waarheid spreekt, want het is allemaal zo persoonlijk. De ene vind trainen met hatdslag meter heerlijk en kan er goed mee uit de voeten, de ander wordt al helemaal gek bij de gedachten dat je een band om je borst moet dragen. (deze is wel noodzakelijk voor een goeie hartslagmeter, want registratie op de pols werkt,nog, niet zuiver).

Het nadeel van te vroeg gaan trainen met een hartslagmeter is dat bij een mindere dag (een ongeoefende loper heeft deze wat vaker) je hartslag meteen veel hoger kan zijn en je dus moeilijker gestructureerd kan trainen. Dit geld met name voor interval trainingen. Overigens kan je interval training in mijn ogen altijd trainen (ook al ben je geen gevorderde loper), echter zal je de tijd en snelheid behoorlijk moeten aanpassen. Begin bijvoorbeeld met 5 keer een steigerrung op 80% over 100 meter en bouw dit langzaam uit. of bijvoorbeeld 5 min rustige duurlooptempo (50 - 60% van je max) en loop 30 sec op 80% van je max.
Bij deze laatste kan je bijvoorbeeld een hartslagmeter goed gebruiken als de interval gaat uitbouwen (langere actie, kortere rust).

Een tip is; als je een hartslagmeter wil kopen koop er dan 1 van Polar en geen Lidl, Aldi of Action kwaliteit.
Het beste kan je naar een hardloopspeciaalzaak gaan, net als voor de aanschaf van knap schoeisel.
Berend BOTje
Aspirant
 
Posts: 28
Geregistreerd: do okt 12, 2006 12:11

Berichtdoor Jantjuhh » vr nov 03, 2006 9:42

Als je er een neemt kun je inderdaad beter een goede nemen.
Zelf zie ik er vanaf..
Ik ben meer van de mentaliteit: We gaan een rondje lopen, en blijven lopen, tot we weer thuis zijn.
Mischien niet goed?
Avatar gebruiker
Jantjuhh
Brigadier
 
Posts: 580
Geregistreerd: ma apr 03, 2006 10:15
Woonplaats: Ja

Berichtdoor GlockCop » vr nov 03, 2006 21:17

Interval training kan wel paar keer per week maar je moet het niet 8 km doen! Begin gewoon met 20 minuten en bouw dat op naar 30 minuten. Meer moet je niet doen voor interval. Dit is dan voor een conditie/gewicht verlies interval. Zo verbrand je het meeste vet. Als je langer dan 20 minuten gaat cardio doen dan gaat je lichaam spierweefsel afbreken voor zijn energie behoefte na elk half uur boven die tijd.
Als je voor duurlopen gaat wordt heteen ander verhaal. Dat is gewoon je lichaam conditioneren lange afstanden te lopen. En dat is nogal een aanslag op je gewrichten dus haal hardloopschoenen en kleed je goed.
http://www.coolrunning.com/engine/2/index.shtml
Dit is een goeie site met info en schema's.
People sleep peaceably in their beds at night only because rough men stand ready to do violence on their behalf.
George Orwell
Avatar gebruiker
GlockCop
Hoofdcommissaris
 
Posts: 2197
Geregistreerd: zo apr 16, 2006 20:43

Berichtdoor Elminster » vr nov 03, 2006 22:25

Kijk, goede info.....Ik vandaag en Polar gekocht type RS100. Zeer goed basismodel......Nog even herstellen en dan kunnen we er tegen aan. Zal als ik voornoemde lees in ieders geval beginnen met goede interval training 3keer per week. Klein beginnen en langzaam uitbouwen om blessures te voorkomen. Heb er zin in.
Oog om oog, tand om tand.
Avatar gebruiker
Elminster
Surveillant
 
Posts: 66
Geregistreerd: do okt 26, 2006 21:16

Berichtdoor GlockCop » za nov 04, 2006 1:02

Ik heb zelf ook verrotte knieeen en heb veel succes gehad met het beginnersschema van die website. Die is bedoeld om je gewrichten en voeten te laten wennen. Werkte erg goed kan het je aanraden.
People sleep peaceably in their beds at night only because rough men stand ready to do violence on their behalf.
George Orwell
Avatar gebruiker
GlockCop
Hoofdcommissaris
 
Posts: 2197
Geregistreerd: zo apr 16, 2006 20:43

Volgende

Keer terug naar De sportschool

Toon nieuwe berichten