Welcome Anonymous !

Over de Arrestatieteams en andere speciale politie-eenheden.
 

Pijn in mijn schenen met hardlopen

Over sporten, trainen en zweten. Een record gelopen, hulp nodig bij vooruitgang? Praat er hier over.

Moderators: --X--, Doggieman

Berichtdoor Kmar1986 » za apr 16, 2011 19:58

Om mijn conditie wat op peil te brengen/houden, ben ik weer begonnen met hardlopen. Ik heb het schema van de ECO gedownload en ben vorige week begonnen.
Echter na ongeveer 1,5 km hardlopen (lage intensiteit) beginnen m´n schenen al ontzettend zeer te doen. Qua conditie red ik het makkelijk, maar de pijn in mijn schenen belemmeren het om 5 km te rennen.

Ik denk zelf dat het aan mijn schoeisel ligt.
Ik loop op New Balance 768
Afbeelding

Ik heb deze hardloopschoenen via defensie gekregen. Alles werd gemeten om te kijken welke schoen bij me zou passen. We moesten een aantal meter hardlopen op blote voeten terwijl dit werd gefilmd met een slow-motion-camera. Hierna werd gekeken hoe de voet afrolt enzo en hierop werd de keuze van de schoen bepaald.

Dit is echter 3 jaar geleden gebeurd. De schoenen zijn nauwelijks gebruikt dus ik geloof niet echt dat ze aan vervanging toe zijn.
Zou mijn lichaam zo veranderd zijn dat ik andere hardloopschoenen nodig heb?

Als iemand tips heeft of oplossingen dan hoor ik het graag.

8) Uiteraard ben ik me ervan bewust dat pijn een emotie is en derhalve uitgeschakeld kan worden 8) Alleen ben ik bang dat ik dan na een week ook uitgeschakeld ben :cry:
Strijder van God's Eigen Wapen
Avatar gebruiker
Kmar1986
Aspirant
 
Posts: 39
Geregistreerd: wo okt 20, 2010 18:31


Berichtdoor -LN- » za apr 16, 2011 20:06

Lees maar eens --> klik

Natuurlijk is het doel om zonder pijnlijke schenen te lopen. Maar vooral het direct na het hardlopen koelen scheelt flink in de hersteltijd tot aan de volgende run.
"Don't do anything by half. If you love someone, love them with all your soul. When you go to work, work your ass off. When you hate someone, hate them until it hurts."
Henry Rollins
Avatar gebruiker
-LN-
Commissaris
 
Posts: 1157
Geregistreerd: wo jun 07, 2006 20:47

Berichtdoor wcloos » za apr 16, 2011 20:11

Hoi,

Het probleem wat je hebt met je scheenbenen ligt waarschijnlijk aan je manier van lopen en beperkte flexibiliteit van je heupen of enkels. Er zijn veel betere schoenen dan degene die je nu hebt maar daar ligt niet het probleem.

Een goede looptechniek (waarbij je op de bal van je voet land) zal er voor zorgen dat je weer pijn vrij kan lopen. Voor de rest kan ik je aanraden om te werken aan de flexibiliteit van je heupen en je enkels (en hamstrings) om te zorgen dat je "efficiënter" kan lopen.

Doe wat research op google en youtube op "barefoot running, "chi-running" en "pose running". Laat maar weten als je nog vragen hebt ;)!

Wesley Cloos
CrossFit L1 Trainer
Avatar gebruiker
wcloos
Surveillant
 
Posts: 62
Geregistreerd: di nov 30, 2010 8:27

Berichtdoor wcloos » za apr 16, 2011 20:15

-LN- schreef:Lees maar eens --> klik

Natuurlijk is het doel om zonder pijnlijke schenen te lopen. Maar vooral het direct na het hardlopen koelen scheelt flink in de hersteltijd tot aan de volgende run.


Ik kan de link niet open maar het lijkt mij een beter idee om pijn vrij te lopen dan na elke keer je scheenbeen ijsen. Zo blijf je namelijk met het probleem lopen. Het is NIET correct als je last hebt van je schenen tijdens het rennen.
Avatar gebruiker
wcloos
Surveillant
 
Posts: 62
Geregistreerd: di nov 30, 2010 8:27

Berichtdoor Kmar1986 » za apr 16, 2011 20:20

Bedankt voor de goede site -LN-
En ik denk inderdaad dat ik andere schoenen moet aanschaffen.
Ik zat zelf te denken om langs Runnersworld te gaan. Daar filmen en meten ze ook alles. Of heeft iemand nog een andere aanbeveling?
Strijder van God's Eigen Wapen
Avatar gebruiker
Kmar1986
Aspirant
 
Posts: 39
Geregistreerd: wo okt 20, 2010 18:31

Berichtdoor wcloos » za apr 16, 2011 20:49

Kmar1986 schreef:Bedankt voor de goede site -LN-
En ik denk inderdaad dat ik andere schoenen moet aanschaffen.
Ik zat zelf te denken om langs Runnersworld te gaan. Daar filmen en meten ze ook alles. Of heeft iemand nog een andere aanbeveling?


Als je kan lezen heb je een andere aanbeveling zojuist gemist! Geloof mij, schoenen alleen gaan je problemen niet oplossen...
Avatar gebruiker
wcloos
Surveillant
 
Posts: 62
Geregistreerd: di nov 30, 2010 8:27

Berichtdoor Kmar1986 » za apr 16, 2011 21:06

wcloos schreef:
Kmar1986 schreef:Bedankt voor de goede site -LN-
En ik denk inderdaad dat ik andere schoenen moet aanschaffen.
Ik zat zelf te denken om langs Runnersworld te gaan. Daar filmen en meten ze ook alles. Of heeft iemand nog een andere aanbeveling?


Als je kan lezen heb je een andere aanbeveling zojuist gemist! Geloof mij, schoenen alleen gaan je problemen niet oplossen...


Niet gemist, maar ik was nog bezig met lezen/kijken.
Van wat ik heb gezien en gelezen, verschilt pose-running en chi-running niet echt veel van elkaar.
En ik heb net een rondje door de woonkamer gedaan en ik moet zeggen dat het inderdaad aanvoelt als een natuurlijke manier van lopen. Het meest bereiken met de minste inspanning.
Het barefoot gedeelte spreekt me niet echt aan.

En de flexibiliteit is denk ik inderdaad iets beperkt in de enkels. En zoals ik ook las op de site van -LN- kan dat komen doordat de kuiten meer getraind zijn (voetbalverleden) dan de scheenspieren.
Ik denk dat een samenloop van de bovengenoemde problemen de oorzaak is van de pijn in mijn schenen.
Strijder van God's Eigen Wapen
Avatar gebruiker
Kmar1986
Aspirant
 
Posts: 39
Geregistreerd: wo okt 20, 2010 18:31

Berichtdoor -LN- » za apr 16, 2011 21:11

wcloos schreef:
-LN- schreef:Lees maar eens --> klik

Natuurlijk is het doel om zonder pijnlijke schenen te lopen. Maar vooral het direct na het hardlopen koelen scheelt flink in de hersteltijd tot aan de volgende run.


Ik kan de link niet open maar het lijkt mij een beter idee om pijn vrij te lopen dan na elke keer je scheenbeen ijsen. Zo blijf je namelijk met het probleem lopen. Het is NIET correct als je last hebt van je schenen tijdens het rennen.


Sommige mensen die gevoelig zijn voor shin-splint zullen hier toch af en toe mee geconfronteerd worden. Ik heb hier zelf een tijd last van gehad en heb eerst de tijd genomen dit te laten herstellen. Inmiddels loop ik pijnvrij, maar toch voel ik na zwaardere trainingen af en toe wel eens iets. Direct koelen doet dan wonderen.

Het lopen op de voorvoet is hier al eens ergens besproken. Ik zie er het nut ook wel van in. Of het tegen shin-splint helpt is onduidelijk. De ene bron zegt ja door de geringe schokbelasting, de andere nee i.v.m. de zwaardere belasting van de aanhechting van de kuitspier die voor problemen zorgt. We zijn hier nu beiden een beetje dokter op afstand aan het spelen, maar als het shin-splint betreft zou ik het eerst laten rusten. Verder is het gewoon moeilijk te zeggen. Is je loopstijl slecht? je schoenen? Heb je gewoon zwakke schenen?
Blijf voorzichtig experimenteren met schoenen en loopstijl tot je iets vindt dat bij je past. Maar maak in dit geval van pijn geen emotie want het kan chronisch worden of tot een stressbreuk leiden.
Laatst bijgewerkt door -LN- op za apr 16, 2011 21:37, in totaal 1 keer bewerkt.
"Don't do anything by half. If you love someone, love them with all your soul. When you go to work, work your ass off. When you hate someone, hate them until it hurts."
Henry Rollins
Avatar gebruiker
-LN-
Commissaris
 
Posts: 1157
Geregistreerd: wo jun 07, 2006 20:47

Berichtdoor wally-b » za apr 16, 2011 21:36

Loop jij in je vrije tijd op kisten of andere hoge schoenen?

Doorbloeding is het probleem. Verder is het alleen maar zo dat rust het weg haalt. Daarbij ook niet doorgaan want dan kan het blijvend worden.

Om conditie te behouden gaan zwemmen of fietsen.

En er is inderdaad veel over te vinden op internet.
"Sommigen worden agressief uit vrees om bang te zijn."

Quote:Cherbulier

:at: :lmb: :sbs: :kct: :bbe: :marn:
Avatar gebruiker
wally-b
Hoofdinspecteur
 
Posts: 803
Geregistreerd: ma jan 14, 2002 17:19
Woonplaats: NL.

Berichtdoor Kmar1986 » za apr 16, 2011 21:40

Op mijn werk loop ik op kisten uiteraard. En in mijn vrije tijd op gympen. (n°ke air max classic) En fietsen en zwemmen wilde ik er ook bij gaan doen om de conditie bij te houden.
Bedankt voor alle snelle reacties.
Strijder van God's Eigen Wapen
Avatar gebruiker
Kmar1986
Aspirant
 
Posts: 39
Geregistreerd: wo okt 20, 2010 18:31

Berichtdoor Jantjuhh » za apr 16, 2011 21:46

Er zijn veel bruikbare adviezen voorbij gekomen.
Zelf heb ik er ook een tijdje last van gehad. Wat bij mij erg hielp is het opwarmen en rekken vooraf om de doorbloeding goed op gang te helpen. Ook koelen achteraf is heel effectief. Mocht het zo erg worden dat je je schenen zelfs gaat voelen bij het 'gewoon'lopen; dan is rust de enige manier om er vanaf te komen..

Pijn is inderdaad een emotie, maar in dit geval niet negeren anders kan het je zelfs tot de operatietafel leiden in het slechtste geval :wink:

Succes!
Avatar gebruiker
Jantjuhh
Brigadier
 
Posts: 580
Geregistreerd: ma apr 03, 2006 10:15
Woonplaats: Ja

Berichtdoor Kobakker81 » za apr 16, 2011 22:05

Check ook ff de volgende site:

http://www.sportcompression.nl/

Ik heb namelijk ook shin splint gehad, tot aan de sportarts in het UMC geweest. Deze sokken/kousen hebben mij heel veel geholpen en sindsdien pijnvrij kunnen lopen.

Het probleem bij mij lag in een te korte spier vanaf mijn grote teen die achter het scheenbeen doorloopt. Doordat deze te kort is gaat deze langs de scheen schuren met alle gevolgen van dien. De oplossing.....fysio alles los laten maken en veel, heel veel rekken.

Grtz en succes ermee
Victory is Reserved for Those Willing to Pay the Price!
Kobakker81
Agent
 
Posts: 172
Geregistreerd: ma dec 08, 2008 19:51

Berichtdoor wally-b » zo apr 17, 2011 21:18

In ieder geval, kisten bevorderen het herstel niet.
"Sommigen worden agressief uit vrees om bang te zijn."

Quote:Cherbulier

:at: :lmb: :sbs: :kct: :bbe: :marn:
Avatar gebruiker
wally-b
Hoofdinspecteur
 
Posts: 803
Geregistreerd: ma jan 14, 2002 17:19
Woonplaats: NL.

Berichtdoor defensiemedewerker » zo apr 17, 2011 22:29

Tijdens mijn dienstperiode was ik ook gevoelig voor scheenbeenvliesonsteking (shin splint).

Je verhaal riep bij mijn echter wel een paar vraagjes op?

Waaom gelijk het ECO schema.
Als je schoenen 3 jaar oud zijn en nog zo goed als nieuw hoeveel loopkm's maak je dan per week.

Loop met deze blessure niet door de pijn heen, dat heeft met training geen nut.
Je breekt jezelf dan alleen maar af.
Bewaar pijn= emotie maar tot je een intest moet doen. Tot dan, luister naar je lichaam.

Groeten en succes mac.
Ondertussen ex-defensiemedewerker.
Nu bij de politie..
defensiemedewerker
Agent
 
Posts: 170
Geregistreerd: wo feb 28, 2007 10:28

Berichtdoor Kmar1986 » ma apr 18, 2011 19:53

Omdat mijn basis conditie op zich wel redelijk is. En ik een bepaald doel voor ogen heb in mijn werk waarvoor ik het schema van de ECO als richtlijn gebruik. Ik ben nu nog aan het opwerken om de eerste 5km te lopen dus ik begin niet gelijk extreem.

Ik heb vandaag weer gelopen volgens het principe van pose-running en ik moet zeggen dat het de intensiteit van het hardlopen enorm verminderd. De pijn in mijn schenen bleef ook veel langer uit. Op een gegeven moment kwam het wel, maar dat kwam meer omdat ik de techniek van het pose-running liet verslappen.
Strijder van God's Eigen Wapen
Avatar gebruiker
Kmar1986
Aspirant
 
Posts: 39
Geregistreerd: wo okt 20, 2010 18:31

Volgende

Keer terug naar De sportschool

Toon nieuwe berichten