Welcome Anonymous !

Over de Arrestatieteams en andere speciale politie-eenheden.
 

TRX

Over sporten, trainen en zweten. Een record gelopen, hulp nodig bij vooruitgang? Praat er hier over.

Moderators: --X--, Doggieman

TRX

Berichtdoor wally-b » wo jul 27, 2011 22:07

Zijn hier nog mensen die een TRX gebruiken.

Wie niet weet wat het is:
http://www.trxtraining.com/

zoek ook maar eens op google en youtube.

Het ziet er eenvoudig uit. Maar vaak is eenvoud wel de manier.
Maar voordat ik zo een ding wil kopen ben ik benieuwd of er hier ervaringen zijn.

Grtz.
"Sommigen worden agressief uit vrees om bang te zijn."

Quote:Cherbulier

:at: :lmb: :sbs: :kct: :bbe: :marn:
Avatar gebruiker
wally-b
Hoofdinspecteur
 
Posts: 803
Geregistreerd: ma jan 14, 2002 17:19
Woonplaats: NL.


Berichtdoor blauwebaret » wo jul 27, 2011 23:15

is dit niet een beetje van het straatje tellsell? elke keer iets veranderen en zeggen dat het veel beter is deze keer?
iedereen Dubbelfrissssssss
Avatar gebruiker
blauwebaret
Hoofdagent
 
Posts: 244
Geregistreerd: ma nov 07, 2005 22:46
Woonplaats: 033

Berichtdoor wally-b » wo jul 27, 2011 23:21

Nee, dit schijnt door een militair verzonnen te zijn. Door een marineman ivm ruimtegebrek en gewicht.
"Sommigen worden agressief uit vrees om bang te zijn."

Quote:Cherbulier

:at: :lmb: :sbs: :kct: :bbe: :marn:
Avatar gebruiker
wally-b
Hoofdinspecteur
 
Posts: 803
Geregistreerd: ma jan 14, 2002 17:19
Woonplaats: NL.

Berichtdoor -LN- » do jul 28, 2011 0:38

Hier in de sportschool hangt er ook één. Aangezien het niet in mijn crossfiets schema past, gebruik ik 'm echter weinig. Wat niet wil zeggen dat je er geen goede oefeningen mee kunt doen. Is geschikt voor bodyweight oefeningen die je zwaarder wilt maken doordat je moet stabiliseren met dit ding.

Naar mijn mening een leuk extraatje als aanvulling op een degelijk schema, maar niet ter vervanging.
"Don't do anything by half. If you love someone, love them with all your soul. When you go to work, work your ass off. When you hate someone, hate them until it hurts."
Henry Rollins
Avatar gebruiker
-LN-
Commissaris
 
Posts: 1157
Geregistreerd: wo jun 07, 2006 20:47

Berichtdoor GlockCop » do jul 28, 2011 12:21

Veel geld voor weinig. Ook wordt het gauw saai. Koop voor een paar euro wat houten speeltoestel ringen en wat sjor banden uit de 2 euro bak en je hebt hetzelfde. Sterker nog, je kan er meer mee.
People sleep peaceably in their beds at night only because rough men stand ready to do violence on their behalf.
George Orwell
Avatar gebruiker
GlockCop
Hoofdcommissaris
 
Posts: 2197
Geregistreerd: zo apr 16, 2006 20:43

Berichtdoor niels187 » vr jan 13, 2012 14:43

Ik krijg binnenkort wat les met de trx, ben benieuwd! Hopelijk ook wat oefeningen met die zware bellen want die staan tegenwoordig ook in mn sportschooltje.
Avatar gebruiker
niels187
Agent
 
Posts: 126
Geregistreerd: do sep 18, 2008 4:33

Berichtdoor Betty Blue » vr jan 13, 2012 18:17

GlockCop schreef:Veel geld voor weinig. Ook wordt het gauw saai. Koop voor een paar euro wat houten speeltoestel ringen en wat sjor banden uit de 2 euro bak en je hebt hetzelfde. Sterker nog, je kan er meer mee.



sterker nog, je kan er nog meer mee. Deze dingen schaven en schuren als een malle als je er oefeningen mee doet waarbij je met je handen die dingen vast hebt.

Om je benen er in te hangen zijn deze dingen misschien wat comfortabeler,
maar bij gewone ringen kan je er nog een trapeze tussen hangen, en viola,
je hebt nog meer varriatie mogelijkheden!
Mislukken in je voorbereiding is voorbereiding van je mislukking.
Avatar gebruiker
Betty Blue
Agent
 
Posts: 118
Geregistreerd: di sep 21, 2010 11:43
Woonplaats: NL

Berichtdoor Jantjuhh » vr jan 13, 2012 20:06

Persoonlijk vind ik dat jullie een beetje aan het janken zijn. Als verdediger van TRX zal ik wat pluspunten aandragen.

Met TRX strek je de te trainen spiergroep volledg waardaar je geen korte spieren krijgt. De voordelen hiervan lijken mij duidelijk.

Het neemt weinig ruimte in beslag en je traint je evenwichtspieren enorm omdat je veelvuldig je balans moet zien te vinden. Dit is echt heel anders dan statische fitness (ik ben ook van de statische fitness).

Verder is komt het vaak op kracht in de core-omgeving aan. Dit is echt wel degelijk anders dan simpel sit-ups maken.
Verder train je (voor ons werk) echt functionele kracht en ook op eigen lichaamsgewicht.

Persoonlijk vindt ik statische fitness vooralsnog veeel leuker maar ben ik me ervan bewust dat TRX wellicht veel efficienter is.
Avatar gebruiker
Jantjuhh
Brigadier
 
Posts: 580
Geregistreerd: ma apr 03, 2006 10:15
Woonplaats: Ja

Berichtdoor GlockCop » vr jan 13, 2012 21:04

Jan, research is belangrijk, korte spieren? statische fitness??? evenwichtspieren????????? Wtf gast...... Heb je al een shake weight? Haal er een bosu bal bij en je kan helemaal los. En wie loopt er trouwens te janken? Koop jij lekker twee handvatten met wat touw voor 200€. Als je weer wakker wordt ben jij degene die loopt te janken.
Oh en noem eens één evenwicht spier???????? Valt me best tegen dit.
People sleep peaceably in their beds at night only because rough men stand ready to do violence on their behalf.
George Orwell
Avatar gebruiker
GlockCop
Hoofdcommissaris
 
Posts: 2197
Geregistreerd: zo apr 16, 2006 20:43

Berichtdoor Sine Pari » za jan 14, 2012 0:10

wally-b schreef:Nee, dit schijnt door een militair verzonnen te zijn. Door een marineman ivm ruimtegebrek en gewicht.

Achja wat men uitvinden noemen wil. Voor dat men dat ding op de markt bracht en het onder de noemer "isdooreennavysealuitgevondenengebruiktduselkeoprambogeilendepubermoethemhebben" deden we het met stukjes touw en wat carbines. Omdat het nu in een mooie verpakking zit maakt het het spul niet beter. IMHO is de aanschaf van een TRX netzo achtelijk als een (oude) dufflebag vervangen voor een Brute Force Sandbag. :roll:
DULCE BELLUM INEXPERTIS
You have never lived until you have almost died. For those who have fought for it, life has a special flavor the protected will never know.
DULCE BELLUM INEXPERTIS
Avatar gebruiker
Sine Pari
Agent
 
Posts: 148
Geregistreerd: vr jun 03, 2005 7:42

Berichtdoor GlockCop » za jan 14, 2012 5:14

Wat hij zei
People sleep peaceably in their beds at night only because rough men stand ready to do violence on their behalf.
George Orwell
Avatar gebruiker
GlockCop
Hoofdcommissaris
 
Posts: 2197
Geregistreerd: zo apr 16, 2006 20:43

Berichtdoor Betty Blue » za jan 14, 2012 11:38

Volgens mij zij de meeste core oefeningen juist een statische belasting van de spieren, om met een statische ofwel isomtrische (de spier wordt niet korter en langer) belasting met touwtjes, bosu-ballen, swiss-ballen etc. naar evenwicht te zoeken. Er wordt simpelweg gezocht naar een Momentum waarin Spierkracht en Zwaartekracht gelijk zijn. De dynamiek van de oefening zit hem hooguit in het instabiele ondervlak, wat zoeken naar een loodrecht zwaartepunt en dus spierCONTROLE vereist. Daarmee wordt de coördinatie van de spieren en aansturing van het evenwichtsorgaan oftewel de samenwerking tussen spieren en zenuwstelsel verbeterd.

Dat is voor je core inderdaad van meerwaarde, omdat dit de enige functie is van de core (rode spiervezels, bedoeld om langdurige inspanning te leveren met stabiliteit als functie). Sit-ups etc. zijn daarme
inderdaad van geringe meerwaarde voor de functie. Dat neemt niet weg dat dit zo zijn cosmetische meerwaarde heeft.

Klassieke oefeningen zijn een concentrische contractie van de spier (hij contraheert, wordt korter) Echter bij een groot aantal oefeningen extraheert de spier ook (hij word langer bij belasting) denk aan de Gluteus Maximus bij een Lunge, de spier wordt langer bij het uitstappen. Oefeningen met een exentrische contractie leveren meer spierscheurtjes in het bindweefsel van de spier op en daarmee meer spierpijn op.

De klassieke fabel dat je spieren van ouderwetse compound oefeningen korter worden is hiermee ook officieel bullshit. Dat is alleen het geval als je niet in staat bent een evenwichtig schema op te stellen van concentrische en excentrische belastingen, onvoldoende varrieert met de hoek van de zwaartekracht op het gewricht. Dit is nogaal eens het geval bij mensen die alleen bankdrukken en dumbelldrukken, maar geen flyes doen en daarbij niet de volledige ROM (Range of Motion) oftewel de bewegingsbaan van de spier gebruiken. Het is onzin dat dit alleen met een
kabel kan, om veiligheidsredenen (instabiliteit) zou ik het als instructeur zelfs afraden bij recreatieve sporters.

Samengevat: Leuk, die oefeningen met ringen of TRX voor controle over je lichaam en intermusculaire coördinatie. Maar als je dat na een paar weken serieus trainen onder de knieën hebt gewoon aan de gewichten
om je spieren te ontwikkelen. De mogelijkheden voor krachttraining aan de TRX zijn daarmee denk ik nog beperkter als met een ouderwetse rekstok.
Mislukken in je voorbereiding is voorbereiding van je mislukking.
Avatar gebruiker
Betty Blue
Agent
 
Posts: 118
Geregistreerd: di sep 21, 2010 11:43
Woonplaats: NL

Berichtdoor niels187 » za jan 14, 2012 15:40

GlockCop schreef:Jan, research is belangrijk, korte spieren? statische fitness??? evenwichtspieren????????? Wtf gast...... Heb je al een shake weight? Haal er een bosu bal bij en je kan helemaal los. En wie loopt er trouwens te janken? Koop jij lekker twee handvatten met wat touw voor 200€. Als je weer wakker wordt ben jij degene die loopt te janken.
Oh en noem eens één evenwicht spier???????? Valt me best tegen dit.


Glock gaat los!
Avatar gebruiker
niels187
Agent
 
Posts: 126
Geregistreerd: do sep 18, 2008 4:33

Berichtdoor Bleu_E1000 » za jan 14, 2012 18:16

Jantjuhh schreef:Met TRX strek je de te trainen spiergroep volledg waardaar je geen korte spieren krijgt. De voordelen hiervan lijken mij duidelijk.

Korte spieren? NOOIT van gehoord!

Jantjuhh schreef:Het neemt weinig ruimte in beslag en je traint je evenwichtspieren enorm omdat je veelvuldig je balans moet zien te vinden. Dit is echt heel anders dan statische fitness (ik ben ook van de statische fitness).

Evenwichtspieren? Wel van een evenwichtsorgaan gehoord. Maar goed, misschien kan zelfs ik nog wat leren m.b.t. anatomie.
Maaruh, moet je bij de uitvoer met dit "apparaat" ook een tutu aan...?

Jantjuhh schreef: (...) ben ik me ervan bewust dat TRX wellicht veel efficienter is.

GA TOCH FIETSEN!!!
"Levende vissen zwemmen tegen de stroom in, alleen de dode drijven mee."
Mr. L. Einthoven
Avatar gebruiker
Bleu_E1000
Commissaris
 
Posts: 1235
Geregistreerd: do dec 13, 2007 19:36
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor GlockCop » za jan 14, 2012 18:22

Betty ik weet hoe je je post bedoelde en dat we het met elkaar eens zijn maar heb sommige delen gebruikt, wat op gemierenneukt om mijn punt te maken. En waar ben je instructeur in?


Betty Blue schreef:Volgens mij zij de meeste core oefeningen juist een statische belasting van de spieren, om met een statische ofwel isomtrische (de spier wordt niet korter en langer) belasting met touwtjes, bosu-ballen, swiss-ballen etc. naar evenwicht te zoeken. Er wordt simpelweg gezocht naar een Momentum waarin Spierkracht en Zwaartekracht gelijk zijn. De dynamiek van de oefening zit hem hooguit in het instabiele ondervlak, wat zoeken naar een loodrecht zwaartepunt en dus spierCONTROLE vereist. Daarmee wordt de coördinatie van de spieren en aansturing van het evenwichtsorgaan oftewel de samenwerking tussen spieren en zenuwstelsel verbeterd.

Wat noem jij dan "core" (bullshit term als je erover nadenkt) oefeningen?
En je gebruikt de standaard uitleg maar bedenk dan eens dat je met die uitleg het beste over een evenwichtsbalkje kan gaan lopen.
Verder is er nauwelijks tot geen spier opbouw en wordt je alleen goed in DIE oefening. Klim van je roze bosu bal maar op je paarse TRX.... het is niet hetzelfde en je kan weer opnieuw beginnen met je "corestabiliteitsanaleverfijning".
Het is al een miljoen keer gezegd maar de beste oefening voor je core is gewoon een rete zware squat. Kunnen we langen breed over door ouwehoeren maar iedereen die de baard in de keel heeft gehad moet dat nou wel weten.


Dat is voor je core inderdaad van meerwaarde, omdat dit de enige functie is van de core (rode spiervezels, bedoeld om langdurige inspanning te leveren met stabiliteit als functie). Sit-ups etc. zijn daarme
inderdaad van geringe meerwaarde voor de functie. Dat neemt niet weg dat dit zo zijn cosmetische meerwaarde heeft.

Klassieke oefeningen zijn een concentrische contractie van de spier (hij contraheert, wordt korter) Echter bij een groot aantal oefeningen extraheert de spier ook (hij word langer bij belasting) denk aan de Gluteus Maximus bij een Lunge, de spier wordt langer bij het uitstappen. Oefeningen met een exentrische contractie leveren meer spierscheurtjes in het bindweefsel van de spier op en daarmee meer spierpijn op.

De klassieke fabel dat je spieren van ouderwetse compound oefeningen korter worden is hiermee ook officieel bullshit. Dat is alleen het geval als je niet in staat bent een evenwichtig schema op te stellen van concentrische en excentrische belastingen, onvoldoende varrieert met de hoek van de zwaartekracht op het gewricht. Dit is nogaal eens het geval bij mensen die alleen bankdrukken en dumbelldrukken, maar geen flyes doen en daarbij niet de volledige ROM (Range of Motion) oftewel de bewegingsbaan van de spier gebruiken. Het is onzin dat dit alleen met een
kabel kan, om veiligheidsredenen (instabiliteit) zou ik het als instructeur zelfs afraden bij recreatieve sporters.

Hier zit je op de goede weg en vlak voor het einde gaat het toch mis.
Ik snap heel goed wat je wilt overbrengen en dat is helemaal waar.
Alleen je gebruikt de verkeerde oefening als voorbeeld.
het is niet snel uit te leggen maar 99% bankdrukt verkeerd waardoor dit probleem ontstaat. Dumbell bench heeft de grootste ROM juist. Maar dat is juist het probleem. Je moet bij de bench juist een super beperkte ROM opzoeken om blessures te voorkomen. Wat iedereen denkt dat grote ROM is bij borst is juist dat schouders en rug het overnemen.
Je traint je borst volledig door het te combineren met oefeningen voor je bovenrug.
Wat je wel moet doen is goed STRETCHEN. Dus niet belasten met training maar stretchen. Ook je borst. Veel mensen doen allemaal extra oefening om de ROM helemaal te krijgen terwijl ze die met een goede stretch beter en veiliger hadden kunnen pakken.
Ik laat mijn klanten soms net zo lang stretchen als de training zelf.
Helemaal als je het over jongens hebt waarvan wordt verwacht is die mobiliteitstraining nog het belangrijkst.


Samengevat: Leuk, die oefeningen met ringen of TRX voor controle over je lichaam en intermusculaire coördinatie. Maar als je dat na een paar weken serieus trainen onder de knieën hebt gewoon aan de gewichten
om je spieren te ontwikkelen. De mogelijkheden voor krachttraining aan de TRX zijn daarmee denk ik nog beperkter als met een ouderwetse rekstok.

Ik zou juist niet met die trx beginnen. Bouw eerst wat spieren op zodat je niet meteen in een spagaat valt als je in die sm constructie zou gaan hangen.
Het nut van een TRX is dat je hem makkelijk op uitzending mee kan nemen. Soort multitool. Dat is het nut van zo een ding. Het is geen vervanging van echt trainen maar het is beter dan niets.
Een kettlebell kan net zoveel maar dan moet je weten wat je doet en dat is het probleem met 99.9%.
Dat ze durven zoveel geld voor dat ding te vragen is ronduit schandelijk. Als het een normale prijs was dan had ik er misschien ook wel een gehad.
Ideaal voor op het buro in de motor garage. FF ophangen en je kan een korte conditioning workout doen (kracht is het niet echt).
Dus net zoals de meeste dingen, vooral Crossfit, wordt een op zich goed idee verkracht en tot iets opgehemeld wat het niet is.



Wat extra zooi:
van wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Suspension_training
Origins

Randy Hetrick, a former Navy Seal and Stanford MBA graduate, developed TRX equipment and the associated Suspension Training bodyweight exercises in the 1990s, and started marketing it in 2005. Kurt Dasbach, a former professional soccer player in Chile, discovered an ancient Andean conditioning system that utilized ropes while playing in South America and developed a rival product, Inkaflexx, around the same time. In 2008, ex Bristol City F.C. Fitness Coaching Team Mark Hammond and Pete Faulkner developed the FKPro two strap system, a kit subsequently adopted by many of the UK's elite sports people [4]. Another alternative is the aeroSling ELITE made in Germany. This "Suspended Pulley Trainer" also contains a pulley system.[5] Rope training has been around for sometime. Here are illustrations that show its use in an 1866 Book titled "Athletic Sports for Boys"


Grappig is dat de rest van het artikel, over hoe de trx werkt en wat het doet gebasserd is op krantenstukjes.....

Bench press: http://www.youtube.com/watch?v=byOk4OE_6uI
En nee dit is niet alleen voor powerlifters. Luisteren en kijken als je wat wilt leren, dit is maar deel 1. Kijk ook de andere So you think you can...

Verder is dit een favoriet:
http://www.youtube.com/watch?v=BzlJ_xDzmdg
People sleep peaceably in their beds at night only because rough men stand ready to do violence on their behalf.
George Orwell
Avatar gebruiker
GlockCop
Hoofdcommissaris
 
Posts: 2197
Geregistreerd: zo apr 16, 2006 20:43

Volgende

Keer terug naar De sportschool

Toon nieuwe berichten