Welcome Anonymous !

Over de Arrestatieteams en andere speciale politie-eenheden.

Leden at-haaglanden gewond bij inzet

Algemene zaken omtrent het Arrestatieteam.

Moderators: --X--, Doggieman

Berichtdoor -spelfoud- » za nov 13, 2004 19:31

PatF schreef:
Guest schreef:PS:
Trouwens, ME'ers staan soms ook op de foto, zouden die dan ook onherkenbaar moeten zijn? Ik denk dat die misschien wel meer gevaar lopen ivm. wraak dan AT'ers (reden: 'log' apparaat en veel mensen om hun heen, de herkenkans is groot, vooral in eigen regio).

Wat een onzin !! Het kaliber "tegenstander" is nogal verschillend. Natuurlijk is het voor een ME'er ook geen pretje als er een aantal hooligans rond z'n huis zwerven. Maar ik heb liever een vak hooligans om de deur dan 1 terrorist.

Je lijkt me geërgerd (opmakend uit de taal: wat een onzin)?
Als je wil dat ik m'n mond hou, zeg het dan even (geldt voor iedereen)..

Het meer gevaar lopen was puur in procenten, terroristen pakken vooral massa's en hooggeplaatsten, een individuele AT'er valt daar denk ik niet onder,op 'bedenkers' en 'commandanten' etc(zie voorbeeld Franc Tireur) na, deze zijn natuurlijk wel door hun plaats in een 'elite' eenheid kwetsbaar.
Maar waar het om ging was dus de kans in procenten.

PS:Het maakt ook niet echt uit of een hooligan,misdadiger of terrorist je opwacht bij de school van je zoon of dochter, ik denk toch niet dat je slaapt...
-spelfoud-

Berichtdoor Franc Tireur » za nov 13, 2004 20:07

Guest schreef:PS:Het maakt ook niet echt uit of een hooligan,misdadiger of terrorist je opwacht bij de school van je zoon of dochter, ik denk toch niet dat je slaapt...

Neen,
maar ik krijg in Nederland geen "concealed carry permit" om er voor te kunnen zorgen dat ik mij in zo'n geval kan verdedigen.
Daar heb ik ook geen behoefte aan, we leven immers in Nederland.
Maar als iedereen die bij dit soort acties betrokken is, vrijelijk in de media mag worden afgebeeld, kan het leven voor deze mensen en hun familie in dit "vrije" land wel eens behoorlijk onaangenaam worden.
Franc :angry:

PS:
Procenten verwerken we in statistieken, en statistieken zijn leuk om tijdens een bijeenkomst met een beamer te tonen, maar die houden geen rekening met wie binnen die "procenten" vallen.
Dus dat zegt totaal niets.

FT :angry:

Edited By Franc Tireur on 1100369519
Franc Tireur

Berichtdoor Six » za nov 13, 2004 20:08

We kunnen er nu met zo veel mogelijk om heen draaien en kronkelen maar ik denk dat beide "partijen" hier toch wel met elkaar eens zijn dat dit een combi moet zijn?

De pers zou zijn verantwoordelijkheid moeten nemen en foto's moeten bewerken. Ik doe het ook "wel eens" en weet dat ff blurren je nog geen 20 seconden kost.
Daarentegen moet je als AT'er diezelfde 20 seconden na je instap maar even nemen om of je balaclava op te zetten oid., mocht je onherkenbaar willen blijven.

En over je PSje e.d. over bedreigingen Spelfaud, dan ga ik met PatF mee hoor. Er zijn genoeg gasten die mij best op mogen wachten, graag zelfs, maar er zijn er ook bij die ik liever niet tegenover me heb, daar zit zeker verschil in, en dan verschilt het ook op zeker of je in een werkgebied zit van een AT'er of van een ME'er. Op zeker!
Arrestatieteam.nl

De Blauwe Baret
Eer, moed en kunne.
Six
Site Admin

Berichtdoor -spelfoud- » za nov 13, 2004 20:43

Franc Tireur schreef:Neen,
maar ik krijg in Nederland geen "concealed carry permit" om er voor te kunnen zorgen dat ik mij in zo'n geval kan verdedigen.
Daar heb ik ook geen behoefte aan, we leven immers in Nederland.
Maar als iedereen die bij dit soort acties betrokken is, vrijelijk in de media mag worden afgebeeld, kan het leven voor deze mensen en hun familie in dit "vrije" land wel eens behoorlijk onaangenaam worden.
Franc :angry:

PS:
Procenten verwerken we in statistieken, en statistieken zijn leuk om tijdens een bijeenkomst met een beamer te tonen, maar die houden geen rekening met wie binnen die "procenten" vallen.
Dus dat zegt totaal niets.

FT :angry:

procenten gebruikt men ook bij risicoanalyses en bepalen trouwens ook het politiebeleid (defensie ook), maar daar heb je niet zo'n hoge pet van op. Onderbouwing: 'statistieken zijn leuk om tijdens een bijeenkomst met een beamer te tonen'

Gaat inmiddels al 8 pagina's over media & bijstandseenheden, lekker offtopic
-spelfoud-

Berichtdoor gast amersfoort » za nov 13, 2004 20:57

al we er nu eens over ophouden want iedereen heeft op dit onderwerp gelijk punt 1-een lid van de teams weet dat als hij op de foto kan komen als hij zich telaat "maskerd" als het goed is is dit tijdens de opleiding duidelijk verteld dat degene dit tijdig moet doen om de vele rompslomp punt-2 de media zit altijd te loeren op degene die niet gemaskerd zijn dus het is een risico dat iedereen weet dat het er is en hoopt dat het nooit gebeurd maar er is gewoon een kans dat het gebeurd, je kan net om de hoek bij een incident staan om je te maskeren er komt een fotograaf langs en de klik is dan snel gemaakt, het is alleen erg als het gebeurd de gevolgen kunnen erg zijn voor het lid van het team zoals al eerder werd genoemt.
de pers zit te wachten op fouten zoals het telaat maskeren het geven van info via bv een agent of buurtbewoner dat zijn nu eenmaal risico's die dit vak met zich meebrengt en waar weinig tot nu toe aangedaan wordt door de min. van biza,def, just.

dus iedereen die hier heeft gereageerd heeft ook gelijk over dit onderwerp.
gast amersfoort

Berichtdoor Gerrit Koops » zo nov 14, 2004 2:20

Namens mijzelf en mijn collega's van Justitie werkzaam op DC Zeist afd Politiecellen wensen wij de 3 gewonde leden van het AT Team Haaglanden een voorspoedig herstel en het hele AT Team veel succes bij volgende acties.

Justitie personeel DC Zeist afd Politiecellen
Gerrit Koops

Berichtdoor Doggieman » di nov 16, 2004 18:35

Drie van de vier agenten, die vorige week woensdag gewond raakten bij de actie in de Haagse Laakkwartier, zijn inmiddels ontslagen uit het ziekenhuis. Eén politieman ligt nog in het ziekenhuis, hij is geopereerd. Het kan nog een tijd duren voordat hij naar huis mag. Dat zegt een woordvoerder van de politie Haaglanden dinsdag.

De drie agenten zijn nog niet aan het werk, ze herstellen thuis. Wanneer ze weer aan het werk kunnen, is nog niet bekend. De vierde politieman moest een operatie ondergaan. Volgens de woordvoerder is het nog onduidelijk wanneer hij het ziekenhuis mag verlaten.

De vier agenten raakten gewond toen ze woensdagnacht omstreeks 3.00 uur in het kader van een terrorismeonderzoek een pand in de Antheunisstraat wilden binnengevallen. De twee verdachten, die later opgepakt werden, gooiden een handgranaat richting de politieagenten. In het huis van de twee verdachten werden nog drie handgranaten gevonden.

Beterschap heren
In God we trust, all others are suspects
Doggieman
Hoofdinspecteur

Berichtdoor Kat » wo nov 17, 2004 16:08

Hééél veel beterschap ;)
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
Kat
Hoofdagent

Berichtdoor K. Liber » ma nov 22, 2004 19:59

Hoe kan het dat een AT een gemeentesleutel gebruikt voor het oppakken van terrorismeverdachten die in Pakistan zijn geweest, waarschijnlijk niet voor een zonvakantie? En dat na de zelfexplosie van terrorismeverdachten in Madrid.
K. Liber

Berichtdoor Doggieman » ma nov 22, 2004 20:34

Guest schreef:Hoe kan het dat een AT een gemeentesleutel gebruikt voor het oppakken van terrorismeverdachten die in Pakistan zijn geweest, waarschijnlijk niet voor een zonvakantie? En dat na de zelfexplosie van terrorismeverdachten in Madrid.

Wat had je dan willen gebruiken een Leopard II ???, één probleem het was op de 1e etage en dat is zo moeilijk te bereiken met de tank.
Wanneer je een inval doet en de verdachte slaapt met een handgranaat/bazooka of een ander schietinstrument onder zijn of haar kussen, dan rekent deze erop dat er ooit eens naar binnen wordt gegaan zonder kloppen. Over het algemeen gaat het goed, nu ook, alleen raakten een aantal dienders gewondt.

Doggieman ;)
In God we trust, all others are suspects
Doggieman
Hoofdinspecteur

Berichtdoor --X-- » ma nov 22, 2004 20:44

Guest schreef:Hoe kan het dat een AT een gemeentesleutel gebruikt voor het oppakken van terrorismeverdachten die in Pakistan zijn geweest, waarschijnlijk niet voor een zonvakantie? En dat na de zelfexplosie van terrorismeverdachten in Madrid.

Omdat het AT waarschijnlijk overwogen heeft dat dit ( na evt kennis die ze van derden hebben gehad) de beste methode is........................

Meer niet en minder ook niet...

gegroet strijders :marn:
er was eens!!!!!!.....................en die was te laat!!!!
--X--
Inspecteur

Berichtdoor fx » ma nov 22, 2004 22:07

Normaal gesproken zorg je dat je in zo'n geval omgevingsvoordeel hebt. Niet naar binnen gaan dus, maar wachten tot zij naar buiten komen. Dit was een rare beslissing. Gokje: ze hebben hele slechte informatie gekregen. Dat zou niet voor het eerst zijn.
fx

Berichtdoor --X-- » ma nov 22, 2004 22:19

Guest schreef:Normaal gesproken zorg je dat je in zo'n geval omgevingsvoordeel hebt. Niet naar binnen gaan dus, maar wachten tot zij naar buiten komen. Dit was een rare beslissing. Gokje: ze hebben hele slechte informatie gekregen. Dat zou niet voor het eerst zijn.

Normaal gesproken........ wat is normaal gesproken........!!!!!!

Ik denk niet dat jij op de hoogte bent van de verschillende zwaarwegende factoren die meespeelden in deze situatie..... en de betreffende Comm. heus wel een tactische afweging heeft gemaakt.......

De reden dat er een instap gedaan is bij jouw onbekend......

Kortom.......speculeren.. meer niet.

gegroet Strijder :marn:
er was eens!!!!!!.....................en die was te laat!!!!
--X--
Inspecteur

Berichtdoor Palmpie » zo okt 30, 2005 0:20

http://www.novatv.nl/index.c....id=6229

Politiebond ACP verbijsterd over conversatie in terreurpand

Het arrestatieteam dat vorig jaar een inval deed in een terreurpand in het Haagse Laakkwartier is bijzonder relevante informatie onthouden. Dat concludeert de politievakbond ACP na het bekijken van de complete verslagen van de afgeluisterde gesprekken, die Nova in handen heeft. Uit de gesprekken blijkt dat terreurverdachten Jason en Ismail meerdere keren toespelingen maakten op het gooien van handgranaten, precies op de hoogte waren van de methoden die een arrestatieteam gebruikt en zich oefenden in het gebruik van een pistool. Bij de inval raakten vier agenten gewond, waarvan één zwaargewond.

Jason W., één van de hoofdverdachten in de Hofstadgroep, was op 1 september 2004 door de geheime dienst AIVD in het pand aan de Antheunisstraat gelokt, en werd continu afgeluisterd. Ismail A., een andere hoofdverdachte in de Hofstadgroep, bivakkeerde regelmatig in het Haagse pand. Nova beschikt over alle afgeluisterde gesprekken van 2 tot en met 10 november, de dag van de inval in de woning. Politievakbond ACP is verbijsterd over de inhoud van die gesprekken, omdat het arrestatieteam dat de inval deed die informatie nooit heeft gekregen. "Dat die informatie bekend was, maar niet beschikbaar voor het arrestatieteam, dat is onbestaanbaar. Dat mag niet voorkomen", aldus secretaris Wiep van der Pal, secretaris van de ACP.

Volgens de advocaten van de twee terreurverdachten, Robert Maanicus en Ronald van der Horst, kregen de leden van het arrestatieteam te horen dat de jongens behoorden "tot de periferie van de Hofstadgroep", terwijl ze in werkelijkheid worden gezien als kernleden van die groep. De advocaten hebben het arrestatieteam vorige week achter gesloten deuren gehoord, als getuigen in het Hofstad-proces. Ook is het arrestatieteam niets verteld over de aanwezigheid van handgranaten, wel zouden de verdachten mogelijk vuurwapengevaarlijk zijn, zo bleek tijdens de verhoren.

Jaap Timmer, politie-onderzoeker aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, vertelt in Nova over een eerdere poging om één van de twee verdachten aan te houden. Het arrestatieteam dat daarbij betrokken was weigerde om een inval in een huis te doen, vanwege het gevaar van de verdachte. "Het is opmerkelijk dat het Haagse arrestatieteam deze woning wel is binnengegaan. Dat doet vermoeden dat zij de informatie die het andere team wel had nu niet hadden", aldus Timmer.

ACP-secretaris Van der Pal zegt in Nova dat er nu, een jaar na de inval in de Antheunisstraat, nog niets is verbeterd in de informatie-uitwisseling tussen AIVD, justitie en de arrestatieteams. "Sterker nog, zoiets als in de Antheunisstraat kan morgen zo weer gebeuren".

http://planet.nl/planet/show/id=62967/contentid=642624/sc=403a5c

ACP hekelt achterhouden informatie bij inval
Gepubliceerd op zaterdag 29 oktober 2005
HILVERSUM (ANP) - Het arrestatieteam dat vorig jaar november een inval deed in een woning in het Haagse Laakkwartier is niet goed ingelicht over de mogelijke gevaren. Dat concludeerde de politiebond ACP zaterdag.

De bond trok de conclusies op basis van de verslagen van de afgeluisterde gesprekken tussen de twee vermeende terroristen die in het pand zaten.

Het actualiteitenprogramma Nova toonde delen uit die conversatie in de uitzending en heeft de schriftelijke weergave ervan op z'n website gezet. Volgens de rubriek blijkt daaruit onder meer dat de twee, Jason W. en Ismaël A. , meerdere keren toespelingen maakten op het gooien van handgranaten en zich oefenden in het gebruik van een pistool.

Handgranaat

Bij de inval raakten enkele leden van het arrestatieteam gewond door de ontploffing van een handgranaat die de verdachten naar buiten hadden gegooid. ACP-secretaris W. van der Pal vindt het ,,onbestaanbaar'' dat relevante informatie bekend was bij de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD), maar kennelijk niet is doorgespeeld aan het arrestatieteam. ,,Dat mag niet voorkomen'', zei hij in Nova.

De politiebond heeft volgens Van der Pal nog geen enkele garantie gekregen dat de uitwisseling van informatie tussen de AIVD en arrestatieteams nu, bijna een jaar na de inval in de Antheunisstraat, beter is. ,,Sterker nog, we hebben zelfs de overtuiging dat het morgen zo weer kan gaan'', zei de secretaris.

Nova zegt te beschikken over alle afgeluisterde gesprekken in de woning van 2 tot en met 10 november vorig jaar, de dag van de inval in het pand.

Edited By Palmpie on 1130625856
Afbeelding
Palmpie
Brigadier

Berichtdoor Palmpie » zo okt 30, 2005 0:37

http://www.novatv.nl/index.c...._id=535

Transcripties gesprekken Laakkwartier
NOVA beschikt over de complete transcripties van de gesprekken zoals die tussen 2 en 10 november 2004 zijn gevoerd in de woning Antheunisstraat 92 in Den Haag.

De meeste gesprekken zijn gevoerd tussen Jason W. en Ismail A., volgens de inlichtingen-dienst AIVD en het Openbaar Ministerie twee hoofdrolspelers in de Hofstadgroep. De woning zat vol met afluisterapparatuur. Zo kon de AIVD live meeluisteren naar alles wat in de woning gebeurde. Hieronder 7 pagina's met gesprekken waaruit blijkt dat de twee beschikten over explosieven en een vuurwapen en dat ze rekening hielden met een politie-inval.

Pag. 11
Dit gesprek is gevoerd in de nacht van 3 op 4 november 0.03 uur. Ismail spreekt over een 'instap', de technische term voor een inval door een arrestatieteam. Ook lijkt te worden gesproken over het tot ontploffing brengen van een handgranaat: "dan moet die ding af".

Pag. 24
Gesprek gevoerd in de vroege ochtend van 4 november om 01.19 uur. In de vierde minuut heeft Ismail het over de bewaking. Kennelijk hielden de twee rekenen met een politie-inval.

Pag. 25
Gesprek gevoerd in de vroege ochtend van 4 november om 01.42 uur. Ismail en Jason lijken hier te oefenen op wat ze moeten doen als een arrestatieteam binnenvalt. De zinsnede "dan doe jij eentje gooien", kan duiden op het gooien van een handgranaat.

Pag. 42
Gesprek gevoerd in de vroege ochtend van 6 november om 01.09 uur. De twee jongens lijken te oefenen met een vuurwapen. Later is in de woning inderdaad een wapen gevonden waarvan de
slede doorgeladen kan worden. Met het wapen konden echter geen kogels maar alleen kleine gele balletjes worden geschoten. Het wapen is te zien op een politiefoto die in het item is te zien.

Pag. 43
Opname in de vroege ochtend van 6 november om 01.19 uur. Het geluid van het doorladen van een pistool is te horen.

Pag. 72
Ochtend van de tiende november. Even voor drie uur 's ochtends heeft het arrestatieteam van de politie Haaglanden geprobeerd de twee jongens aan te houden. Eén van hen, vermoedelijk Jason, heeft een handgranaat gegooid, waarna het team zich heeft teruggetrokken. Om tien over drie belt Jason met zijn broertje Jermaine in Amersfoort. Hij geeft hem instructies over zijn begrafenis.

Pag. 2
Tien november om half tien 's ochtends bellen Jason en Ismail drie keer met alarmnummer 112.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Palmpie
Brigadier

VorigeVolgende

Keer terug naar Arrestatieteam