Welcome Anonymous !

Over de Arrestatieteams en andere speciale politie-eenheden.

Geen vervolging poging doodslag op agent

Algemene onderwerpen omtrent de politie, BPZ e.d.

Moderators: --X--, Doggieman

Berichtdoor Snake Doc » do dec 13, 2007 16:44

Als ik zoiets lees, dat een agent wordt vervolgt om iets wat hij gedaan heeft, in dit geval schieten. Denk ik altijd bij mijzelf, je moet zo'n man niet vervolgen. Hij is goed opgeleid en weet ook wat voor een consequenties er zijn als hij zijn vuurwapen gebruikt. Dan weet zo iemand toch wel wat hij doet?
Er kunnen zeker dingen zijn bij de agent, die zijn keuze versnellen. Maar ook daar worden ze toch ok getraind?

Persoonlijk vind ik dat zoiets dus niet goed dat iemand terecht moet staan voor dit gebeuren.

Ben benieuwd naar de uitspraak van morgen.

Snake
Snake Doc
Brigadier

Berichtdoor Bleu_E1000 » vr dec 14, 2007 2:00

JanZwolle schreef:En is het "not done" om je als diender op noodweer exces te beroepen?

Ook wij hebben het in een werkgroep hier uitgebreid over gehad, en de docent zei dat een agent zich gewoon kan beroepen op art. 41 lid 2 Sr. Ze zei daarbij dat je beter je hele pistool kon leegschieten, dan één kogel afvuren, gezien het feit dat het geen verschil zou maken in het resultaat, n.l. ontslag van rechtsvervolging op grond van eerder genoemd artikel. (hoewel me dit persoonlijk een beetje kort door de bocht lijkt :roll: ) Het zou volgens haar ook zo zijn dat je je makkelijker kunt beroepen op noodweerexces dan op noodweer. En ook hier heb ik m'n vraagtekens bij, gezien de PW en strenge regeltjes wat betreft wapengebruik.
"Levende vissen zwemmen tegen de stroom in, alleen de dode drijven mee."
Mr. L. Einthoven
Bleu_E1000
Commissaris

Berichtdoor Chef » vr dec 14, 2007 11:40

Ook wij hebben het in een werkgroep hier uitgebreid over gehad, en de docent zei dat een agent zich gewoon kan beroepen op art. 41 lid 2 Sr. Ze zei daarbij dat je beter je hele pistool kon leegschieten, dan één kogel afvuren, gezien het feit dat het geen verschil zou maken in het resultaat, n.l. ontslag van rechtsvervolging op grond van eerder genoemd artikel. (hoewel me dit persoonlijk een beetje kort door de bocht lijkt ) Het zou volgens haar ook zo zijn dat je je makkelijker kunt beroepen op noodweerexces dan op noodweer. En ook hier heb ik m'n vraagtekens bij, gezien de PW en strenge regeltjes wat betreft wapengebruik.

Met alle respect, maar dat vind ik op zijn minst bijzondere uitspraken..
Chef
Hoofdcommissaris

Berichtdoor Bleu_E1000 » vr dec 14, 2007 11:49

:lol: ik heb ze ook nie bedacht :lol: En ze geeft nog maar pas onderwijs.. Hoezo niet bijzonder trouwens?

Ik persoonlijk ben overigens van mening dat de wetten dusdanig aangepast moeten worden, zodat je als agent (en burger) niet bang hoeft te zijn voor een vervolging als je een VE aanhoudt en daarbij geweld gebruikt. Hoe is dat in de VS geregeld? Daar treden agenten veel harder op. En worden vervolgd als ze over de schreef gaan, of moeten ze daar bang voor zijn? Dacht het niet. Door dit risico zijn heel veel burgers volgens mij bang om een burgerarrest uit te voeren. En de VE laa t misschien ook wel uit z'n hoofd om zich te verzetten, vrezend dat hij/zij het anders niet navertelt.
Mr. L. Einthoven
Bleu_E1000
Commissaris

Berichtdoor -LN- » vr dec 14, 2007 18:41

Emile schreef::lol: ik heb ze ook nie bedacht :lol: En ze geeft nog maar pas onderwijs.. Hoezo niet bijzonder trouwens?

Ik persoonlijk ben overigens van mening dat de wetten dusdanig aangepast moeten worden, zodat je als agent (en burger) niet bang hoeft te zijn voor een vervolging als je een VE aanhoudt en daarbij geweld gebruikt. Hoe is dat in de VS geregeld? Daar treden agenten veel harder op. En worden vervolgd als ze over de schreef gaan, of moeten ze daar bang voor zijn? Dacht het niet. Door dit risico zijn heel veel burgers volgens mij bang om een burgerarrest uit te voeren. En de VE laa t misschien ook wel uit z'n hoofd om zich te verzetten, vrezend dat hij/zij het anders niet navertelt.

Dus in de VS worden geen agenten vervolgd? :?
En als diegene die met te veel geweld wordt aangehouden nou net jou vriend/vriendin/broer/vader is? Volgens mij roep je dan iets heel anders.

Lekker kort door de bocht.
-LN-
Commissaris

Berichtdoor Bleu_E1000 » vr dec 14, 2007 19:18

-LN- schreef:
Emile schreef::lol: ik heb ze ook nie bedacht :lol: En ze geeft nog maar pas onderwijs.. Hoezo niet bijzonder trouwens?

Dus in de VS worden geen agenten vervolgd? :?
En als diegene die met te veel geweld wordt aangehouden nou net jou vriend/vriendin/broer/vader is? Volgens mij roep je dan iets heel anders.

Lekker kort door de bocht.

a. ik kies m'n vriendenkring dusdanig uit dat er geen relschoppers tussen zitten.
b. mijn familie zal t ook nie zijn, want pa was dienaar van de wet.
c. zover ik weet worden ze in VS niet vervolgd...:roll:

dus nee denk nie dat k anders zou piepen :roll:
Mr. L. Einthoven
Bleu_E1000
Commissaris

Berichtdoor Palmpie » vr dec 14, 2007 19:39

http://www.dvhn.nl/article2848032.ece

Geen straf voor agent die Jannes Geerts neerschoot

Gepubliceerd op 14 december 2007, 14:28
Laatst bijgewerkt op 14 december 2007, 15:01
assen/nieuw-buinen -

Politieman R. van der L. (39) uit Emmen, die op 11 september '05 bij een grote brand in Nieuw-Buinen Jannes Geerts neerschoot, is vandaag door de Asser rechtbank ontslagen van rechtsvervolging. De agent, die drie kogels afvuurde op de 'opgefokte' Geerts, handelde uit zelfverdediging, oordeelde de rechtbank: "Hij mocht denken dat hij moest vrezen voor zijn leven."

Bij Van der L. was nadat het vonnis was uitgesproken geen sprake van een juichstemming. In het uitspraak stelde de rechtbank namelijk dat één schot op anderhalve meter afstand voldoende was geweest om Geerts uit te schakelen.

Daar is Van der L. het niet mee eens. Door zijn verhoogde alertheid wist hij, ook volgens deskundigen, precies wat hij deed en wat hij moest doen om het gevaar te keren. Pas na het derde schot, zo is zijn stelling, was de aanval van Geerts echt afgeslagen.
Afbeelding
Palmpie
Brigadier

Berichtdoor PatF » vr dec 14, 2007 19:47

Volgens de rechtbank dus noodweer-exces.....
PatF
Hoofdinspecteur

Berichtdoor JanZwolle » za dec 15, 2007 2:30

Emile schreef:a. ik kies m'n vriendenkring dusdanig uit dat er geen relschoppers tussen zitten.
b. mijn familie zal t ook nie zijn, want pa was dienaar van de wet.
c. zover ik weet worden ze in VS niet vervolgd...:roll:

dus nee denk nie dat k anders zou piepen :roll:

Nou Emile, met alle respect, maar ik denk dat je hier wel erg kort door de bocht gaat...

Je weet niet wat je vrienden in de toekomst zullen uithalen, er zijn mensen die jaren lang keurige oppassende burgers waren, totdat er ineens iets gebeurde waardoor ze de enstigste misdrijven gingen plegen.
Op persoonlijke titel kan ik melden dat ik mensen die ik zag als vrienden, dingen heb zien uithalen, die ik niet voor mogelijk had gehouden.

Dat je pa wetsdienaar was, zegt m.i. vrij weinig over de rest van de familie. Ook mensen uit goede families maken soms vreemde keuzes...

Dat in de USA geen agenten vervolgd worden is al helemaal onzin; er worden er vele vervolgd voor disproportioneel geweld... (Rodney King)

En NATUURLIJK treden dienders in de USA anders op als hier; dat kun je ook niet 1 op 1 vergelijken! Ander land, andere wetgeving, andere cultuur etc, etc. Is imho appels met peren vergelijken...

Wel ben ik het met je eens dat het te gek voor woorden is, dat wanneer een agent geweld moet gebruiken in zijn werk, hij direct als verdachte wordt gebrandmerkt (excessen daargelaten)

Ik wens je in ieder geval een fijn weekend :D

Greetzzzzzzz Jan
When all is said and done, a hell of a lot more is said then done...
JanZwolle
Commissaris

Berichtdoor Palmpie » za dec 15, 2007 11:35

Zonder specifiek op de situatie van deze case in te gaan vind ik dat je hier prima kan zien dat we in een rechtstaat leven. We leven volgens regels en als deze mogelijk overtreden worden is het aan de onafhankelijke rechter om over de situatie te oordelen en er een punt achter te zetten.
Afbeelding
Palmpie
Brigadier

Berichtdoor Bleu_E1000 » za dec 15, 2007 11:36

Ok misschien hier en daar een beetje kort door de bocht :roll:

Ik heb het ook niet over buitensporig geweld, maar geweld op "normaal" niveau (normaal tussen haakjes, want het zou niet nodig hoeven zijn, dat er geweld gebruikt moet worden, mja :roll: ) En een stuk of tien blanke agenten tegen één ongewapende zwarte verdachte kan ik niet bepaald "normaal" noemen. :roll:

En wat mensen in de toekomst uit gaan spoken weet je idd nooit van te voren. :lol:

We zullen zien, de studievereniging regelt regelmatig uitjes voor studenten criminologie en een robbertje vechten met de ME behoort daar ook toe, waarschijnlijk ben ik dan zelf de grootste relschopper :lol:

En is er niet een uitdrukking in de zin van: "soort zoekt soort"? :lol:
Mr. L. Einthoven
Bleu_E1000
Commissaris

Berichtdoor -LN- » ma dec 17, 2007 18:58

Hoe vaak denk je dat er op jaarbasis in NL door agenten 'normaal' geweld wordt gebruikt?

Worden die allemaal vervolgd?
Denk de strekking van je verhaal wel te begrijpen, maar je moet misschien iets zorgvuldiger nadenken voordat je zulke dingen schrijft.

(klok/klepel verhaal)
-LN-
Commissaris

Berichtdoor Bleu_E1000 » ma dec 17, 2007 19:19

-LN- schreef:Hoe vaak denk je dat er op jaarbasis in NL door agenten 'normaal' geweld wordt gebruikt?

Worden die allemaal vervolgd?
Denk de strekking van je verhaal wel te begrijpen, maar je moet misschien iets zorgvuldiger nadenken voordat je zulke dingen schrijft.

(klok/klepel verhaal)

Ik zou het niet weten, want ik heb die cijfers (nog) niet. :roll: denk dat het wel vaak nodig zal, dat ze dat gebruiken.
Dat niet, maar hoe vaak wordt er niet geprobeerd door het OM, (soms) onder druk van de politiek (die op haar beurt weer onder druk staat van de publieke opinie), doordat het in de media komt, om agenten te vervolgen.. De laatste tijd niet zoveel. Maar dat is als ik me niet vergis anders geweest (nog niet zo gek lang geleden). Ik weet het niet zeker hoor, dat moet ik ff opzoeken. Maar zo'n situatie vind ik eigenlijk een voorbeeld van een omgekeerde wereld. Immers wanneer een agent geweld gebruikt, dan kun je er toch van uit gaan, dat deze naar eer en geweten gehandeld heeft. Uitzonderingen zoals het rodney king-schandaal daargelaten natuurlijk :roll:
Laatst bijgewerkt door Bleu_E1000 op ma dec 17, 2007 21:03, in totaal 1 keer bewerkt.
Mr. L. Einthoven
Bleu_E1000
Commissaris

Berichtdoor PatF » ma dec 17, 2007 21:02

De politieman die deze zomer op de Spartalaan in Hengelo een man heeft doodgeschoten, komt niet voor de rechter.

Volgens het Openbaar Ministerie staat vast dat hij binnen de instructies heeft gehandeld. De politieman loste op 6 juli een schot op de Hengeloër, omdat die hem met een vuurwapen bedreigde. De man overleed later in het ziekenhuis in Enschede. De politie was bij het huis van het slachtoffer omdat er een melding was binnengekomen dat hij zijn vrouw bedreigde. In het vier maanden durende onderzoek is een groot aantal burgers en politiemensen als getuigen gehoord.

bron: www.rtvoost.nl

Ik had ook niet anders verwacht :lol: :lol: :lol:

Dit voorval is besproken in de topic: Politie schiet ex-marinier in Hengelo neer.
Laatst bijgewerkt door PatF op ma dec 17, 2007 21:04, in totaal 1 keer bewerkt.
PatF
Hoofdinspecteur

Berichtdoor PatF » ma dec 17, 2007 21:03

:roll:
PatF
Hoofdinspecteur

VorigeVolgende

Keer terug naar Politie algemeen

Toon nieuwe berichten