Welcome Anonymous !

Over de Arrestatieteams en andere speciale politie-eenheden.

Wapenstok voor controleurs sneltram

Algemene onderwerpen omtrent de politie, BPZ e.d.

Moderators: --X--, Doggieman

Berichtdoor Six » zo sep 10, 2006 19:30

Een deel van de controleurs die komen te werken op de sneltrams van RandstadRail wordt uitgerust met wapenstok en handboeien. Dat meldt politie Haaglanden in haar korpskrant.

De politie heeft dat onlangs afgesproken met het Haagse openbaarvervoerbedrijf HTM, dat RandstadRail exploiteert. De sneltrams gaan waarschijnlijk vanaf komend najaar rijden tussen Den Haag, Zoetermeer en Rotterdam.

Minister Donner van Justitie heeft toestemming gegeven een nog onbekend aantal bijzondere opsporingsambtenaren (BOA's) op het net van 'bewapening' te voorzien. De maatregel is genomen om het gevoel van veiligheid onder personeel en reizigers te vergroten. De openbaarvervoerbedrijven in Amsterdam en Rotterdam sturen hun controleurs ook al met stok en boeien op pad.

Conducteur
Als de maatregel een succes blijkt te zijn, overweegt HTM ook op de reguliere tramlijnen bewapende controleurs in te zetten. In navolging van Amsterdam en Rotterdam is Den Haag ook van plan om de conducteur terug te brengen op de tram.

HTM trekt dit jaar voor de veiligheid in de trams zes miljoen euro uit. Het stadsgewest Haaglanden, waar Den Haag deel van uitmaakt, doet daar nog eens tien miljoen euro bovenop. De inzet van personeel kost RandstadRail de komende jaren drie miljoen euro.
Bron: NOS Journaal

Goed plan? Ben benieuwd naar de training, kwaliteit en eventuele gevolgen bij inzet. 't Wordt lastig optreden als je niet kan grijpen naar een ander geweldsmiddel dan je wapenstok wanneer een situatie escaleert. Doorpakken naar pepper of vuwa is er niet bij... En je lokt toch ook agressie uit bij klanten wanneer je met je wapenstok aan de haal gaat.
Arrestatieteam.nl

De Blauwe Baret
Eer, moed en kunne.
Six
Site Admin

Berichtdoor Dangerdeep » zo sep 10, 2006 19:46

-leeg-
Laatst bijgewerkt door Dangerdeep op ma nov 13, 2006 17:56, in totaal 1 keer bewerkt.
Dangerdeep

Berichtdoor Palmpie » zo sep 10, 2006 19:49

Dangerdeep schreef:Ik denk dat er nog interessante mediaberichten gaan komen in de nabije toekomst! :roll:

http://planet.nl/planet/show/id=62967/c ... /sc=ffe4e6

Controleurs Randstadrail krijgen wapenstok
Gepubliceerd op zondag 10 september 2006
DEN HAAG (ANP) - Een deel van de controleurs die op de sneltrams van Randstadrail komen te werken, wordt uitgerust met wapenstok en handboeien. Dat meldde politie Haaglanden in haar korpskrant. Het is nog niet duidelijk om hoeveel bijzondere opsporingsambtenaren (BOA's) het gaat.

De politie en het Haagse openbaarvervoerbedrijf HTM hebben dat onlangs afgesproken, nadat minister Piet Hein Donner (Justitie) toestemming had gegeven voor de 'bewapening' van de BOA's. HTM exploiteert Randstadrail, dat waarschijnlijk vanaf komend najaar gaat rijden tussen Den Haag, Zoetermeer en Rotterdam.

De HTM-BOA's krijgen de stok en boeien om het gevoel van veiligheid onder personeel en reizigers te vergroten. De openbaarvervoerbedrijven van Amsterdam en Rotterdam werken al langer met deze uitrusting. Mogelijk zet HTM in de toekomst de bewapende beveiligers ook op reguliere tramlijnen in, zei een woordvoerder zondag.

Conducteur op de tram

Ook in navolging van Amsterdam en Rotterdam werkt de gemeente Den Haag aan een plan om de conducteur terug te brengen op de tram. Waarschijnlijk komt niet op elke tram een conducteur, want dat is te duur, maar op bepaalde lijnen en tijden. Burgemeester Deetman schrijft aan de gemeenteraad dat het 29 miljoen euro per jaar extra zou kosten om alle trams weer van een conducteur te voorzien.

HTM besteedt in 2006 6 miljoen euro aan veiligheid, aangevuld met 10 miljoen euro aan subsidie van stadsgewest Haaglanden, waar de gemeente Den Haag deel van uitmaakt. De inzet van personeel op Randstadrail kost de komende jaren nog eens 3 miljoen euro.
Palmpie
Brigadier

Berichtdoor Etienne H. » zo sep 10, 2006 21:08

Palmpie schreef:De openbaarvervoerbedrijven van Amsterdam en Rotterdam werken al langer met deze uitrusting.

In Rotterdam hebben de RET-controleurs alleen handboeien en geen wapenstok. Dat laatste moet je ook niet willen mijns inziens. Ik voorzie de nodige "ongelukken" te komende tijd, aan beide zijden.
Etienne H.
Surveillant

Berichtdoor Hondengeleider » wo sep 13, 2006 14:40

pepperspray ipv wapenstok ..pepperspray is effectiever
Hondengeleider
Aspirant

Berichtdoor Agent ...79 » wo sep 13, 2006 15:22

Dat is nog maar de vraag.
Wanneer hebben ze het nodig???? Ja inderdaad bij hun werkzaamheden in de metro/bus. Lijkt me niet handig!!!!!!!!

Laten we oppassen met iedereen en alles wapens te geven.
Wij, de politie, hebben het geweldsmonopoly.
Agent ...79
Aspirant

Berichtdoor Doggieman » wo sep 13, 2006 17:50

Hondengeleider schreef:pepperspray ipv wapenstok ..pepperspray is effectiever
Klopt inderdaad (in de meeste gevallen dan), maar je besmet ook gelijk de rest van de passagiers/bestuurder. Lijkt me dus niet zo'n strak plan. Die wapenstok heb je overigens niet alleen om te slaan, wat dacht je van afhouden/prikken, etc, etc.
Dus ik heb er geen problemen mee dat in deze doelgroep een lat wordt uitgedeeld, ook deze heren/dames hebben een bepaalde ambtsinstructie en niet vergeten de instructie zelf.
In God we trust, all others are suspects
Doggieman
Hoofdinspecteur

Berichtdoor Hondengeleider » wo sep 13, 2006 19:56

agent 79 dus jij wilt bij ieder wisse wasje opkomen draven ik vind het wel goed als ze die gasten een wapen geven maar geef ze dan gelijk een goed middel...ik denk dat een wapenstok geen goede weerstand biedt tegen agressieve personen.
of pepperglue ofzo laatst zag ik een soort van elastische plakkerige bende werkt zelfde als pepper maar dan besmet je niet de hele metro.
Hondengeleider
Aspirant

Berichtdoor Pendec » wo sep 13, 2006 20:02

Hondengeleider schreef:agent 79 dus jij wilt bij ieder wisse wasje opkomen draven ik vind het wel goed als ze die gasten een wapen geven maar geef ze dan gelijk een goed middel...ik denk dat een wapenstok geen goede weerstand biedt tegen agressieve personen.
of pepperglue ofzo laatst zag ik een soort van elastische plakkerige bende werkt zelfde als pepper maar dan besmet je niet de hele metro.

Lijkt me inderdaad ook niet heel handig gezien het grote verspreidingsvermogen..
Daarnaast zijn die lui niet bepaald berekend op stress-situaties.. Dus dan is een 'schot' pepper ook niet makkelijk.. Komt nog bij dat de uitwerking niet op iedereen hetzelfde is..
Ik denk dat ALS je ze een geweldsmiddel geef, dat een wapenstok het meest effectief is..
Pendec
Brigadier

Berichtdoor Chef » wo sep 13, 2006 20:44

Volledig mee eens..
"If you can't remember, the Claymore is pointed towards you.."
Chef
Hoofdcommissaris

Berichtdoor Hondengeleider » wo sep 13, 2006 21:23

de wapenstok is makkelijk te ontwijken dat is het probleem.
14 tot 17 jarige jochies van je afhouden lukt nog wel , maar als je een flinke vent tegenover je hebt staan dan wilt zon wapenstok niks brengen hoor , dan is pepper het ideale middel maarja dan kom je weer met die nadelige shit van dan zit de halve metro/tram met pepper in hun gezicht.
een wapenstok heeft wel wat maar, ik kies toch echt voor de pepper ideal spul vind ik het alleen mag nog wel wat meer pepper doorheen haha :D
Hondengeleider
Aspirant

Berichtdoor Doggieman » wo sep 13, 2006 22:03

Hondengeleider schreef:de wapenstok is makkelijk te ontwijken dat is het probleem.
14 tot 17 jarige jochies van je afhouden lukt nog wel , maar als je een flinke vent tegenover je hebt staan dan wilt zon wapenstok niks brengen hoor , dan is pepper het ideale middel maarja dan kom je weer met die nadelige shit van dan zit de halve metro/tram met pepper in hun gezicht.
een wapenstok heeft wel wat maar, ik kies toch echt voor de pepper ideal spul vind ik het alleen mag nog wel wat meer pepper doorheen haha :D

Ben ik het niet met je eens, ten eerste ik heb het nog nooit gebruikt, pepper dan. Schijnbaar vergeet ik het altijd, terwijl het volgens collega's wel "pepperwaardig" was. Wat mij betreft mag het ook van mijn koppel, zit alleen maar in de weg.
Met je wapenstok kun je op veel verschillende wijzen gebruiken, wanneer je de lange of de korte wapenstok gebruikt, hier zijn veel mogelijkheden mee. En ook een grote vent/vrouw kun je afhouden met je wapenstok, als je er maar geoefend in bent.
In God we trust, all others are suspects
Doggieman
Hoofdinspecteur

Berichtdoor Sine Pari » do sep 14, 2006 3:37

Met wat voor een wapenstok worden ze dan uitgerust (PR24, ASP)?
Zowel de wapenstok als ook pepperspray hebben hun voor en nadelen, IMHO is een combinatie van bijde beter als het uitrusten met enkelt een. Wel moet degene die met wapenstok en/of pepperspray word uitgerust een goede opleiding in het gebruik krijgen. Anders kan je het net zogoed laten zijn.
DULCE BELLUM INEXPERTIS
You have never lived until you have almost died. For those who have fought for it, life has a special flavor the protected will never know.
DULCE BELLUM INEXPERTIS
Sine Pari
Agent

Berichtdoor Six » do sep 14, 2006 8:08

Sine Pari schreef:Met wat voor een wapenstok worden ze dan uitgerust (PR24, ASP)?
Zowel de wapenstok als ook pepperspray hebben hun voor en nadelen, IMHO is een combinatie van bijde beter als het uitrusten met enkelt een. Wel moet degene die met wapenstok en/of pepperspray word uitgerust een goede opleiding in het gebruik krijgen. Anders kan je het net zogoed laten zijn.
PR24 of ASP? Haha, nee hoor, de standaard tandenstoken van die de politie ook draagt denk ik. :shock:
Arrestatieteam.nl

De Blauwe Baret
Eer, moed en kunne.
Six
Site Admin

Berichtdoor Agent ...79 » za sep 16, 2006 11:56

Wapens wapens wapens????

Ik heb genoeg diensten meegedraaid met de RET. Deze jongens zijn met meerdere en werken zelfstandig. Wij zijn erbij voor toezicht en optreden bij problemen.

Deze mensen moeten geen extra wapens krijgen. handboeien oke / veiligheidsvest oke / de rest niet!!
Deze mensen werken in groepsverband en laat ze dat eens als wapen gebruiken. Daarbij is volgens mij je mond nog een van de beste wapens.

Laat ze die 2 dingen eens doorontwikkelen.
Daar kan echt heeeeeeeel veel aan verbeterd worden. Als je me begrijpt. Daarna kunnen we altijd nog eens gaan kijken. Maar ik blijf erbij. Pepperspray is geen optie ivm de werkruimte en de stok tja ik zie het niet gebeuren dat ze die juist gaan gebruiken.

Daarbij komt dat de meeste spoedassistenties eigenlijk niks zijn. Vor hun is het dus al heel snel bedreigend. Wanneer gaan hun hun geweldsmiddelen gebruiken dan... Als iemand een grote mond heeft? Dit zijn namelijk al situaties waarbij spoedassistentie wordt geroepen.

Nog effe een afsluiter.
Dit zijn allemaal extremen!!! Er zijn zeer zeker ook hele goede en proffesionele RET-ers. En is er ECHT spoedassistentie dan ga ik er GRAAG heen om ze te helpen.
Agent ...79
Aspirant

Volgende

Keer terug naar Politie algemeen

Toon nieuwe berichten