Welcome Anonymous !

Over de Arrestatieteams en andere speciale politie-eenheden.

Zelfde sirene voor politie, brandweer en ambulance

Algemene onderwerpen omtrent de politie, BPZ e.d.

Moderators: --X--, Doggieman

Berichtdoor Nxat » vr jun 20, 2008 19:47

DEN HAAG - De sirenes van politieauto's en brandweervoertuigen, ambulances en andere hulpverleningsdiensten worden vervangen door een nieuwe tweetonige hoorn.

De ministerraad stemde vrijdag in met dit voorstel van minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat. De sirenes van de hulpverleningsvoertuigen zullen uniformer gaan klinken.

Eis

De nieuwe eis moet ervoor zorgen dat hun geluid beter hoorbaar is. Ook worden de zwaailichten opvallender. Zo mag een hulpverleningsvoertuig blauwe lichten aan de voorkant hebben en extra richtingaanwijzers gebruiken.

De veranderingen moeten ertoe leiden dat de voertuigen meer bij andere weggebruikers in het oog springen en moeten de veiligheid van alle verkeersdeelnemers hierdoor verbeteren.

Ontwikkelingen

Een aantal van de ontwikkelingen die de hoor- en zichtbaarheid van de voorrangssignalen vergroten, is in de praktijk soms al in gebruik. De nieuwe regelgeving legaliseert deze innovaties.

(c) ANP

www.nu.nl

Hmm, vind het een goed punt dat ze wat aan de hoorbaarheid doen maar allemaal dezelfde toon...... ik weet niet wat ik hier van moet vinden

jullie?
Nxat
Agent

Berichtdoor Bleu_E1000 » vr jun 20, 2008 21:31

dan weet je wel dat er iets aan komt/voorbij komt. Maar weet je niet meer wat... :?
"Levende vissen zwemmen tegen de stroom in, alleen de dode drijven mee."
Mr. L. Einthoven
Bleu_E1000
Commissaris

Berichtdoor zwemfan » vr jun 20, 2008 22:40

ik probeer altijd te zegge wat er aankomt via het geluid (een soort tik van me :wink: ) als alles het zelfde geluid krijgt wordt dat wel lastig. maar als de hoor- en zichtbaarheid ermee wordt vergroot dan komt dat natuurlijk voorop 8)

gegroet
zwemfan
Aspirant

Berichtdoor Chef » za jun 21, 2008 11:06

dan weet je wel dat er iets aan komt/voorbij komt. Maar weet je niet meer wat...

maakt dat iets uit dan?

Niet lullig bedoeld,maar ga je voor Politie/ambulance sneller aan de kant dan voor Brandweer? Of vice versa?

In feite maakt het geen klap uit of ze nu wel of niet dezelfde tonen gebruiken. Als de zichtbaarheid/hoorbaarheid en daarmee dus de veiligheid vergroot wordt,direct doen!
Chef
Hoofdcommissaris

Berichtdoor Bleu_E1000 » za jun 21, 2008 17:36

Chef schreef:
dan weet je wel dat er iets aan komt/voorbij komt. Maar weet je niet meer wat...

maakt dat iets uit dan?

Niet lullig bedoeld,maar ga je voor Politie/ambulance sneller aan de kant dan voor Brandweer? Of vice versa?

In feite maakt het geen klap uit of ze nu wel of niet dezelfde tonen gebruiken. Als de zichtbaarheid/hoorbaarheid en daarmee dus de veiligheid vergroot wordt,direct doen!
Natuurlijk niet. Maar anders wordt alles zo hetzelfde.
Mr. L. Einthoven
Bleu_E1000
Commissaris

Berichtdoor Snake Doc » za jun 21, 2008 19:02

Dus? Wat maakt dat uit.
Snake Doc
Brigadier

Berichtdoor Bleu_E1000 » za jun 21, 2008 19:31

Snake Doc schreef:Dus? Wat maakt dat uit.

Neem nou dat gele jack voor de verkeersdienst...en dat bij de motoragenten in combinatie met dito kleur helm...en vergelijk dat met dat van de ambulance-motorrijders...
uhm, misschien is het oude, dus allemaal verschillend, gewoon heel vertrouwd :roll: ...zonder meteen in "die goeie ouwe tijd" te gaan hangen :lol:
Laatst bijgewerkt door Bleu_E1000 op za jun 21, 2008 19:35, in totaal 1 keer bewerkt.
Mr. L. Einthoven
Bleu_E1000
Commissaris

Berichtdoor b-boy » za jun 21, 2008 19:33

Emile schreef:
Snake Doc schreef:Dus? Wat maakt dat uit.

uhm, misschien is het oude, dus allemaal verschillend, gewoon heel vertrouwd :roll: ...zonder meteen in "die goeie ouwe tijd" te gaan hangen :lol:

Sorry maar ik snap je punt niet. Wat maakt dat vertrouwde uit?
THE MORE YOU SWEAT IN TRAINING, THE LESS YOU BLEED IN COMBAT.
b-boy
Brigadier

Berichtdoor Bleu_E1000 » za jun 21, 2008 19:38

nou is 't nog zo dat als je 'n sirene in de verte hoort (hoeft dus nog niet eens in je buurt te komen) hey de brandweer, wat zou er gebeurt zijn? (heb jarenlang dichtbij een brandweerkazerne gewoont)

En ik wil geen punt maken, hoor. Ik vond alleen 't "oude en vertrouwde" duidelijk genoeg; sirene :arrow: opzouten en vrij baan maken!
Mr. L. Einthoven
Bleu_E1000
Commissaris

Berichtdoor Snake Doc » za jun 21, 2008 19:57

Dus als het nog duidelijker kan, dan is er toch geen probleem. Of je nou voor een ambulancemotor aan de kant maakt, of voor een politiemotor aan de kant..
Het zal wel aan mij liggen...
Snake Doc
Brigadier

Berichtdoor --X-- » za jun 21, 2008 19:58

*Opmerking mod* Emile. Je uitspraken gaan weer nergens over. Je geeft geen extra bijdrage aan het onderwerp van deze topic. Zeg iets waar andere forumgangers wat aan hebben of lees alleen en hou je klep. U bent wederom gewaarschuwd. Mocht je op mijn bericht op of aanmerkingen hebben kan dat via pm. Opmerkingen via dit forum op dit bericht worden asap verwijderd.
Laatst bijgewerkt door --X-- op za jun 21, 2008 20:31, in totaal 1 keer bewerkt.
er was eens!!!!!!.....................en die was te laat!!!!
--X--
Inspecteur

Berichtdoor Chef » zo jun 22, 2008 15:52

Dat er aandacht besteed wordt aan de geluid en licht signalen is een goed iets.

Toch denk ik dat je op dit gebied niet alleen op dit terein iets te winnen hebt.

Ik denk dat de collega's, al dan niet Politie, die ervaring hebben met het Prio 1 rijden dit met me eens zullen zijn:

Ook wanneer je wel gezien/gehoord wordt,kunnen situaties helemaal fout gaan.
Dit heeft voornamelijk te maken met hoe mensen reageren. mensen raken in paniek,en weten niet goed hoe ze moeten reageren. Dit terwijl de oplossing vaak heel makkelijk is.

Als je goed kijkt,zul je zien dat het vaak niet eens nodig is om aan de kant te gaan.
Hulpdiensten kijken tijdens een spoedrit ver vooruit,en zien vaak al openingen die ze kunnen nemen. mensen die vervolgens paniekerig reageren omdat ze denken aan de kant te moeten gaan,kunnen nou net die weg blokkeren.

Mijn punt: ook tijdens de rijopleiding voor het rijbewijs mag daar wat mij betreft wat meer aandacht aan besteed worden. je kutn wel heel veel moeite investeren in het gezien worden, maar daarmee neem je de paniek een "vreemde"reacties van andere weg gebruikers niet weg. Dus ook niet dat stuje onveiligheid.
Chef
Hoofdcommissaris

Berichtdoor Doggieman » zo jun 22, 2008 16:40

Chef schreef:Dat er aandacht besteed wordt aan de geluid en licht signalen is een goed iets.

Toch denk ik dat je op dit gebied niet alleen op dit terein iets te winnen hebt.

Ik denk dat de collega's, al dan niet Politie, die ervaring hebben met het Prio 1 rijden dit met me eens zullen zijn:

Dit heeft voornamelijk te maken met hoe mensen reageren. mensen raken in paniek,en weten niet goed hoe ze moeten reageren. Dit terwijl de oplossing vaak heel makkelijk is.

Als je goed kijkt,zul je zien dat het vaak niet eens nodig is om aan de kant te gaan.
Hulpdiensten kijken tijdens een spoedrit ver vooruit,en zien vaak al openingen die ze kunnen nemen. mensen die vervolgens paniekerig reageren omdat ze denken aan de kant te moeten gaan,kunnen nou net die weg blokkeren.

Mijn punt: ook tijdens de rijopleiding voor het rijbewijs mag daar wat mij betreft wat meer aandacht aan besteed worden. je kutn wel heel veel moeite investeren in het gezien worden, maar daarmee neem je de paniek een "vreemde"reacties van andere weg gebruikers niet weg. Dus ook niet dat stuje onveiligheid.
Chef,

Als je met OGS rijdt dan moet je er standaard rekening mee houden dat de medeweggebruikers het niet zien/horen. Als je dit voortdurend in je achterhoofd houdt rij je nog veiliger.
In God we trust, all others are suspects
Doggieman
Hoofdinspecteur

Berichtdoor Guido » zo jun 22, 2008 21:18

Doggieman schreef:
Chef schreef:Dat er aandacht besteed wordt aan de geluid en licht signalen is een goed iets.

Chef,

Als je met OGS rijdt dan moet je er standaard rekening mee houden dat de medeweggebruikers het niet zien/horen. Als je dit voortdurend in je achterhoofd houdt rij je nog veiliger.

Je houdt er ook standaard rekening mee, maar desalniettemin reageren mensen soms zo "apart" en gaan natuurlijk vol op de rem..
Wat dat betreft ben ik het met Chef zeker eens, gewoon bij de rijopleiding extra aandacht aan besteden. Als veel rijscholen al een simulator hebben moet dat toch te doen zijn..
Tevens merk ik wel verschil tussen bijv de Spacestar met O&G of zoals nu het Golfje 5 met O&G, lijkt erop dat die van het Golfje meer opvallen. Mja positief als er een systeem komt wat nog beter hoorbaar/zichtbaar is. Niets mis mee!
Guido
Agent

Berichtdoor Chef » zo jun 22, 2008 21:39

Chef,

Uiteraard Dogie heb je 100% gelijk in.

Maar:

Iedere diender kent dat gevoel wel. Je krijgt die Prio 1 rit. Dat ongeval waarbij kinderen betrokken zijn. Een auto te water mischien wel.

Adrenaline gaat pompen,en je weet dat ter plaatse voor het slachtoffer letterlijk elke seconde telt. Dan neem je soms wat meer risico dan je ven te voren voor jezelf verantwoord zou vinden. Op dergelijke momenten kan het helemaal fout gaan als een medeweggebruiker in paniek een vreemde manouvre uit haalt.
Chef
Hoofdcommissaris

Volgende

Keer terug naar Politie algemeen

Toon nieuwe berichten