Welcome Anonymous !

Over de Arrestatieteams en andere speciale politie-eenheden.

Ook agent moet boete zelf betalen

Algemene onderwerpen omtrent de politie, BPZ e.d.

Moderators: --X--, Doggieman

Berichtdoor Six » vr dec 19, 2008 21:09

AMSTERDAM - Ook politieagenten die tijdens hun werk te hard rijden zonder dat ze zwaailicht en sirene voeren, moeten hun verkeersboetes zelf betalen.

Dat heeft de Centrale Raad van Beroep bepaald, maakte de Nederlandse Politie Bond (NPB) vrijdag bekend.

De NPB startte de procedure. Volgens de raad kan een boete worden verhaald als de ambtenaar verwijtbaar handelt. Bovendien vindt de raad dat van een agent in functie mag worden verwacht dat hij zich aan de verkeersregels houdt als hij geen zwaailicht voert en er geen sirene loeit.

Zucht... Waar gaat dit over?! Kennelijk surveillancevoertuigen? Vrijstelling RVV gebruiken om goede en efficiente surveillances te rijden misschien?
:roll: :roll:
Arrestatieteam.nl

De Blauwe Baret
Eer, moed en kunne.
Six
Site Admin

Berichtdoor Gast » za dec 20, 2008 10:11

We worden steeds meer een 'jip & janneke' organisatie!

MK: wilt u gaan voor een 311 heeterdaad....

Ben je enigszins in de buurt en gooi je de bak uit om vroegtijdige herkenning door de daders te voorkomen..... Flits..... Krijg je enkele weken later de acceptgiro voor je kiezen. Da's toch te dol!?

Bovendien vereist de situtatie wel eens dat je je 'vlot' door het verkeer beweegt, maar dat het geen OGS waardige situatie is. Hoe gaan ze daarmee om? Tevens moet je toestemming krijgen van MK en die geven ze tegenwoordig niet zo snel/niet altijd meer.
Ik kan hier zoooooo slecht tegen!! Ben het eens met het feit dat je moet proberen om 'netjes' te rijden en dat er soms wel eens misbruik wordt gemaakt van onze vrijstelling (ja, ja, ook bij mij gebeurd dat wel eens, laat ik mezelf niet Roomser dan de Paus verklaren), maar des al niet te min is dit weer zo'n voorbeeld hoe het politievak uitgehold, hetzij regeltjes bende, wordt. Tenminste, dat vind ik.

Maar ach, wat maak ik me druk?! Als ons hele korps straks in de Golf + rijdt, wordt het sowieso lastig om snelheidsovertredingen te maken! :D :shock: :wink:

Vergeef me als mijn visie in deze geen draagvlak heeft, maar straks wordt het nog zo dat je voor een melding je bewapening bij een loketje kan ophalen al naar gelang de aard van de melding.

Sorry, 't is zomaar wat zaterdagochtend frustratie die ik even wil spuien nav de berichtgeving.
Gast
Agent

Berichtdoor Doggieman » za dec 20, 2008 17:23

Iedereen heeft gelijk zoiets van..........o jee, nu moet ik dus snelheidsoverschrijdingen zelf betalen. Verre van dat. Wanneer je inderdaad gebruik wilt maken van het zogenaamde artikel 39 RVV, dan heb je een geldig reden nodig. Het is puur bedoelt voor die collega's die zonder noodzaak voortdurend te hard rijden en dus het verkeerde voorbeeld geven. Dus wanneer jij achter een voertuig aanzit welke te snel rijdt, dan heb je dus de vrijstelling.

Als je een normale surveillance rijdt (zonder melding of dergelijke), dan moet je je gewoon aan de verkeersregels houden, niet meer en niet minder.
In God we trust, all others are suspects
Doggieman
Hoofdinspecteur

Berichtdoor Six » za dec 20, 2008 18:13

Tuurlijk, rijden als een voorrangsvoertuig als in 29 RVV1990 is logisch: dan heb je uiteraard ook en vrijstelling.
Maar hoe vaak moet je tijdens je gewone surveillance niet regels van het RVV overtreden? Gelukkig mogen we dat ook natuurlijk. Daar is die regeling immers voor. Daar ga ik geen bonnen voor betalen mocht je bijv. geflitst worden. Ik ben dan niet eens strafbaar dus dat is niet im frage.
Dus wat willen ze met een dergelijk statement? Lijkt me logischer dat er vanuit de organisatie zelf een "controle" op is van collega's (professioneel werken) en leidinggevenden.

Ik vind het een verkeerde insteek.
Laatst bijgewerkt door Six op za dec 20, 2008 18:18, in totaal 1 keer bewerkt.
Arrestatieteam.nl

De Blauwe Baret
Eer, moed en kunne.
Six
Site Admin

dus

Berichtdoor --X-- » za dec 20, 2008 18:17

Ben van mening dat als je een goede verklaring heb voor de snelheid die je gereden hebt er niets aan de hand is................... tis voor degene die het zogezegd weer voor de andere verpesten hebben en continu ZONDER ENIGE noodzaak te snel rijden danwel voorbeeldfunctie te grabbel gooien.

gegroet strijders :marn:

Ben blij dat ik daar geen last van heb............
er was eens!!!!!!.....................en die was te laat!!!!
--X--
Inspecteur

Berichtdoor Nero » za dec 20, 2008 21:11

[quote="Gast"]We worden steeds meer een 'jip & janneke' organisatie!

Mee eens... :(
Nero
Agent

Berichtdoor JanZwolle » za dec 20, 2008 22:39

Het is een rare vraag wellicht... maar waar komt dit vandaan?

Zijn er ongevallen gebeurd t.g.v. overtredingen door politievoertuigen?

En zoals Doggieman al aangeeft, was het niet altijd al zo dat een politieauto zonder signalen zich gewoon aan de verkeersregels diende te houden? (behoudens uitzonderingen als bedoeld in 29 RVV1990/artikel 39 RVV)

Voorbeeldfunctie is een ding... maar op efficiente wijze je werk doen ook lijkt mij...

Laat die lieden die lopen bleren als ze een surveillanceauto door rood zien rijden (zonder de achtergrond ervan te kennen) dezelfden zijn die ook lopen te zeuren als je niet binnen 10 sekonden nadat ze gebeld hebben, voor hun deur staat...

Puur practisch; ik mag toch aannemen dat wanneer je, al dan niet met toeters en bellen een rood licht "pakt" je als agent toch heel goed uitkijkt?
Lijkt me beter, ook voor je eigen gezondheid... liever 10 sec later aankomen dan helemaal niet...

Allen gezond weer thuiskomen! Jan
When all is said and done, a hell of a lot more is said then done...
JanZwolle
Commissaris

Berichtdoor Six » za dec 20, 2008 23:13

Dat je met O&G rode lichten pakt en te hard rijdt, dat accepteert de burger nog wel. Minder bekend is dat we, de politie, "ter uitoefening van de opgedragen taak" een vrijstelling hebben van het gehele RVV. Dus dan heb je geen zwaailicht, geen sirene, en toch ga je door rood, rijd je te hard en ga zo door. Dat is een bevoegdheid die we als politieagenten hebben en daar ga je, net zoals met je andere bevoegdheden als het goed is netjes mee om. Klaar dan toch?

Dus ook zonder O&G en toestemming en meldkamers en weet ik veel wat: ik bepaal wat ik doe in de auto als mijn werk dat vereist. IK ben daar namelijk verantwoordelijk voor. En daar hoort ook bij dat ik, zoals Jan al zegt, veilig naar huis wil. En dat wil de burger ook, daar probeer ik ook af en toe rekening mee te houden ;)
Arrestatieteam.nl

De Blauwe Baret
Eer, moed en kunne.
Six
Site Admin

Berichtdoor Doggieman » zo dec 21, 2008 13:52

Dus.....

Blijf je altijd verantwoordelijk voor je eigen gedrag. En als je gewoon een goede verklaring hebt (niet altijd die zwarte Golf waar je achter aan zat), dan is het geen enkel probleem.

Alleen dan kom je bij het volgende probleem (heeft een collega nu). Krijgt te horen dat hij een snelheidsovertreding zelf moet betalen, hij kan niet aantone/aangeven waarom hij te snel is gereden. Nu moet je als het briefje van het CJIB binnenkomt eerst betalen en dan binnen 6 weken tegen de beschikking ingaan. Nu krijgt hij de beschikking 4 dagen na dat hij in beroep kon gaan, of hij even het bedrag wil betalen.

Ben benieuwd.......
In God we trust, all others are suspects
Doggieman
Hoofdinspecteur

Berichtdoor Scientist » zo dec 21, 2008 19:52

Doggieman schreef:Alleen dan kom je bij het volgende probleem (heeft een collega nu). Krijgt te horen dat hij een snelheidsovertreding zelf moet betalen, hij kan niet aantone/aangeven waarom hij te snel is gereden. Nu moet je als het briefje van het CJIB binnenkomt eerst betalen en dan binnen 6 weken tegen de beschikking ingaan. Nu krijgt hij de beschikking 4 dagen na dat hij in beroep kon gaan, of hij even het bedrag wil betalen.

Ben benieuwd.......

Wacht ff. Je krijgt dat briefje van het CJIB en dan moet je betalen en na het moment dat je betaalt hebt, kun je binnen 6 weken in beroep gaan (als ik het goed begrijp). Hoe kan het dan dat je collega dan 4 dagen na de termijn dat hij in beroep kan gaan de papieren heeft ontvangen?
Scientist
Hoofdagent

Berichtdoor Oltje01 » zo dec 21, 2008 20:23

Scientist schreef:
Doggieman schreef:Alleen dan kom je bij het volgende probleem (heeft een collega nu). Krijgt te horen dat hij een snelheidsovertreding zelf moet betalen, hij kan niet aantone/aangeven waarom hij te snel is gereden. Nu moet je als het briefje van het CJIB binnenkomt eerst betalen en dan binnen 6 weken tegen de beschikking ingaan. Nu krijgt hij de beschikking 4 dagen na dat hij in beroep kon gaan, of hij even het bedrag wil betalen.

Ben benieuwd.......

Wacht ff. Je krijgt dat briefje van het CJIB en dan moet je betalen en na het moment dat je betaalt hebt, kun je binnen 6 weken in beroep gaan (als ik het goed begrijp). Hoe kan het dan dat je collega dan 4 dagen na de termijn dat hij in beroep kan gaan de papieren heeft ontvangen?

Waarschijnlijk via de interne post bij de teamchef op zijn bureau beland , daar een tijdje blijven liggen en zo uiteindelijk via een een of andere coordinator bij hem terecht gekomen. Zo werkt dat bij de politie...
Oltje01
Surveillant

Berichtdoor Six » ma dec 22, 2008 17:43

Dus dat wordt een logboek bijhouden van wanneer je wat doet voor de baas omdat je misschien een paar kilometer te hard rijdt of een rood licht pakt? Belachelijk. Trek dan gewoon de vrijstelling in want dit werkt natuurlijk niet. Als ik die collega van Doggie was werd ik gek, serieus... Daar doe ik het niet voor hoor...
Arrestatieteam.nl

De Blauwe Baret
Eer, moed en kunne.
Six
Site Admin

Berichtdoor Scientist » ma dec 22, 2008 17:52

Oltje01 schreef:
Scientist schreef:

Ben benieuwd.......

Waarschijnlijk via de interne post bij de teamchef op zijn bureau beland , daar een tijdje blijven liggen en zo uiteindelijk via een een of andere coordinator bij hem terecht gekomen. Zo werkt dat bij de politie...

Maar wanneer gaat dan die termijn in dat je in beroep kunt gaan?
Scientist
Hoofdagent

Berichtdoor Bleu_E1000 » ma dec 22, 2008 18:14

Scientist schreef:
Oltje01 schreef:
Scientist schreef:

Ben benieuwd.......

Maar wanneer gaat dan die termijn in dat je in beroep kunt gaan?

Je hebt een termijn dat loopt t/m een X aantal weken (in dit geval 6 weken) na dagtekening. Kun je allemaal vinden in het Awb...
Laatst bijgewerkt door Bleu_E1000 op di dec 23, 2008 10:29, in totaal 3 keer bewerkt.
"Levende vissen zwemmen tegen de stroom in, alleen de dode drijven mee."
Mr. L. Einthoven
Bleu_E1000
Commissaris

Berichtdoor Scientist » ma dec 22, 2008 19:44

Dagtekening is de dag dat de brief wordt verzonden.
Scientist
Hoofdagent

Volgende

Keer terug naar Politie algemeen

Toon nieuwe berichten