Welcome Anonymous !

Over de Arrestatieteams en andere speciale politie-eenheden.

Politie schiet man dood in Veenendaal

Algemene onderwerpen omtrent de politie, BPZ e.d.

Moderators: --X--, Doggieman

Berichtdoor JanZwolle » do maart 12, 2009 1:21

Politie schiet man dood in Veenendaal
Bron: http://frontpage.fok.nl/nieuws/107449/-Politie-schiet-man-dood-in-Veenendaal.html

De politie heeft vanavond in Veenendaal een nog onbekende man doodgeschoten. Dit heeft het Openbaar Ministerie (OM) in Utrecht bekendgemaakt.

Naar aanleiding van een melding ging de politie om half acht naar een woning aan de Parallelweg in Veenendaal. Daar ontstond volgens het OM een situatie waarin de politie zich genoodzaakt zag een vuurwapen te gebruiken. Hierbij is een man dodelijk gewond geraakt. De Rijksrecherche stelt een onderzoek in naar de toedracht.

Dit zijn dus berichten die ik niet graag zie... hoe e.e.a. ook in elkaar zit; ik weet zeker dat een aantal mensen, die hier niet om gevraagd hebben, hier weer een litteken op hun ziel hebben opgelopen... :cry:

Voor de goede orde; bovenstaand stukje is overgenomen en ik wil op geen enkele wijze suggereren dat er (on)terecht geschoten zou zijn. Voor dat soort conclusies ontbreekt ten enen male de benodigde info!

Gezond weer thuiskomen allen!, Jan

Edit: typo; met dank aan Six ;)
Laatst bijgewerkt door JanZwolle op do maart 12, 2009 15:13, in totaal 2 keer bewerkt.
When all is said and done, a hell of a lot more is said then done...
JanZwolle
Commissaris

Berichtdoor Six » do maart 12, 2009 1:30

Lidteken Jan? Wat moet ik me daar bij voorstellen? ;)

Ik ben 't met je eens maar ergens ben ik "blij" dit te horen. Want er is hier ook iemand die nu veilig naar huis kan. Een man of vrouw die blij is dat zijn partner toch thuis komt, dat papa of mama zijn kind naar bed kan brengen etc. Af en toe is dan dit nodig daar ga ik in dit geval dan ook van uit.
Arrestatieteam.nl

De Blauwe Baret
Eer, moed en kunne.
Six
Site Admin

Berichtdoor JanZwolle » do maart 12, 2009 15:15

Six schreef:Lidteken Jan? Wat moet ik me daar bij voorstellen? ;)

Dat de overleden man zwaar de L*L is... ;) maar idd slordige verschrijving van mijn kant... heb het inmiddels hersteld.

Greetzz Jan
When all is said and done, a hell of a lot more is said then done...
JanZwolle
Commissaris

Berichtdoor Melvin91 » ma apr 20, 2009 22:23

Als je het mij vraagt word er een veel te groot verhaal geblazen over dat iemand word doorgeschoten door de politie. Het is dan wel iemand die word doodgeschoten maar het zal altijd een rede hebben.
Het is zo dat een agent het recht heeft zijn dienstwapen te gebruiken in geval hij zich bedreigd voelt (met zijn leven). Als dit dus het geval is en hij gebruikt zijn dienstwapen en dit loopt dodelijk af, waarom zo'n grote heisa eromheen? Je zou als agent, dankzij alle schorsingen en onderzoeken, toch bang worden zelfs in een levensbedreigende situatie je wapen te gebruiken en dus ook onnodige risico's nemen op zo'n moment.

Als ik een beetje overreageer zeg het me dan, denken andere mensen hier ook zo over?
Ignorantia legis non excusat
Melvin91
Aspirant

Berichtdoor TV87 » di apr 21, 2009 21:23

Melvin,

het gebruik van een vuurwapen is een heel zwaar middel. De politie mag daar in sommige gevallen gebruik van maken, maar niet zomaar als de politieagent zich bedreigd voelt. Er moeten wel wat concrete omstandigheden zijn. Als je daar meer over wilt weten moet je maar eens naar artikel 7 van de ambtsinstructie kijken of naar aritkel 41 van het wetboek van strafrecht.

Verder is het zo dat er wel iemand doodgeschoten wordt. Er is in mijn ogen niets mis als dit in de media komt, het is namelijk nog al wat. Het probleem komt meestal pas als de media of andere fanatieke burgers die nog helemaal niet weten wat er gebeurd is of hoe de vork nou daadwerkelijk in de steek zit, de politie(agent) zwart gaan maken. En als dan later blijkt dat het toch allemaal rechtmatig is, dan hoor je er niks meer over.
pl2100
TV87
Aspirant

Berichtdoor Melvin91 » wo apr 22, 2009 22:29

Beste TV87,

In allebij de stukken heb je eigenlijk wel gelijk, en de tekst die staat geschreven genaamd de wet zal ook gevolgd moeten worden maar ik vind gewoon in sommige gevallen dat de wet totaal niet aansluit op de gebeurtenis in de realiteit.
Ignorantia legis non excusat
Melvin91
Aspirant

Berichtdoor TV87 » wo apr 22, 2009 23:16

Melvin91 schreef:Beste TV87,

In allebij de stukken heb je eigenlijk wel gelijk, en de tekst die staat geschreven genaamd de wet zal ook gevolgd moeten worden maar ik vind gewoon in sommige gevallen dat de wet totaal niet aansluit op de gebeurtenis in de realiteit.

Ik ben van mening dat dat ook nog wel mee valt. Ik kan me wel goed voorstellen dat sommige mensen dat zo ervaren, maar stiekem hebben we best wel een redelijk rechtssysteem.
pl2100
TV87
Aspirant

Berichtdoor ThaMystery » do apr 23, 2009 2:31

TV87.. ik denk niet elk agent maar naar zijn vuurwapen gaan grijpen als hij zich bedreigt gaat voelen op de manier waarop jij dat makkelijk brengt. Hoeveel agenten zijn er de laatste jaren wel niet mishandeld? en wel zodanig dat ze behandeld moesten worden in het ziekenhuis. blijkbaar was dat niet voldoende om een vuurwapen te trekken. dan maar zelf in het ziekenhuis liggen. Hoe zou jij het vinden als een verdachte het op jou gemunt heeft en zich uitleeft op jou. belangrijkste op straat is toch MIJN veiligheid? en als ik mij zodanig bedreigt voel dat artikel 41 ingevuld en van toepassing is en ik uit noodweer ga handelen is het toch 'rechtmatig'?

en idd, het onderzoek duurt asociaal lang. het heeft een hevige impact op het leven en functioneren van de desbetreffende diender. je zou het OM moeten vervolgen omdat het zo lang duurt en het geestelijke schade aanricht. Ik ken een geval van een schietincident waarbij het bijna 2 jaar heeft geduurd voordat de diender te horen kreeg dat het OM hem niet strafrechtelijk zou vervolgen! echt van de zotte!
ThaMystery
Aspirant

Berichtdoor TV87 » do apr 23, 2009 13:02

ThaMystery schreef:TV87.. ik denk niet elk agent maar naar zijn vuurwapen gaan grijpen als hij zich bedreigt gaat voelen op de manier waarop jij dat makkelijk brengt. Hoeveel agenten zijn er de laatste jaren wel niet mishandeld? en wel zodanig dat ze behandeld moesten worden in het ziekenhuis. blijkbaar was dat niet voldoende om een vuurwapen te trekken. dan maar zelf in het ziekenhuis liggen. Hoe zou jij het vinden als een verdachte het op jou gemunt heeft en zich uitleeft op jou. belangrijkste op straat is toch MIJN veiligheid? en als ik mij zodanig bedreigt voel dat artikel 41 ingevuld en van toepassing is en ik uit noodweer ga handelen is het toch 'rechtmatig'?

Hoi ThaMystery,

Volgens mij zeg ik niets wat niet klopt. Eigen veiligheid staat voorop, dat is duidelijk. Ik weet ook niet wat je bedoelt met dat ik het makkelijk breng? Ik verwijs alleen maar naar twee artikelen die relevant zijn voor het gebruik van een vuurwapen.

Ik heb kort geleden tot twee maal toe in een maand mijn vuurwapen moeten richten (gelukkig niet schieten) omdat de situatie daar om vroeg. Ik weet dat je dan niet eerst die artikelen nog eens door gaat nemen, maar de realiteit is dat de politieagenten eigenlijk altijd juist handelen en handelen conform die wetgeving.

Dat is waar we ons aan moeten houden en de situatie's die jij opnoemt die komen toch ook in aanmerking voor die artikelen?

En om dan maar eens een balletje op te gooien. Waarom is aanhoudingsvuur niet rechtmatig bij een (poging) zware mishandeling op een politieagent?
pl2100
TV87
Aspirant

Keer terug naar Politie algemeen

Toon nieuwe berichten