Welcome Anonymous !

Over de Arrestatieteams en andere speciale politie-eenheden.

Rechten van verdachten uitgebreid

Algemene onderwerpen omtrent de politie, BPZ e.d.

Moderators: --X--, Doggieman

Berichtdoor Six » do apr 16, 2009 12:01

Rechten van verdachten uitgebreid

Verdachten van een misdrijf krijgen het recht om vóór het politieverhoor te overleggen met een advocaat. Minister Hirsch Ballin schrijft dat de politie ook verplicht wordt om verdachten op die mogelijkheid te wijzen.

De politie moet ook nadrukkelijk aangeven dat een verdachte het recht heeft om te zwijgen. Aanleiding voor de nieuwe richtlijnen zijn twee arresten van het Europees Hof voor de Rechten van de Mens.

In Amsterdam en Rotterdam wordt met de aanwezigheid van advocaten bij een verhoor geëxperimenteerd. Die verhoren worden gefilmd. De proef loopt nog.

Hoe denkt men hierover?
In sommige regio's wordt hier al mee gewerkt. Je ziet dat een verdachte dan volgens een richtlijn meteen in verzekering moet worden gesteld wanneer hij de bijstand van een advocaat wil. Dat wil dus zeggen dat de verdachte IVS gaat omdat hij dan de bijstand kan krijgen van de raadsman. Volgens het Wetboek van Strafvordering is de enige reden voor IVS "in het belang van het onderzoek". Wat ik dan grappig vind is dat Justitie zelf creatief met regels en regelingen omspringt om het de verdachte maar zoveel mogelijk naar de zin te maken. En ik denk dat iedereen wel weet wat er gebeurd met een zaak waar je zelf creatief mee bent omdat je graag boeven vangt, SEPOT!

Volgens mij komt de verdachte in Nederland helemaal niets te kort. Dit zorgt er alleen maar voor dat heel veel kleine zaken nu enorm veel tijd en inspanning gaan vergen omdat voor iedere scheet nu een advocaat kan komen opdraven als een verdachte dat wil. Ik snap het niet helemaal, maar goed...
Arrestatieteam.nl

De Blauwe Baret
Eer, moed en kunne.
Six
Site Admin

Berichtdoor JanZwolle » do apr 16, 2009 12:54

Werd voorheen bij aanhouding of begin van verhoor al niet aangegeven dat men niets hoeft te verklaren en geen antwoord hoeft te geven op vragen (Cautie)?

Tot hiertoe niets nieuws onder de zon toch?

Wanneer voor ieder wissewasje eerst een advocaat moet worden opgetrommeld, lijkt me dit idd een tijdrovende en dure kwestie worden...

Greetzzz Jan
When all is said and done, a hell of a lot more is said then done...
JanZwolle
Commissaris

Berichtdoor Chef » do apr 16, 2009 13:02

Cautie moet men idd de VE mededelen alvorens men vragen gaat stellen over het strafbare feit..

Maar de VE het recht geven om met een advocaat te babbelen voor het 1ste politie verhoor...Tsja, Dat maakt het voor de collega's niet bepaald makkelijker op. Een VE die je tijdens een verhoor voorheen nog kon "breken" en die uiteindelijk toch gaat praten, kan door een advocaat gesterkt worden zijn mond te houden.
"If you can't remember, the Claymore is pointed towards you.."
Chef
Hoofdcommissaris

Berichtdoor PatF » do apr 16, 2009 16:56

Ik vind dit allemaal weer te gek voor woorden. Dat een verdachte op ieder moment het recht heeft om zich bij te laten staan door een raadsman is al jaren volgens Strafvordering geregeld. Maar om dan de politie te verplichten de verdachte hier op te wijzen, gaat mi veel te ver en schiet alle doelen voorbij. Aan de ene kant is de wetgever van mening dta iedere Nederlander wordt geacht de wet te kennen, aan de andere kant moet nu de verdachte alles worden voorgekauwd. Straks moet je een verdachte bij de insluiting nog gaan vertellen dat hij pizza mag bestellen.

Dat justitie de richtlijn op heeft gesteld dat iedere verdachte die zich door een raadsman bij wil laten staan, inverzekering moet worden gesteld, is ook zo'n zinloze maatregel. Welke bovendien de maatschappij een hoop extra geld kost. 9 van de 10 verdachten zal dan toch voor een piket (dus pro-deo) advocaat kiezen. Ik ben van mening dat de verdachte die zich binnen de 1e 6 uur voor onderzoek bij wil laten staan door een raadsman, mag deze bellen, maar geheel voor eigen rekening.

Als dienders de verdachte vergeten de cautie mee te delen voor aanvang van een verhoor (in de ruimste zin van het woord), dan is dat heel knullig en dat mag gewoonniet gebeuren.
PatF
Hoofdinspecteur

Berichtdoor wally-b » ma apr 20, 2009 12:57

Dat verhaal van de cautie had er volgens mij mee te maken dat sommige collega;s dit niet duidelijk uitlegden. Dus als je zegt je bent niet tot antwoorden verplicht maar vertel eens.

Dit moet nu zijn, je bent niet tot antwoorden verplicht, snap je dat bla bla bla. Dus je moet dat beter uitleggen en vastleggen in je verhoor zoals ik dat begreep.
"Sommigen worden agressief uit vrees om bang te zijn."

Quote:Cherbulier

:at: :lmb: :sbs: :kct: :bbe: :marn:
wally-b
Hoofdinspecteur

Berichtdoor ~Lancer~ » wo apr 22, 2009 1:41

Reagerend op de toon van een aantal collega's hier;

Ik vind dit een goede zaak. We spreken immers nog over een verdachte. Tijdens de politiepraktijk ontstaan er soms frustraties. Terecht. Maar ik zeg altijd maar zo, de rechtstaat vind ik belangrijker. Wat is er mis mee om een VE op zijn rechten te wijzen?

Als het aan ons dienders lag dan mochten we alles van de wet.

Maar in zo'n land wil ik niet leven.
~Lancer~
Hoofdagent

Berichtdoor Six » wo apr 22, 2009 8:20

Tuurlijk, wij hebben het altijd over een verdachte, ook al staat hij nog met het mes op zijn vrouw in te hakken of zie je hem/haar iemand in elkaar slaan: het blijft een verdachte. Wat soms dus alleen een bureaucratische waarde heeft. Maar toch handel je zoals de wet je voorschrijft. En dat doen alle dienders die hier reageren, ook degene waarvan de toon jou niet helemaal aanstaat, daar ben ik van overtuigd.

Je mist namelijk wel het punt: de rechten worden uitgebreid en op een onorthodoxe manier die het houden van een efficiënt onderzoek behoorlijk dwarsboomt. En waarom, is het nodig? Nee...

Van mij hoeft helemaal niet alles te mogen. Ik ben bij de politie om onze wetten te handhaven en in die wetten geloof ik en houdt ik mezelf ook.
Arrestatieteam.nl

De Blauwe Baret
Eer, moed en kunne.
Six
Site Admin

Berichtdoor ThaMystery » do apr 23, 2009 2:16

precies, zolang jij je bevoegdheid goed kent en een goed verhoortechniek beheerst moet het vast goed komen. Dan duurt het misschien wel wat langer maar dan heb je een groter kans op slagen van jou pv..(hoop Ik)
ThaMystery
Aspirant

Berichtdoor ~Lancer~ » zo apr 26, 2009 19:33

Six schreef:Tuurlijk, wij hebben het altijd over een verdachte, ook al staat hij nog met het mes op zijn vrouw in te hakken of zie je hem/haar iemand in elkaar slaan: het blijft een verdachte. Wat soms dus alleen een bureaucratische waarde heeft. Maar toch handel je zoals de wet je voorschrijft. En dat doen alle dienders die hier reageren, ook degene waarvan de toon jou niet helemaal aanstaat, daar ben ik van overtuigd.

Je mist namelijk wel het punt: de rechten worden uitgebreid en op een onorthodoxe manier die het houden van een efficiënt onderzoek behoorlijk dwarsboomt. En waarom, is het nodig? Nee...

Van mij hoeft helemaal niet alles te mogen. Ik ben bij de politie om onze wetten te handhaven en in die wetten geloof ik en houdt ik mezelf ook.

We hebben natuurlijk allerlei leuke afdelingkjes die de wettelijk gegeven bijzondere opsporingsmethoden gebruiken. Leuk en aardig, het echte boeven vangen... maar ik vind het systeem zoals nu in NL gebruikt betrouwbaar en degelijk.

In tegenstelling tot de VS waar een gemiddelde sherrif al pseudokoop/infiltratie etc. toepast en het er a. niet veiliger op geworden is b. je rechten als burger al flink zijn aangetast

onder het mom van veiligheid en alles moet kunnen .

Greets.
~Lancer~
Hoofdagent

Keer terug naar Politie algemeen

Toon nieuwe berichten