Welcome Anonymous !

Over de Arrestatieteams en andere speciale politie-eenheden.

.... Minder blauw op straat......

Algemene onderwerpen omtrent de politie, BPZ e.d.

Moderators: --X--, Doggieman

Berichtdoor Gast » wo mei 13, 2009 10:16

Plan Ter Horst: minder blauw op straat

AMSTERDAM - De politie kan de komende jaren minder blauw op straat brengen. De korpsen mogen in de periode 2010-2012 drieduizend aspirant-agenten aannemen, de helft minder dan gepland.

Guusje ter Horst, minister van Binnenlandse Zaken (ANP) Bovendien moet de politie vanaf 2010 jaarlijks 160 tot 190 miljoen euro bezuinigen en 400 miljoen van het eigen vermogen afstaan.

Dat staat in een vertrouwelijke notitie van minister Ter Horst van Binnenlandse Zaken, die in het bezit is van de Volkskrant. De bezuinigingen maken deel uit van een pakket maatregelen die het kabinet neemt naar aanleiding van de kredietcrisis.

Verzet
Ter Horst schrijft in haar notitie dat de uitgaven voor veiligheid niet kunnen worden ontzien. Het Korpsbeheerdersberaad, de burgemeesters die de politie mede aansturen, tekent verzet aan tegen de bezuinigingen. De vermindering van de politiesterkte tast ‘direct de veiligheid op straat aan’, staat in een, ook vertrouwelijke, voorlopige reactie.

Door de bezuiniging op het aantal aspirant-agenten zal er vanaf 2014, als zij hun opleiding hebben afgemaakt, minder blauw op straat zijn. Maar de effecten zullen ook daarvoor al merkbaar zijn: de helft van de vierjarige studie is een praktijkopleiding.

Vergrijzing bij politie
Eerder is berekend dat de sterkte de komende jaren juist moet worden opgevoerd om de gevolgen van de vergrijzing bij de politie op te vangen. Hierover waren afspraken gemaakt tussen Binnenlandse Zaken en de politie.

Volgens het Korpsbeheerdersberaad is aantasting van de politiesterkte, die het Rijk een besparing van 120 miljoen euro oplevert, onverantwoord. De burgemeesters menen dat er ook geen draagvlak voor is. ‘De maatregel levert op korte termijn financieel voordeel op, maar de negatieve effecten op de capaciteit en bedrijfsvoering van de politie zullen nog jarenlang doorwerken.’

Geld op de bank
De korpsbeheerders stellen dat ten onrechte wordt verondersteld dat de politie veel geld op de bank heeft staan. ‘Het eigen vermogen van de politie bestaat grotendeels uit onroerend goed. Afromen van eigen vermogen leidt ertoe dat de korpsen hypotheken moeten afsluiten om eenmalig geld af te dragen.’

De hoofdcommissarissen en de korpsbeheerders hebben alternatieve maatregelen bedacht om de minister tegemoet te komen.
---------------------------------------------------------------------------------

Ik las het bericht en kreeg gelijk kromme tenen!! :evil:
't Is nu soms al een probleem om diensten gevuld te krijgen en dan dit er nog eens overheen. Zoals Jochem Myjer tijdens 'schoolreisje' Harm na doet..... "Ik begrijp er niks van!"

Wat denken jullie forum bezoekers hiervan??
Gast
Agent

Berichtdoor Bleu_E1000 » wo mei 13, 2009 15:04

Is ze nou nog steeds op d'r teentjes getrapt, omdat er 'n paar van G-Z d'r op de bon hadden geslingerd wegens rijden onder invloed? :lol:

Van mij mogen eerst de ministers ff wat van hun salaris inleveren...
Alsof alleen de "onderdanen" de kredietcrisis moeten voelen...

Ik zie 't lijk al drijven; mannelijke sollicitanten worden geheel geweerd, vrouwelijke en allochtone sollicitanten worden wel aangenomen, maar in mindere mate...gevolg: Ter Horst gaat weer nuilen over het lage percentage vrouwen/allochtonen binnen de politie...
O en niet te vergeten: uitstel van de invoering van het nieuwe dienstwapen...
"Levende vissen zwemmen tegen de stroom in, alleen de dode drijven mee."
Mr. L. Einthoven
Bleu_E1000
Commissaris

Berichtdoor Wouter » do mei 14, 2009 11:29

Daar gaan we weer Ter Horst... :roll:
Wouter
Hoofdagent

Berichtdoor ehultermans » di mei 19, 2009 21:48

Eerlijk gezegt zie ik nu ook al heel weinig blauw op straat, en ik woon nog wel in tilburg, niet echt de veiligste stad om in te leven :evil:
ehultermans
Aspirant

Berichtdoor Kobakker81 » di mei 19, 2009 23:33

ehultermans schreef:Eerlijk gezegt zie ik nu ook al heel weinig blauw op straat, en ik woon nog wel in tilburg, niet echt de veiligste stad om in te leven :evil:

Dat is bij mij dus juist wel te merken. Woon nu nog in Zuilen (Utrecht) en ga verhuizen naar Kanaleneiland en daar rijd erg veel politie rond. Krijg je natuurlijk ook wel als je in een vogelaarwijk woont :D

Grtz
Victory is Reserved for Those Willing to Pay the Price!
Kobakker81
Agent

Berichtdoor Customs Autority » za dec 19, 2009 0:25

Zat ff te struinen en kwam deze post tegen.
De geschiedenis heeft weer eens uitgewezen
dat het zichzelf waar kan maken. Korpsleiding
mag naast de flinke salarisen (wel enigzinds begijpbaar
qua functie, opleiding en capaciteiten (die soms wel afwezig
zijn lijkt het)) leuke bonussen opstrijken terwijl de gewone
agent op straat naar de nullijn moet. Las zelfs een berichtje
via twentse media dat politie twente flink gaat snijden in het
huidige bestand (oudere tot ziens wensen) en het hoofdbureau
blijft nog een paar jaar staan op de huidige plek, zodat ze
maar niet hoeven te minderen in agenten op straat.

Dacht dat we juist met zen allen (en ook de politiek) hadden
besloten dat er meer blauw op straat moest komen. Je kan nu
eigenlijk wachten op meer incidenten als Hoek van Holland omdat
er te weinig man is om op te treden, of dat de agresiviteit onder
burgers c.q. criminelen groter word omdat er geen poltie in de buurt
is. En ondertussen blijft Ter Horst weigeren om met de platte pet
te praten, want volgens haar hoeft ze niet lager te praten dan met
de hoofdcommissarissen van de regio's. Die zeggen alleen ja en amen
tegen elk plan.
Always looking for a way to life another day
Customs Autority
Agent