Welcome Anonymous !

Over de Arrestatieteams en andere speciale politie-eenheden.

Vragen

Algemene onderwerpen omtrent de politie, BPZ e.d.

Moderators: --X--, Doggieman

Berichtdoor The Tiger » wo jun 03, 2009 12:42

Hallo allemaal =)

Ik heb een paar maanden geleden de politie gevonden in mijn zoektocht voor mijn vervolgstudie. En ik ben er op het moment vrij zeker van dat ik na deze studie bij de politie wil gaan beginnen. Ik heb de afgelopen tijd veel informatie op internet over de politie gezocht en gevonden. Ook lees ik al een poosje op dit forum mee en besloot me maar eens te registreren hier. (Zie ook mijn voorstelling in de kantine) Ik heb ook een aantal vragen, waarop ik verder op internet niet direct antwoord kan vinden, ik hoop dat er hier mensen zijn die me daarbij kunnen helpen.

Ik doe op het moment vwo. Ik heb al gezien dat er voor politiekunde master (niveau 6), geen vacatures zijn (kombijdepolitie.nl) en heb ook gelezen dat deze functies eigenlijk altijd intern worden opgevuld. Voor politiekunde bachelor (niveau 5), zijn er op het moment wel een aantal vacatures, maar bijna allemaal zijn ze voor een verkorte opleiding als je al een hbo-diploma hebt.

-Is er kans dat ze bij die vacatures voor een verkote opleiding, toch mensen aannemen voor een volledige opleiding met alleen een vwo diploma?

-Hoe groot is de kans in het algemeen dat als je solliciteert, je aangenomen word? Ik weet dat er selectietests zijn. Maar mijzelf kennende ga ik er van uit dat die tests geen probleem moeten zijn. Stel dat ik al die test gewoon haal, hoe groot is dan eigenlijk de kans dat je ook daadwerkelijk wordt aangenomen?

-Op kombijdepolitie.nl staat er het volgende: “Solliciteren kan alleen op openstaande vacatures, het sturen van een open sollicitatie wordt daarom afgeraden.” Maar hoe werkt dit eigenlijk in de praktijk? Is er iemand die ervaring heeft met het sturen van een open sollicitatie?

-Stel nu dat, als ik mijn huidige opleiding heb afgerond, er toevallig geen vacatures voor politiekunde bachelor (niveau 5) beschikbaar zijn in mijn buurt. En ik wil sowieso bij de politie. Als ik dan voor allround politiemedewerker (niveau 4) zou solliciteren, hoe groot is dan de kans dat ik na een paar jaar alsnog hogerop kan komen?

-Ik woon in de buurt van Den Haag. Stel dat ik word aangenomen voor politiekunde bachelor (niveau 5), dan moet ik die opleiding in Apeldoorn volgen. Dat is een heel eindje weg. En ik wil waarschijnlijk later wel ergens hier in de buurt blijven wonen, aangezien al mijn familie en vrienden hier wonen. Dus wil ik ook in 1 van de nabijgelegen korpsen solliciteren/werken. Ik kan natuurlijk wel een studentenkamertje daar in Apeldoorn nemen, maar de opleiding is omstebeurt 12 weken praktijk en 12 weken theorie. Dus dat betekent dat ik na 3 maanden telkens weer 3 maanden geen gebruik zou maken van mijn studentenkamertje, terwijl je toch de huur doorbetaalt. Is er iemand die hier ook ervaring mee heeft, en hoe heb je dat dan aangepakt, of hoe ben je er mee om gegaan?

-Het arrestatieteam spreekt mij ook wel erg aan. Maar je kan maar 8 jaar aanblijven in het arrestatieteam heb ik gelezen. Stel nou dat ik eerst een opleiding politiekunde bachelor (niveau 5) volg en vervolgens een paar jaar in die functie blijf. En vervolgens bij het arrestatieteam solliciteer en daar terechtkom. Hoe groot is dan de kans dat je na die 8 jaar weer in je oude functie die je daarvoor had terug kunt komen? Iemand die hier ervaring mee heeft?

Dat waren mijn vragen, sommige best pittig denk ik, maar ik hoop dat jullie er me bij kunnen helpen.
Alvast bedankt aan een ieder die me een beetje kan helpen bij het beantwoorden van die vragen!
The Tiger
Aspirant

Berichtdoor Guido » wo jun 03, 2009 19:41

The Tiger schreef:Hallo allemaal =)

Ik doe op het moment vwo. Ik heb al gezien dat er voor politiekunde master (niveau 6), geen vacatures zijn (kombijdepolitie.nl) en heb ook gelezen dat deze functies eigenlijk altijd intern worden opgevuld. Voor politiekunde bachelor (niveau 5), zijn er op het moment wel een aantal vacatures, maar bijna allemaal zijn ze voor een verkorte opleiding als je al een hbo-diploma hebt.

-Is er kans dat ze bij die vacatures voor een verkorte opleiding, toch mensen aannemen voor een volledige opleiding met alleen een vwo diploma?

Zoals ik het lees worden die functies inderdaad gewaardeerd op HBO niveau. Mocht je het zeker willen weten zou ik even bellen met 0800-6096

-Hoe groot is de kans in het algemeen dat als je solliciteert, je aangenomen word? Ik weet dat er selectietests zijn. Maar mijzelf kennende ga ik er van uit dat die tests geen probleem moeten zijn. Stel dat ik al die test gewoon haal, hoe groot is dan eigenlijk de kans dat je ook daadwerkelijk wordt aangenomen?

Dit is natuurlijk erg afhankelijk van de resultaten, het is niet voor niets een selectie dus de kans is zeker aanwezig dat je afvalt. Echter als jouw vooropleiding, je conditie, uithoudingsvermogen, cognitieve capaciteiten etc allemaal goed uit de verf komen tijdens de keuring zal je keuringsrapport ook ruim voldoende zijn. Met een goed keuringsrapport + een goed gevolg van de daarop volgende stappen is de kans groot dat je wordt aangenomen.

-Op kombijdepolitie.nl staat er het volgende: “Solliciteren kan alleen op openstaande vacatures, het sturen van een open sollicitatie wordt daarom afgeraden.” Maar hoe werkt dit eigenlijk in de praktijk? Is er iemand die ervaring heeft met het sturen van een open sollicitatie?

In zoverre open sollicitatie dat je niet direct hoeft dicht te timmeren welke opleiding je specifiek wil volgen. In je sollicitatiebrief kan je aangeven dat je solliciteert (mits daar vacatures voor zijn) op de niveau`s 2, 3 ,4. Ga je voor de niveau 5 studie zou ik dit echter wel expliciet vermelden aangezien deze studie toch echt anders is dan voorgenoemde opleidingen.

-Stel nu dat, als ik mijn huidige opleiding heb afgerond, er toevallig geen vacatures voor politiekunde bachelor (niveau 5) beschikbaar zijn in mijn buurt. En ik wil sowieso bij de politie. Als ik dan voor allround politiemedewerker (niveau 4) zou solliciteren, hoe groot is dan de kans dat ik na een paar jaar alsnog hogerop kan komen?

Ten eerste zal uit je keuringsrapport moeten blijken dat je een bepaald niveau hebt, dan zal je in samenspraak met het korps kunnen aangeven welke richting je op wilt. In feite zal je dan de opleiding ingaan en zal je tijdens de opleiding niet snel van niveau veranderen. Of het moet zo overduidelijk zijn dat je onder je niveau zit en dan kunnen bepaalde personen wat voor je gaan betekenen. Ik kan geen antwoord geven op de vraag wanneer je na je opleiding dan weer de opleiding in zou kunnen voor bijvoorbeeld niv 5. (na niv 4 opleiding), maar ik kan mij voorstellen dat je chef daar niet al te happig op zou zijn.

-Ik woon in de buurt van Den Haag. Stel dat ik word aangenomen voor politiekunde bachelor (niveau 5), dan moet ik die opleiding in Apeldoorn volgen. Dat is een heel eindje weg. En ik wil waarschijnlijk later wel ergens hier in de buurt blijven wonen, aangezien al mijn familie en vrienden hier wonen. Dus wil ik ook in 1 van de nabijgelegen korpsen solliciteren/werken. Ik kan natuurlijk wel een studentenkamertje daar in Apeldoorn nemen, maar de opleiding is omstebeurt 12 weken praktijk en 12 weken theorie. Dus dat betekent dat ik na 3 maanden telkens weer 3 maanden geen gebruik zou maken van mijn studentenkamertje, terwijl je toch de huur doorbetaalt. Is er iemand die hier ook ervaring mee heeft, en hoe heb je dat dan aangepakt, of hoe ben je er mee om gegaan?

Zelf heb ik hier geen ervaringen mee. Dat kan inderdaad een lastig punt zijn en het overwegen mogelijk waard zijn om niet je opleiding in Apeldoorn te volgen

-Het arrestatieteam spreekt mij ook wel erg aan. Maar je kan maar 8 jaar aanblijven in het arrestatieteam heb ik gelezen. Stel nou dat ik eerst een opleiding politiekunde bachelor (niveau 5) volg en vervolgens een paar jaar in die functie blijf. En vervolgens bij het arrestatieteam solliciteer en daar terechtkom. Hoe groot is dan de kans dat je na die 8 jaar weer in je oude functie die je daarvoor had terug kunt komen? Iemand die hier ervaring mee heeft?

Mocht je bij het AT terrecht komen zal je daar ook aan je persoonlijke ontwikkeling moeten werken. Je zal dus altijd voor ogen moeten hebben wat je na zo`n periode voor ogen hebt qua werkzaamheden.

Dat waren mijn vragen, sommige best pittig denk ik, maar ik hoop dat jullie er me bij kunnen helpen.
Alvast bedankt aan een ieder die me een beetje kan helpen bij het beantwoorden van die vragen!

Ik hoop dat je er iets mee kan. Succes in ieder geval met je examens komend jaar en met je mogelijke sollicitatie.
Guido
Agent

Berichtdoor Snake Doc » wo jun 03, 2009 20:08

-Hoe groot is de kans in het algemeen dat als je solliciteert, je aangenomen word? Ik weet dat er selectietests zijn. Maar mijzelf kennende ga ik er van uit dat die tests geen probleem moeten zijn. Stel dat ik al die test gewoon haal, hoe groot is dan eigenlijk de kans dat je ook daadwerkelijk wordt aangenomen? Over het algemeen is de kans dat je wordt aangenomen bij de politie 8%. Dit zijn cijfers van de gehele selectie.

Dit is verschillend. Hogerop kom je door lang bij de politie te werken en jezelf te ontwikkelen. Maar dat kan ook door studies te volgen. Vraag is of het korps dat wel wilt betalen, want het kost allemaal geld

Snake Doc
Brigadier

Berichtdoor daanvs » do jun 04, 2009 10:17

Ik weet dat collegae aspiranten die de opleiding volgen in Apeldoorn en werken bij mij in het korps Rotterdam-Rijnmond via de organisatie een bungalow op een vakantiepark hebben weten te huren. De kosten kunnen worden gedeclareerd maar het kan zijn dat dat per korps verschillend is.
daanvs
Agent

Berichtdoor The Tiger » do jun 04, 2009 20:33

Dankjulliewel voor de antwoorden! :)

Meer reacties zijn nog altijd welkom :P

Guido schreef:
The Tiger schreef:-Ik woon in de buurt van Den Haag. Stel dat ik word aangenomen voor politiekunde bachelor (niveau 5), dan moet ik die opleiding in Apeldoorn volgen. Dat is een heel eindje weg. En ik wil waarschijnlijk later wel ergens hier in de buurt blijven wonen, aangezien al mijn familie en vrienden hier wonen. Dus wil ik ook in 1 van de nabijgelegen korpsen solliciteren/werken. Ik kan natuurlijk wel een studentenkamertje daar in Apeldoorn nemen, maar de opleiding is omstebeurt 12 weken praktijk en 12 weken theorie. Dus dat betekent dat ik na 3 maanden telkens weer 3 maanden geen gebruik zou maken van mijn studentenkamertje, terwijl je toch de huur doorbetaalt. Is er iemand die hier ook ervaring mee heeft, en hoe heb je dat dan aangepakt, of hoe ben je er mee om gegaan?

Zelf heb ik hier geen ervaringen mee. Dat kan inderdaad een lastig punt zijn en het overwegen mogelijk waard zijn om niet je opleiding in Apeldoorn te volgen

Hm, als het kan wil ik die opleiding toch gewoon volgen.

Maar het lijkt mij dat er genoeg mensen zijn die die opleiding doen/hebben gedaan, maar niet bij een korps hebben gesolliciteerd wat dichtbij Apeldoorn ligt. Dus ben toch nieuwschierig naar hoe zij dat doen/hebben gedaan.
The Tiger
Aspirant

Keer terug naar Politie algemeen

Toon nieuwe berichten