Welcome Anonymous !

Over de Arrestatieteams en andere speciale politie-eenheden.

'Pistool voor politievrijwilliger'

Algemene onderwerpen omtrent de politie, BPZ e.d.

Moderators: --X--, Doggieman

Berichtdoor JGD » di jul 14, 2009 11:15

Zag vanochtend op www.nu.nl een artikel staan wat toch wel enige vraagtekens bij mij opriep.

'Pistool voor politievrijwilliger'
Uitgegeven: 14 juli 2009 08:08
Laatst gewijzigd: 14 juli 2009 10:16

AMSTERDAM - Vrijwillige politiemensen moeten weer een vuurwapen krijgen. Dit voorstel doet de expertgroep politievrijwilligers aan minister van Binnenlandse Zaken Guusje ter Horst (PvdA) en de politievakbonden, meldt het AD dinsdag.

Door het werk van politievrijwilligers gevarieerder te maken, moet het tekort aan vrijwillige krachten worden teruggedrongen.

Sinds de reorganisatie van de politie in 1993 kunnen nieuwe politievrijwilligers alleen nog worden opgeleid tot het tweede niveau van surveillant.

Ze mogen geen dienstpistool dragen en daarom alleen minder risicovol werk doen, zoals verkeers- en alcoholcontroles en toezicht op straat.

Ingekort

De expertgroep adviseert voor vrijwilligers weer een opleiding te beginnen tot het derde niveau van volwaardig politieagent, zodat ze ook een vuurwapen kunnen dragen. De opleiding tot surveillant moet worden ingekort, waarna een versneld traject volgt tot agent.

Wie een dienstpistool krijgt, moet wel eerst slagen voor een psychologische test en een examen schietvaardigheid.

© Novum

Bron: http://www.nu.nl/algemeen/2041313/pisto ... liger.html

Is dit wel verstandig? Krijg je dan niet een soort burgerwacht-effect, dat iedereen die iets wil doen hier aan mee gaat werken? 'T is maar een balletje om op te gooien...

JDG.
JGD
Aspirant

Berichtdoor Bleu_E1000 » di jul 14, 2009 12:11

Ik zie (nog) geen redenen om het niet te doen. Immers nu gelden voor zowel 'n beroepsfunctie als vrijwillige dezelfde eisen waaraan je moet voldoen om bij de politie te komen (gecheckt). Dit zal niet veranderen lijkt me. Beiden dienen professioneel te handelen...dus ook professioneel gebruik te maken van de tot hun beschikking zijnde geweldsmiddelen.
JDG schreef:Krijg je dan niet een soort burgerwacht-effect, dat iedereen die iets wil doen hier aan mee gaat werken?
Kan, maar prikken ze daar niet tijdens de selectie al doorheen...?

Of misschien 'n tazer i.p.v. 'n VuWa? Mja, die is voorbehouden aan de AT's.
"Levende vissen zwemmen tegen de stroom in, alleen de dode drijven mee."
Mr. L. Einthoven
Bleu_E1000
Commissaris

Berichtdoor Six » di jul 14, 2009 14:26

Prima initiatief! Wanneer ze dezelfde keuring, training en opleiding krijgen als wij als full-time hobbyisten, waarom niet! Alsof wij degelijk worden opgeleid...
Arrestatieteam.nl

De Blauwe Baret
Eer, moed en kunne.
Six
Site Admin

Berichtdoor Kobakker81 » di jul 14, 2009 21:19

Six schreef:Prima initiatief! Wanneer ze dezelfde keuring, training en opleiding krijgen als wij als full-time hobbyisten, waarom niet! Alsof wij degelijk worden opgeleid...

Niet dan? ik vraag me altijd af hoeveel uur/patronen jullie per jaar schieten...?

Of heb ik als sportschutter wel wat voorsprong...
Victory is Reserved for Those Willing to Pay the Price!
Kobakker81
Agent

Berichtdoor Guido » wo jul 15, 2009 11:47

Kobakker81 schreef:
Six schreef:Prima initiatief! Wanneer ze dezelfde keuring, training en opleiding krijgen als wij als full-time hobbyisten, waarom niet! Alsof wij degelijk worden opgeleid...

Niet dan? ik vraag me altijd af hoeveel uur/patronen jullie per jaar schieten...?

Of heb ik als sportschutter wel wat voorsprong...

Prima idee om de vrijwilligers op te leiden tot niv 3 of 4.. Ik ken genoeg vrijwilligers van de "oude stempel" die gewoon hoofdagent en vuwa dragend zijn.. Niets mis mee en breder inzetbaar.. Natuurlijk krijgen die ook een strenge selectie en moeten ze allerlei examens halen.

Om terug te komen op Six en Kobakker,
Het is niet bepaald zo dat de blaren op mn vingers staan van het schieten... Maar of je nu echt voorsprong hebt als sportschutter, tja misschien met roosjes melken en wapenbeheersing.. Maar hoevaak schiet je noodweer als sportschutter?..
Guido
Agent

Berichtdoor Six » wo jul 15, 2009 12:12

Dit is een hele andere discussie natuurlijk maar feit is wel dat iedere sportschutter vaker op de schietbaan staat dan de "normale" diender (niet spec.eenh., niet zelf sportschutter).
Daarentegen train je over het algemeen als sportschutter andere vaardigheden dan de agenten op de baan.
Ik vind persoonlijk dat ik veel te weinig schietinstructie krijg.
Arrestatieteam.nl

De Blauwe Baret
Eer, moed en kunne.
Six
Site Admin

Berichtdoor Guido » wo jul 15, 2009 18:10

Six schreef:Dit is een hele andere discussie natuurlijk maar feit is wel dat iedere sportschutter vaker op de schietbaan staat dan de "normale" diender (niet spec.eenh., niet zelf sportschutter).
Daarentegen train je over het algemeen als sportschutter andere vaardigheden dan de agenten op de baan.

Mee eens
Guido
Agent

Berichtdoor Kobakker81 » wo jul 15, 2009 22:51

Six schreef:Daarentegen train je over het algemeen als sportschutter andere vaardigheden dan de agenten op de baan.

Is het dan geen idee om zelf op een schietclub te gaan?

en roosjes melken.....er zijn wel mooiere disciplines in de schietsport...zoek maar eens op ipsc...kan menig agent nog wat van leren denk ik.

http://www.youtube.com/watch?v=ndkgbKzmwZU&NR=1
Victory is Reserved for Those Willing to Pay the Price!
Kobakker81
Agent

Berichtdoor daanvs » di aug 04, 2009 14:25

Ik ben het met Six eens, afgelopen kwartiel geen een keer geschoten. Was door planning vergeten onderhoudsbeurten in te roosteren en de baan was volledig bezet. Is nu 4-5 maanden geleden dat ik voor het laatst heb geschoten/wapen schoongemaakt want wij hebben op het bureau ook geen onderhoudsruimte.

Even terug on topic;
Ik ben helemaal voor het nieuwe vrijwilligersysteem dat de vrijwilliger toestaat om sommige modules op niveau 3 of 4 te volgen. Vrijwilligers hier in Rotterdam Noord doen eigenlijk al alles en zijn geweldig competent. De kans om door te groeien moedig ik dan ook aan!
daanvs
Agent

Keer terug naar Politie algemeen

Toon nieuwe berichten