Welcome Anonymous !

Over de Arrestatieteams en andere speciale politie-eenheden.

C 2000

Algemene onderwerpen omtrent de politie, BPZ e.d.

Moderators: --X--, Doggieman

Berichtdoor Customs Autority » zo sep 27, 2009 11:23

Uit de telegraaf

C2000 vol gaten
door Harrie Nijen Twilhaar

AMSTERDAM - Het landelijke communicatiesysteem voor hulpdiensten C2000 blijkt nog onbetrouwbaarder te zijn dan eerder werd vastgesteld. In een vertrouwelijke lijst van het ministerie van Binnenlandse Zaken staan minstens 65 cruciale locaties waar C2000 een slecht of helemaal geen bereik heeft.

zie voor volledig artikel:
http://www.telegraaf.nl/binnenland/4933 ... ten__.html

In het artikel staat niet zo heel veel (enkel dat C2000 slecht is) maar vanavond in Zembla een docu over het systeem. Schijnt een aantal schokkende conclusies uit te komen.

greets
Always looking for a way to life another day
Customs Autority
Agent

Berichtdoor wally-b » zo sep 27, 2009 11:36

Schokkende conclusies.

Wat dacht je van alle rampen die er tot nu toe tijdens het C2000 tijdperk zijn geweest slecht uit de test komen mbt C2000.

En ik vindt het persoonlijk vrij triest dat het eerst weer een paar keer mis moet gaan voordat er iemand achter komt dat er wat moet veranderen.

Mbt veiligheid is C2000 heilig. Hoe vaak doet C2000 het niet in gebouwen. Dit was met het oude systeem niet zo vaak het geval.

Heeft gewoon allemaal met geld te maken. Maar C2000 was naar mijn mening al een flop voordat het op de markt kwam.
"Sommigen worden agressief uit vrees om bang te zijn."

Quote:Cherbulier

:at: :lmb: :sbs: :kct: :bbe: :marn:
wally-b
Hoofdinspecteur

Berichtdoor daanvs » zo sep 27, 2009 12:36

Buiten de slechte dekking, iets dat eigenlijk onacceptabel is ligt de schuld denk ik niet alleen bij het systeem. In ieder geval is er van de radiodiscipline die ooit heel strikt was op het analoge netwerk weinig terug te zien in de huidige werkomgeving.

Waar de meeste problemen uit voort komen, tijdens calamiteiten, is dat iedereen tegelijk wil praten. Dit werkt niet bij C2000 maar dit werkte evenmin op het analoge netwerk. Het goed indelen van gespreksgroepen en misschien het herzien van procedures/radio disicpline zou hier misschien uitkomst bieden. Bestaat er een communicatie systeem dat bestand is tegen de stressreactie van de mens?

In de normale surveillance heb ik nog nooit serieuze problemen gehad met C2000. Hier en daar valt inderdaad de verbinding voor een paar seconden weg, vooral binnen in gebouwen en met name in liften, maar ook het analoge net had hier slecht of geen ontvangst. C2000 laat je gelukkig nog weten dat je geen verbinding meer hebt doormiddel van een geluidssignaal zodat je hier op kan anticiperen.

Ik hoop dat ze de dekking nog zullen verbeteren maar soms vraag ik me af of C2000 niet gewoon de zwartepiet toegespeeld krijgt enkel en alleen om een schuldige aan te wijzen. Ja natuurlijk schoot het systeem tekort op hoek van holland maar er bestaat geen systeem dat dit wel aan had gekund.

Ik besef me dat ik maar een van de vele gebruikers van het systeem ben en dat mijn ervaringen niet gelijk hoeven te zijn aan die van vele anderen, ook dat ik mij vooral bezig hou met de normale surveillance waardoor ik niet bepaald een grootverbruiker van de C2000 bandbreedte ben... maar ik wilde het toch even kwijt.
daanvs
Agent

Berichtdoor PeterL » zo sep 27, 2009 18:04

Ik heb nog nooit problemen met c2000 gehad. Ik heb idd wel eens meegemaakt dat in een lift de verbinding weg viel. Maar een diender neemt natuurlijk nooit de lift... toch :wink:

Ik denk dat idd een probleem is de ether discipline. Wat ook bleek bij dat Turkse toestel wat was gecrashed bij Badhoevendorp, vele collega's hadden niet goed geschakeld en daardoor raakte het systeem overbelast.
PeterL
Agent

Berichtdoor Doggieman » ma sep 28, 2009 9:36

PeterL schreef:Ik heb nog nooit problemen met c2000 gehad. Ik heb idd wel eens meegemaakt dat in een lift de verbinding weg viel. Maar een diender neemt natuurlijk nooit de lift... toch :wink:

Ik denk dat idd een probleem is de ether discipline. Wat ook bleek bij dat Turkse toestel wat was gecrashed bij Badhoevendorp, vele collega's hadden niet goed geschakeld en daardoor raakte het systeem overbelast.
Ik weet niet in welke regio je werkt, maar je lijkt wel een medewerker van BZK, ik heb zelf al in diverse situaties gestaan waarbij zelfs de noodknop niet werkte en daar word je niet blij van!!

En als je daadwerkelijk in een situatie terecht komt met een grote groep collega's waarbij je met spoed assistentie nodig hebt, dan gaat geen enkele collega overleggen wie er nu de assistentie aan gaat vragen. Dus ik weet niet in welke wereld je leeft, maar het systeem krijgt van mij nog steeds een dikke onvoldoende!!!
In God we trust, all others are suspects
Doggieman
Hoofdinspecteur

Berichtdoor Customs Autority » ma sep 28, 2009 11:00

Doggieman schreef:Ik weet niet in welke regio je werkt, maar je lijkt wel een medewerker van BZK, ik heb zelf al in diverse situaties gestaan waarbij zelfs de noodknop niet werkte en daar word je niet blij van!!

En als je daadwerkelijk in een situatie terecht komt met een grote groep collega's waarbij je met spoed assistentie nodig hebt, dan gaat geen enkele collega overleggen wie er nu de assistentie aan gaat vragen. Dus ik weet niet in welke wereld je leeft, maar het systeem krijgt van mij nog steeds een dikke onvoldoende!!!

Precies, tijdens een noodsituatie dan is het laatste waar je eigenlijk aan denkt goede radioprocedure en daar behoord het systeem op betekend te zijn. En zeker dat met hoek van holland wisten ze al voor het systeem opperationeel was dat er geen dekking was, en dan gaan ze een groot feest houden :? . Ook op of om schiphol waar ik werk heb je gewoon blind spots. Met name in gebouwen maar ook tunnels, heb dit al eens aan gekaart maar daar werd doodleuk gezegd dat het normaal is en ik niet moest zeuren. Zeker voor de brandweer lijkt het me toch wel handig dat ze binnen bij een brand met elkaar kunnen praten.

Als je kijk naar het programma en je hoort van die stadions en andere centra waar veel mensen komen dan word je toch kriegel dat ze dat niet willen regelen. Ik zou zeggen zorg dat die binnenhuis zenders geplaatst worden anders mag je niet meer als een paar honderd mensen binnen hebben. Wedden dat ze dan het wel plaatsten

greets
Always looking for a way to life another day
Customs Autority
Agent

Berichtdoor Jinx01 » ma sep 28, 2009 11:16

Blijf me verbazen om het gekloot met het C2000 systeem.

Als er ergens een groot evenement is staan de GSM providers in de rij om een extra paal te plaatsen zodat het GSM netwerk niet overbelast word. Waarom doen ze dit niet met C2000.

Daarnaast begrijp ik dat het prettig zou zijn als een porto systeem een paniek situatie aan kan, maar dat is nou eenmaal de beperking van een porto systeem waarbij er maar eentje tegelijk kan praten.

Twee dagen terug stond ik nog in een kelderboxgang en kon op geen enkele manier contact krijgen met het bureau. Gelukkig geen noodsituatie, maar het zet je wel aan het denken.
Jinx01
Surveillant

Berichtdoor wally-b » ma sep 28, 2009 20:57

Ik ben het gedeeltelijk eens met de discipline. Op iedere porto zit een zogenaamd simplex kanaal. Dan zend je naar porto's onderling. Dit is dan zonder de C2000 mast die je bericht verspreid.

Nadeel is dat de meldkamer niet mee kan luisteren.

Voordeel je belast het C2000 netwerk niet.

Nadeel je bereik is beperkt.

Voordeel je contact is direct en niet vertraagd met een sec.

Nadeel, vraag de gemiddelde collega eens of hij weet hoe zijn porto werkt en of hij hem op het simplexkanaal krijgt, want er zijn namelijk meer simplex kanalen dan 1.

Voordeel, het C2000 netwerk wordt niet zoveel belast.

Ingeval van een calamiteit zouden alle troepen bij het incident op simplex moeten gaan en er zouden mensen moeten worden aangesteld die het werk kanaal uit luisteren en de meldkamer voorzien van info en anders om. Dit om bovenstaande redenen.

Echter snap ik dat in tijden van stress, druk, etc dit makkelijker gezegd is dan gedaan. Maar dit is naar mijn weten ooit het idee geweest.

Heb nu twee keer meegemaakt dat het C2000 netwerk uitviel. Vrij waardeloos als je een collega probeert te bereiken en die reageert niet.
En daarbij was er wel sprake van wat onrust.

Het is naar mijn weten gewoon niet te verkopen dat een systeem, wat juist op momenten dat her er op aankomt, het af laat weten.

Maar ik weet ook bij het schrijven van dit bericht het geen ene moer gaat uithalen en het alleen maar een stukje ergernis is wat ik hier op schijf.

Punt

:cry:
"Sommigen worden agressief uit vrees om bang te zijn."

Quote:Cherbulier

:at: :lmb: :sbs: :kct: :bbe: :marn:
wally-b
Hoofdinspecteur

Berichtdoor -LN- » ma sep 28, 2009 22:43

Klinkt leuk met dat simplex kanaal. Maar al ken je alle functies van je porto. Als men wil dat zoiets bij stress wordt gebruikt moet het met één, hoogstens twee, drukken op een knop zijn gebeurd.
En dan moet er weer iemand tussen zitten voor de meldkamer? Ik zie het persoonlijk niet gebeuren.

Daarbij heb ik laatst ergens vernomen dat de brandweer erover denkt (of dit al daadwerkelijk doet) om voor inzetten in gebouwen terug te gaan naar analoog. De simlex modus zou het namelijk al eens hebben laten afweten waardoor je dus ook dan je collega 'kwijt' bent.

Ben benieuwd of er iets mee wordt gedaan nu, maar weet eigenlijk het antwoord al.
-LN-
Commissaris

Berichtdoor PeterL » di sep 29, 2009 21:22

Inmiddels de uitzending van Zembla gezien. De directeur generaal van BZK had zich wel beter voor mogen bereiden, ik was bang dat ie ging vragen van C2000 eigelijk was....

Ik geloof dat ik meer geluk heb gehad als de andere die tot nu toe hebben gereageerd.

Maar dan blijft de vraag, zoals in Hoek van Holland, als meer dan 20 man tegelijk op de noodknop drukken, hoe kan de meldkamer dan ooit reageren (dus ook al komen al die berichten door). Zelfs al werkt het systeem perfect?

Conclusie zal wel moeten zijn dat er meer masten moeten komen.
PeterL
Agent

Keer terug naar Politie algemeen

Toon nieuwe berichten