Welcome Anonymous !

Over de Arrestatieteams en andere speciale politie-eenheden.

Bodycam

Algemene onderwerpen omtrent de politie, BPZ e.d.

Moderators: --X--, Doggieman

Berichtdoor Fsh » wo dec 30, 2009 20:46

tekst:
http://nos.nl/artikel/125750-politie-ti ... dycam.html

Filmpje:
http://nos.nl/video/125823-agenten-krij ... eling.html

Wat denken jullie ervan?
Zelf denk ik dat het individuen met geweld tegen de politie wel zal in tomen, maar zodra er grotere groepen zijn niet meer. Maar dan dient het uitstekend als opsporingsmiddel.

Maar waarom alleen met oud en nieuw? En waarom zo lang er mee wachten? Het lijkt me dat je dit soort dingen al prima kan testen in de meer criminele wijken van NL.
Wie heeft er ervaring mee? En wat vond je ervan?
Train hard, fight easy.
Fsh
Aspirant

Berichtdoor daanvs » do dec 31, 2009 13:48

De bodycam is hier ook buiten risico-evenementen en regelingen gebruikt, als ik mij niet vergis vooral door de bikers. Het is zeker niet iets nieuws maar het heeft wel een publiciteitsboost gekregen na Hoek van Holland waar ook meteen het nut bleek.

Al schrijf je nog zulke geweldige sfeerrapportages, Point of View beeldmateriaal zegt meer dan duizend woorden. Ik denk persoonlijk dat daar een van de kernpunten ligt die de aanschaf van deze dure techniek zeker verantwoorden. Buiten dat je strafbare feiten vast legt, leg je ook de beleving van de agent vast. Zeker in het kader van het inperken maar ook zo nodig adequaat vervolgen van geweld tegen hulpverleners vind ik dit een geweldige stap voorwaarts.

Alle medewerkers lopen hier nu echter op hun tenen, bij elk lullig foutje dat je maakt krijg je meteen te horen dat die bodycam je heel goed zou staan tijdens de jaarwisseling. Prachtig dat ze er zijn, nu nog mensen die ze willen dragen zonder dat het een dienstopdracht is ;)
daanvs
Agent

Berichtdoor -LN- » do dec 31, 2009 14:55

Kan wel nuttig zijn als iemand in driedelig pak, met tranen in de ogen bij de rechter verklaart dat het hem zo spijt, dat hij zijn leven aan het beteren is, etc.

Als dan een filmpje langskomt waarop iemand zich beestachtig gedraagt en je een aantal ziektes toewenst, zou het inderdaad wel eens strafverhogender kunnen werken dan een goed PV.
-LN-
Commissaris

Berichtdoor Sietse » do dec 31, 2009 19:30

-LN- schreef:Als dan een filmpje langskomt waarop iemand zich beestachtig gedraagt en je een aantal ziektes toewenst, zou het inderdaad wel eens strafverhogender kunnen werken dan een goed PV.

Dat zou niet uit moeten maken. In een PV zet je precies neer wat jij en dus de camera ziet.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Sietse
Agent

Berichtdoor daanvs » do dec 31, 2009 20:38

Ik ben het er mee eens dat het doel gelijk is, maar dat je wel uitermate talentvol moet zijn in schrijven wil jij precies die sfeer die te zien is op beeld overbrengen op een OVJ of rechter doormiddel van een stukje tekst. Ik denk dat de twee elkaar heel mooi aanvullen.

En dan kunnen we het over de kwaliteit van PV's hebben maar ook in gevallen waarin die echt wel goed zijn opgesteld zie je vaak dat een rechter toch nog wat makkelijk oordeelt dat iets wel mee valt. Precies zien en horen wat een agent heeft gezien en gehoord is denk ik wel heel waardevol.

Dingen die jij door tunnelvisie in een stress situatie niet bewust opmerkt of achteraf gewoon vergeet zijn dan in ieder geval vastgelegd.
daanvs
Agent

Berichtdoor Ro » za jan 02, 2010 16:25

Ik sluit me aan bij daanvs. Ik ben toch redelijk kunstig met pvs op maken maar een pv zal nooit zo goed een sfeerbeeld neer kunnen zetten als beeld en geluid.

gr
Ro
Agent

Keer terug naar Politie algemeen

Toon nieuwe berichten