Welcome Anonymous !

Over de Arrestatieteams en andere speciale politie-eenheden.

Zwaardere wapens Basispolitiezorg

Algemene onderwerpen omtrent de politie, BPZ e.d.

Moderators: --X--, Doggieman

Berichtdoor Q » do apr 14, 2011 23:37

Kende het verhaal wel glock de film niet. heftig

Vraag ik me alleen af (in het kader van die knop die om moet) als je nu al weet hoeveel vesten en andere zooi eruit een auto gejat word !! ------> ach ze verzinnen dan vast dat ie vast moet zitten met een slot die alleen door de senior geopend kan worden :)
Good men don’t need rules. Today’s not the day to find out why I have so many.
–The Doctor, Doctor Who
Q
Inspecteur

Berichtdoor Chef » vr apr 15, 2011 15:30

Voornaamste reden is dat een goede 9mm uit een mp5 verder penetreert door muren dan een .223.

Euhmm Glockie..
Heeft een .223 normaliter niet een groter penetrerend vermogen dan een 9mm? Althans, als we beide in volmantel hebben?
"If you can't remember, the Claymore is pointed towards you.."
Chef
Hoofdcommissaris

Berichtdoor GlockCop » vr apr 15, 2011 19:10

ten eerste gebruiken wij geen volmantel. Ten tweede versplinterd een .223 op impact met bv een muur. Een 9mm niet. Sneller is niet gelijk betere penetratie.
Google maar.
People sleep peaceably in their beds at night only because rough men stand ready to do violence on their behalf.
George Orwell
GlockCop
Hoofdcommissaris

Berichtdoor Q » vr apr 15, 2011 19:49

GlockCop schreef:ten eerste gebruiken wij geen volmantel. Ten tweede versplinterd een .223 op impact met bv een muur. Een 9mm niet. Sneller is niet gelijk betere penetratie.
Google maar.

moeten we daarom niet die kogels met verrijkt uranium hebben ? :twisted:
–The Doctor, Doctor Who
Q
Inspecteur

Berichtdoor --X-- » vr apr 15, 2011 21:34

Q schreef:Goed zelf een discussie voor het discussie voeren zal ik verliezen omdat het argumentje interventieeenheden eigenlijk overtuigend genoeg is :(

komen we wel op de volgende discussie, is de BPZ er klaar voor. Ik denk dat er een flinke knop om moet bij diverse collega's, zowel aspiranten als ervaren collega's.

X de Nationale politie is volgens mij niks anders dan de oude rijkspolitie. Dan laten we de BOA's gewoon de gemeente politie spelen.

we gaan gewoon weer terug naar oude opzet.

Owwww meen je dat nou ????

Gegroet van een oud RPer
er was eens!!!!!!.....................en die was te laat!!!!
--X--
Inspecteur

Berichtdoor GlockCop » vr apr 15, 2011 22:03

Gaat er juist om dat de kogel NIET ver penetreert.
People sleep peaceably in their beds at night only because rough men stand ready to do violence on their behalf.
George Orwell
GlockCop
Hoofdcommissaris

Berichtdoor Q » vr apr 15, 2011 23:45

sorry was in de war met iets anders :)
–The Doctor, Doctor Who
Q
Inspecteur

Berichtdoor Q » za apr 16, 2011 11:35

Terug naar de zwaardere wapens. Ook na het kijken van 44 minuten, vraag ik me een beetje af of zwaardere wapens nut hebben.

Hoeveel man stond daar wel niet te knallen. Een heleboel 9mm maar er zijn genoeg amerikaanse agenten die een andere kaliber hebben.

Hoeveel schoten zijn er niet gelost. Waarom heeft niemand een headshot gegeven? Als ik de afstanden zie was mikken heel goed mogelijk. (Ook met een P5).

Ik blijf erbij dat zwaardere wapens overbodig zijn.

Laat men eerst een fatsoenlijk leren schieten met een 9mm.
–The Doctor, Doctor Who
Q
Inspecteur

Berichtdoor PatF » za apr 16, 2011 14:27

Ik zit er dubbel in. Aan de ene kant vind ik dat de behoefte aan zwaardere wapens zeer zeker gegroeid is. Wat voor wapen dit zal moeten zijn, is een tweede vraag. Ik zat te denken aan een AR, onder meer vanwege de combinatie van de compacte vorm, de precisie en het penetrerend vermogen.

Daarentegen denk ik dat het gros van de medewerkers in de BPZ niet geschikt is om met een dergelijk wapen uitgerust te worden. Dat is mijn tegenargument. Het zal lastig zijn om met de beschikbare, geschikte collega's voldoende dekking in de diensten te verzorgen. Als degene met het zware wapen een aanrijtijd van langer dan 15 minuten heeft, is het nut al zeer klein.

Bijkomend probleem is de steeds verdergaande afschaling van de sterkte van de noodhulp.

Wat Q zegt over het kopschot, is puur mindset. De Nederlandse politie is gedrild op het aanhouden. Niet op het uitschakelen. Daarbij wordt verwacht dat het aanhouden met zo min mogelijk geweld gebeurd. Hierdoor zal het lastig worden de mindset aan te passen of uit te breiden naar uitschakelen.
PatF
Hoofdinspecteur

Berichtdoor -LN- » za apr 16, 2011 14:53

PatF schreef:Bijkomend probleem is de steeds verdergaande afschaling van de sterkte van de noodhulp.

Heel belangrijk punt. Ik ben niet tegen het gebruik van cijfers en statistieken in ons werk, maar men moet snappen dat je daar niet alles in kunt vangen.

Vanuit bedrijfsmatig oogpunt is zoiets als een stevig opgezette noodhulpsurveillance natuurlijk zeer inefficiënt. Veel dienders (jaja dit bedoel ik relatief) die mogelijk weinig werk verzetten op bepaalde momenten omdat het aanbod er niet is. Die zijn er dan alleen maar voor het 'stel dat' moment.

Die discussie wordt in onze regio nu ook weer gevoerd bij het onderwerp solosurveillance, waarbij men doodleuk zegt: gemiddeld zijn er slechts drie prio 1 meldingen per dag of dienst in onze regio. De exacte cijfers in dit geval maken mij even niet uit, maar men gaat hier compleet voorbij een hoe het werkelijk werkt. Prio 2 huiselijk geweld die compleets ontaard, bijvoorbeeld zoals we nu op pijnlijke wijze hebben meegemaakt. Of een bekeurigsgesprek waarbij de methode Van der Steen even niet helemaal werkt. Of... vullen jullie het zelf maar in.

Je als organisatie hierbij geheel op de cijfertjes baseren heeft gewoon echt nadelige gevolgen voor de veiligheid van collega's.

ps. Ben even een beetje off-topic gegaan, maar vond dat PatF een belangrijk punt aanhaalde.
"Don't do anything by half. If you love someone, love them with all your soul. When you go to work, work your ass off. When you hate someone, hate them until it hurts."
Henry Rollins
-LN-
Commissaris

Berichtdoor Gast » za apr 16, 2011 14:57

Ik ga voor een groot gedeelte mee met PatF!
Heb echter weinig wapen kennis en kan vwb het juiste wapen dus niet mee gaan in de discussie. Hoor trouwens wel heel veel goede berichten over de MP5.

Waar ik mee zit is dat als ik soms om mij heen kijk op de schietbaan, hetzij bezig ben op de schietbaan, dat voor sommigen een P5 al 'teveel' is!! :oops:
Tevens vind ik dat er erg slordig met materiaal e.d. omgegaan wordt. Mijns inziens ook een mentaliteitskwestie, maar dat geeft te denken of je zoiets als een MP5 op de auto wel zou moeten willen!?

Nogmaals, ik vind het idee om in een noodhulp vtg een kluis te hebben met daarin een MP5-achtig wapen, voor daarvoor geschikte situaties, niet verkeerd. Ik zie alleen een hoop 'beren op de weg'.........

Wellicht dat je sowieso naar een soort parate eenheid + zou moeten. Zie bv. het Engelse politie op je hielen.
Collega's die ervoor willen gaan en ook capabel zijn. Deze ook uitrusten met goede materialen! Multi inzetbaar. Kunnen we wellicht ook eens ramkrakers gaan vangen bv. :wink:

En daarnaast het IBT'n opvoeren en vaker trainen!!!
Gast
Agent

Berichtdoor Gast » za apr 16, 2011 15:04

Die discussie wordt in onze regio nu ook weer gevoerd bij het onderwerp solosurveillance, waarbij men doodleuk zegt: gemiddeld zijn er slechts drie prio 1 meldingen per dag of dienst in onze regio.

Sorry dat ik even off-topic ga, maar LN wat bedoel je hiermee??? Ik doel op het fenomeen solo surveillance??

Ik vind het fenomeen solo surveillance nl. helemaal top!! Doe veel meer en ben veel scherper!!

Nogmaals, excuus voor 't off-topic gaan, maar ben/was even benieuwd....
Gast
Agent

Berichtdoor -LN- » za apr 16, 2011 15:14

Ik ben ook niet tegen solosurveillance, ga vaak zat alleen de straat op. Maar tijdens deze discussie gebruikte men die redenering gebaseerd op het aantal prio's 1.

Dergelijke cijfers worden misbruikt om het werk met nog minder mensen te doen. Terwijl een vereiste voor solosurveillance, mijn inziens, nou juist is dat je genoeg back-up hebt indien nodig. Ik werk in regio waar een aantal behoorlijk uitgestrekte gebieden zijn. In de landelijke gebieden tijdens nachtelijke uren, met het huidige aantal mensen, denk ik niet dat je dan als organisatie goed bezig bent.

Dit dus even over de solosurveillance. Eigenlijk ging het er meer om dat men alles in cijfers wil vangen, ook als dat niet kan.
"Don't do anything by half. If you love someone, love them with all your soul. When you go to work, work your ass off. When you hate someone, hate them until it hurts."
Henry Rollins
-LN-
Commissaris

Berichtdoor GlockCop » za apr 16, 2011 18:11

Ik heb mijn post naar het besloten gedeelte verplaatst. Ik zat al te twijfelen maar Jantjuh gaf de doorslag gevende feedback.
Denk dat dat voor de rest ook het verstandigste is Six
George Orwell
GlockCop
Hoofdcommissaris

Berichtdoor Six » za apr 16, 2011 23:15

We kunnen in het HB wel verder inderdaad. Een aparte discussie over noodhulp en andere zaken kan ook natuurlijk.
Dit is net een onderwerp wat op het HB meer thuis is denk ik inderdaad, zie jullie daar.
Arrestatieteam.nl

De Blauwe Baret
Eer, moed en kunne.
Six
Site Admin

VorigeVolgende

Keer terug naar Politie algemeen

Toon nieuwe berichten