Welcome Anonymous !

Over de Arrestatieteams en andere speciale politie-eenheden.

Zwaardere wapens Basispolitiezorg

Algemene onderwerpen omtrent de politie, BPZ e.d.

Moderators: --X--, Doggieman

Berichtdoor Andy » wo apr 20, 2011 20:26

Chef schreef:
Voornaamste reden is dat een goede 9mm uit een mp5 verder penetreert door muren dan een .223.

Euhmm Glockie..
Heeft een .223 normaliter niet een groter penetrerend vermogen dan een 9mm? Althans, als we beide in volmantel hebben?

Door muren(hangt van de muur af) en zand komt 9mm verder omdat 5.56 en andere geweerpatronen zodanig hard gaan dat ze versplinteren terwijl 9mm gewoon een geheel blijft.
http://www.theboxotruth.com/docs/bot7.htm
Andy
Hoofdagent

Berichtdoor Wolf » do apr 21, 2011 19:17

Die langere wapens zijn op bepaalde momenten inderdaad meer geschikt in amok achtige situaties. Maar het blijft een hulpmiddel. Wel een heel belangrijk middel natuurlijk. Het moet natuurlijk wel in de context van onze wapentraining passen. Dus kunnen schakelen in situaties en daarin het wapen gebruiken dat daarvoor geschikt is. Een langer wapen past daar wel in. Ik heb het jaren gedaan. Geen probleem en heeft zeker meerwaarde. Wat ik zelf erg belangrijk vind is de capaciteit om dat werkelijk te doen. Als ik zie wat tijdens amok scenario trainingen gebeurd is dat nog lang niet aan de orde. De actiespanning/stress is in het groot deel van de collega''s te groot om de meest basale wapenhandelingen te kunnen verrichten. Meteen naar andere/grotere wapens grijpen is volgens mij iets dat in het licht van bovenstaande tegen je gaat werken.
Wolf
Agent

Berichtdoor JanZwolle » do apr 21, 2011 22:40

Ik heb me laten vertellen dat de oude Rijkspolitie vroeger de beschikking had over de "Wilhelmina" en "Juliana" karabijntjes. De oudgedienden herinneren zich deze vast nog wel...

Kennelijk zijn die karabijntjes uitgefaseerd, heeft iemand een idee wat daarvoor in de plaats is gekomen?

Dit was in ieder geval een wapen waarmee je ook op grotere afstanden een heel mooi groepje kon schieten en qua energie zat het ook wel snor... Zelfde patroon als een K98; 7,92 x 57 mm(als je ermee om kon gaan tenminste... Jeezzz die dingen schoppen als een muilezel!!!)

zie ook: http://www.politiemuseum.nl/collectiedetails.php?a=objecten&b=8795

Gezond weer thuiskomen!

Jan
When all is said and done, a hell of a lot more is said then done...
JanZwolle
Commissaris

Berichtdoor Six » vr apr 22, 2011 8:24

Die zijn vervangen door de HK MP5 en de HK MPZ-1 40mm granaatwerper.

Hoe het zit met het verschil qua inzet weet ik niet. Als ik puur kijk naar de tijden waar we over spreken kan ik me er wel wat bij indenken.
Arrestatieteam.nl

De Blauwe Baret
Eer, moed en kunne.
Six
Site Admin

Berichtdoor Piet de Groot » di apr 05, 2016 19:38

Er zijn allerlei maatregelen te bedenken om de politie in de noodhulp beter voor te bereiden, op eventuele confrontaties met automatische geweren, tegen beperkte kosten.

Bijvoorbeeld, train voorlopig slechts vierduizend gewone politieagenten in het gebruik van een geavanceerde pistoolmitrailleur. Geef die training deels via speciale computergames en onderwijsvideo's. Selecteer die agenten zorgvuldig op capaciteiten, karakter, ervaringen en motivatie.

En leg in duizend politieauto's verspreid over het land, zo'n moderne pistoolmitrailleur in een kluisje, samen met acht bijbehorende reservemagazijnen en twee ballistische helmen, plus acht reservemagazijnen voor het dienstpistool. Rust de nieuwe pistoolmitrailleurs en dienstpistolen uit met een richtlaser en wapenlampje.

Evalueer dat project na drie jaar, en als er dan geld beschikbaar is, kunnen deze aantallen machinepistolen en schutters eventueel worden verdubbeld.

Ik stem links.
Laatst bijgewerkt door Piet de Groot op za jan 28, 2017 18:28, in totaal 1 keer bewerkt.
Piet de Groot
Agent

Berichtdoor Piet de Groot » za jan 28, 2017 17:33

Afbeelding

Er is nu weinig politiek draagvlak, om elke Nederlandse politieagent te voorzien van een lang vuurwapen, naast het dienstpistool. Want veel lange vuurwapens zijn duur, en kosten veel extra training. En er zijn ook al plannen bij de politie voor de aanschaf van dure tasers, bodycams en uitschuifbare wapenstokken.

Een mogelijke oplossing daarvoor kan zijn, om voorlopig één op de vier politieagenten uit te rusten met een AK-47 automatisch aanvalsgeweer. Bijvoorbeeld een Kalasjnikov met opvouwbare kolf en afneembare bajonet. De AK-47 heeft een aantal beperkingen, maar is relatief goedkoop in aanschaf, training en onderhoud.

Daardoor kan de Nederlandse politie vermoedelijk veel effectiever optreden tegen de georganiseerde misdaad en terroristen dan nu. Want in onverwachte vuurwapensituaties duurt het nu vaak veel te lang, om te wachten op een arrestatieteam. Ook wordt het werk voor de politie vermoedelijk veiliger, als er een lang vuurwapen in veel politieauto's ligt.

Een andere mogelijkheid lijkt me, om één op de vier politieagenten uit te rusten met een MP5 pistoolmitrailleur, naast het dienstpistool.

De agenten die in aanmerking komen voor een lang vuurwapen, moeten zorgvuldig worden geselecteerd. En ze moeten regelmatig trainen met dit lange vuurwapen.

De lange vuurwapens kunnen in de politieauto's worden vervoerd in een wapenkluis, samen met voldoende reservemagazijnen. Op die manier kunnen er vrij snel een aantal van dergelijke lange vuurwapens ter plaatse komen, bij een incident met ernstige vuurwapendreiging.

De lange vuurwapens voor de politie kunnen worden betaald door Defensie, omdat terrorisme in feite een militaire dreiging is. Dat geld kan dan elders worden bezuinigd op defensietaken, bijvoorbeeld op een marinefregat of op artillerie.

Ik stem links.
Piet de Groot
Agent

Re:

Berichtdoor Piet de Groot » za jan 28, 2017 18:07

Wolf schreef:Die langere wapens zijn op bepaalde momenten inderdaad meer geschikt in amok achtige situaties. Maar het blijft een hulpmiddel. Wel een heel belangrijk middel natuurlijk. Het moet natuurlijk wel in de context van onze wapentraining passen. Dus kunnen schakelen in situaties en daarin het wapen gebruiken dat daarvoor geschikt is. Een langer wapen past daar wel in. Ik heb het jaren gedaan. Geen probleem en heeft zeker meerwaarde.

Wat ik zelf erg belangrijk vind is de capaciteit om dat werkelijk te doen. Als ik zie wat tijdens amok scenario trainingen gebeurd is dat nog lang niet aan de orde. De actiespanning/stress is in het groot deel van de collega''s te groot om de meest basale wapenhandelingen te kunnen verrichten. Meteen naar andere/grotere wapens grijpen is volgens mij iets dat in het licht van bovenstaande tegen je gaat werken.

Ik vermoed dat agenten juist extra angstig zullen zijn, als ze het moeten opnemen tegen automatische aanvalsgeweren, met slechts hun dienstpistool met veel te weinig training en patronen, en zonder helm, wapenlampje en laservizier. Zo'n ongelijke strijd vinden we voor onze militairen totaal onverantwoord.

Waarom zijn we dan wel bereid, om onze gewaardeerde politieagenten bloot te stellen aan dergelijke onverantwoord grote risico's? Of steekt de politiek nog steeds de kop in het zand, en gaat er van uit dat het niet zo'n vaart zal lopen, dat daders mitrailleurs zullen gebruiken?

Als politieagenten minder vaak kunnen surveilleren, doordat ze elke maand een dag vuurwapentraining krijgen, dan moet dat maar. Want dat kan veel grotere problemen helpen voorkomen.

Ik stem links.
Piet de Groot
Agent

Berichtdoor Piet de Groot » vr feb 10, 2017 14:26

Mogelijk zal een Nederlandse politieagent er in 2040 ongeveer zo uitzien:

Afbeelding
Piet de Groot
Agent

Berichtdoor Piet de Groot » ma jan 01, 2018 12:29

Piet de Groot schreef:De AK-47 heeft een aantal beperkingen, maar is relatief goedkoop in aanschaf, training en onderhoud.

AK-geweren zijn daarom het meest gebruikte geweer in arme landen, in Afrika, Azië en Zuid-Amerika. Vermoedelijk zijn ook accessoires, onderdelen en munitie relatief goedkoop voor geweren uit de categorie AK.

Desnoods kan de Nederlandse politie die geweren zelf tweedehands kopen. Dat is nog beter dan politieagenten die het moeten opnemen tegen automatische geweren met hun dienstpistool, dat een veel korter bereik heeft dan zo'n geweer.

Ook voor het werken in natuurgebieden heeft de politie geweren nodig. Want de afstanden zijn daar groot, en er kunnen bijvoorbeeld stropers rondlopen met geweren. Ook in binnenwateren en in weidegebieden op het platteland zijn de afstanden tijdens een vuurgevecht gemiddeld groter dan in bebouwde gebieden.
Piet de Groot
Agent

Berichtdoor xushengda0805 » vr maart 29, 2019 8:30

air jordan 4
air force 1
miu miu handbags
mont blanc pens
mulberry bags
coach outlet
fred perry outlet
nike factory outlet
texas rangers jersey