Ik ben van mening dat DSP en DVP onder de landelijke eenheid moet blijven. M'n motivatie zal ik vanavond hier neertikken.
EDIT: Bij dezen.
Stel: er vindt een gebeurtenis (overval op geldtransport, ontvoering, you name it) plaats in regio A. Deze gebeurtenis resulteert in een achtervolging over de rijkswegen door regio's B en C naar regio D, alwaar de voortvluchtigen eindelijk aangehouden kunnen worden. Wie kan dan het beste de regie over de operatie hebben? Regio A, B, C of D? En als het mis gaat, neemt de betreffende regionale eenheid dan nog steeds de verantwoordelijkheid op zich? Als het goed gaat, gaan de "managers" in de regiotorentjes vechten om de eer, als het fout gaat gaan ze naar elkaar wijzen. Daarvoor hebben we genoeg voorbeelden uit het verleden... I.p.v. 25 eilandjes (ik reken het KLPD bewust even niet mee) hebben we er straks wat minder, maar het zijn nog steeds dezelfde mensen met dezelfde trekjes die in de torentjes zitten...
Om dergelijke zwartepieterij te voorkomen, is het gewoon beter dat de regie bij een doorkruising van meerdere regio's al dan niet via de rijkswegen bij de landelijke eenheid ligt. Ook als de voortvluchtigen de grens bereiken. Moeten ze dus wel een DVP tot hun beschikking hebben. Een timmerman kan immers ook niet veel zonder gereedschap. En dan heb ik nog niet eens de communicatie aangehaald...
Stel: er wordt e.e.a. over het spoor (internationale treinen) gesmokkeld (mensen, drugs, geld, you name it). Gaan dan alle regio's die in de routes van deze treinen liggen de controle hierop op zich nemen? Nee, afgezien van een onvermijdelijke prioriteitenstelling binnen de regioeenheden doet zo'n trein meestal maar 2 a 3 stations in NL aan, voordat hij de grens over gaat. Ook daarom is het handig dat de SpoPo onder de landelijke eenheid blijft. Temeer ook omdat een andere dienst (DNR) onder diezelfde landelijke eenheid valt en de lijntjes tussen die twee diensten vanwege dit voorbeeld beter zo kort mogelijk kunnen blijven.
Het kan natuurlijk zo zijn dat ik niet helemaal objectief ben...