Welcome Anonymous !

Over de Arrestatieteams en andere speciale politie-eenheden.

Uitzending Zembla

Algemene onderwerpen omtrent de politie, BPZ e.d.

Moderators: --X--, Doggieman

Berichtdoor PeterL » za dec 17, 2011 14:15

http://zembla.vara.nl/Afleveringen.1973.0.html?&tx_ttnews%5Btt_news%5D=53693&tx_ttnews%5BbackPid%5D=1974&cHash=0ff25facc804e37c47af95183d365cad

Het Amstelveense amateurvoetbalelftal RKAVIC-4 wordt op 14 mei dit jaar kampioen. Een groot deel van het elftal trekt naar de Amsterdamse binnenstad om het feest uitbundig te vieren. Een agent met politiehond slaat de luidruchtige mannen gade en besluit in te grijpen. Twee mannen worden aangehouden, waarna zich in korte tijd een drama ontvouwt. De agent schiet vier keer met zijn dienstwapen omdat hij zich bedreigd voelt. Twee minuten na de aanhouding is één van de mannen, de 31-jarige aanvoerder Michael Koomen, op slag dood. Twee andere jongens raken zwaargewond. Negen voetballers worden gearresteerd voor poging tot doodslag.

Reconstructie
De verklaringen van de politieman blijken achteraf niet te stroken met de beelden van de beveiligingscamera's in de straat. Wat is er precies te zien op die beelden en wat heeft zich afgespeeld in die paar fatale minuten? In ZEMBLA een reconstructie aan de hand van interviews met de betrokken voetballers en foto’s van de beelden die door de beveiligingscamera’s werden vastgelegd van de schietpartij.

Verklaring strookt niet
Op 28 oktober van dit jaar komen twee voetballers voor de rechter voor openlijke geweldpleging. In de rechtszaal worden de beelden van de beveiligingscamera's getoond. De verklaring van de hondengeleider Fred B. strookt niet met de beelden van beveiligingscamera’s. Hij verklaart: “Ik zag een grote woedende groep voor mij, die mij schopten op mijn armen, mijn benen en gezicht”. En: “De groep maakte op mij een indruk als waren ze op hol geslagen en bloed wilden zien.”

Geen woedende groep
Op de beelden is geen grote woedende groep te zien. Wel is te zien hoe de agent uithaalt naar een van de jongens, die wil weten waarom de twee spelers worden aangehouden. Die jongen slaat en schopt de agent vervolgens herhaaldelijk. Hij is ongewapend. Op de beelden is ook te zien hoe twee van zijn voetbalvrienden de jongen die door het lint gaat tegen de agent proberen te stoppen. Ook de aanvoerder, Michael Koomen, die gedood wordt door een politiekogel, houdt de jongen herhaaldelijk tegen. Een van de jongens die werd aangehouden pakt de agent vast als hij met een grote wapenstok slaat.

Veroordeling
Twee spelers uit het elftal zijn 11 november veroordeeld voor openlijke geweldpleging tegen de agent, maar kregen vanwege de grote gevolgen geen hogere straf opgelegd dan de tientallen dagen voorarrest.

Anonieme brief
De hondengeleider Fred B. blijkt eind jaren ’90 te zijn veroordeeld tot een voorwaardelijke celstraf en boete voor mishandeling van een geboeide arrestant. Dit staat in een anonieme brief gericht aan een van de advocaten, waar ZEMBLA de hand op legde. De veroordeling is bevestigd door de rechtbank. In de brief staan meerdere incidenten opgesomd waarbij de agent in functie gewelddadig en escalerend optrad.

Reconstructie door justitie
De grote vraag die open staat is of de agent terecht zijn dienstwapen heeft gebruikt. Had de agent niet de-escalerender kunnen handelen, met pepperspray en een hond binnen handbereik? Of de agent wordt vervolgd, is nog steeds niet duidelijk. Hij werd eerst alleen als getuige gehoord, maar is inmiddels verdachte. Justitie wil eerst een reconstructie voordat zij beslist of de agent wordt vervolgd. De reconstructie staat voor januari gepland.

Voor degene die het gisteravond niet heeft gezien, een uitzending van Zembla. Over het algemeen vind ik dat Zembla goede documantaires maakt, waarbij de oordeel vorming aan de kijker zelf wordt overgelaten. Deze keer is Zembla daar niet goed in geslaagd.

Het lastige aan de uitzending is het feit dat er een aantal maal gerefereerd wordt naar beelden, die echter niet te zien zijn.

Mijn inziens zijn er alleen maar verliezers in deze zaak.

De uitzending valt zeker niet onder het kopje leuk, maar is misschien wel intressant.
PeterL
Agent

Berichtdoor Bleu_E1000 » za dec 17, 2011 15:00

OFFTOPIC

PeterL schreef:(...)

Over het algemeen vind ik dat Zembla goede documantaires maakt, waarbij de oordeel vorming aan de kijker zelf wordt overgelaten. Deze keer is Zembla daar niet goed in geslaagd.

Sorry hoor, maar vanuit een andere tak van de sport ben ik het daar niet mee eens. Zembla maakt zich nogal vaak schuldig aan stemmingmakerij en eenzijdige beeldvorming.

/OFFTOPIC
"Levende vissen zwemmen tegen de stroom in, alleen de dode drijven mee."
Mr. L. Einthoven
Bleu_E1000
Commissaris

Berichtdoor -LN- » za dec 17, 2011 15:11

Onderzoeken en graven kunnen ze goed, denk hierbij aan de laatste uitzending die ze maakten over de schiedammer parkmoord. Echter ben ik het verder geheel met Bleu hierboven eens. Ze blinken vaak uit in tendentieuze berichtgeving. Een mooi recent voorbeeld hiervan is de uitzending over de nasleep van het drama in Alpen a/d Rijn. Hier heeft men een pannenkoek weten te vinden die én sportschutter is én een fascinatie heeft voor de 2e wereldoorlog. Het 'kijk, alle sportschutters zijn geschifte, fascistische wapenfreaks' druipt er gewoon vanaf. (nee, ik ben geen verlofhouder)

Desondanks ga ik even kijken.
"Don't do anything by half. If you love someone, love them with all your soul. When you go to work, work your ass off. When you hate someone, hate them until it hurts."
Henry Rollins
-LN-
Commissaris

Berichtdoor wally-b » ma jan 02, 2012 17:31

Docu die alleen maar meer vragen bij mij oproeptt dan dat hij mij duidelijkheid geeft.

:?:
"Sommigen worden agressief uit vrees om bang te zijn."

Quote:Cherbulier

:at: :lmb: :sbs: :kct: :bbe: :marn:
wally-b
Hoofdinspecteur

Berichtdoor PatF » ma apr 16, 2012 21:27

Nu.nl schreef:Agent die voetballer neerschoot niet vervolgd

AMSTERDAM - De familie van de 31-jarige Michael Koomen die vorig jaar mei in Amsterdam door een agent werd doodgeschoten, gaat bij het gerechtshof eisen dat het Openbaar Ministerie (OM) de politieman toch moet vervolgen.

Justitie maakte maandag bekend dat het de hondengeleider niet laat berechten, omdat hij niet verwijtbaar heeft gehandeld. De nabestaanden leggen zich hier niet bij neer, zei advocaat Jeroen Soeteman.

De familie spant een zogeheten artikel 12-procedure aan. Hierbij kijkt het gerechtshof in Amsterdam of het OM terecht heeft besloten niet tot vervolging over te gaan. Het hof kan justitie eventueel bevelen om de agent toch te berechten.

''De familie heeft altijd gewild dat rechters zouden oordelen over deze zaak en niet de officier van justitie'', vertelt de advocaat. Ook stellen ze de politie Amsterdam-Amstelland aansprakelijk voor het overlijden van hun zoon.

''Ze willen dat de politie haar verantwoordelijkheid neemt.'' Volgens Soeteman zijn de nabestaanden ''verslagen en gebroken'' na het horen van het besluit. ''Ze begrijpen het niet.''

Kampioenschap

De agent loste op de avond van 14 mei op de Weteringschans vier schoten nadat hij het aan de stok had gekregen met leden van de Amstelveense voetbalclub RKAVIC, die op die dag hun kampioenschap vierden.

Het uitgelaten elftal had zich door een gecharterde rondvaartboot in de Amsterdamse binnenstad laten afzetten, om aldaar het feest voort te zetten. Het kwam echter al snel tot een confrontatie met de agent, die hen wegens wangedrag staande hield.

Michael Koomen werd dodelijk getroffen. Zijn broer Nick kreeg een kogel in zijn been, ploeggenoot Diego Medina werd in de buikstreek geraakt.

Waarschuwingsschot

Volgens het OM dreven enkele spelers de hondengeleider in het nauw. Ze grepen hem in zijn nek en trokken hem de politiebus in, waar hij werd vastgehouden en getrapt. ''In deze uiterst benarde positie heeft de agent een waarschuwingsschot willen lossen'', concludeert justitie.

Dat Michael Koomen, die juist de gemoederen wilde sussen, daarbij fataal is geraakt, is volgens het OM van een ''onbeschrijfelijke tragiek en voelt zeer onrechtvaardig aan''. De schoten die de andere twee raakten, werden afgevuurd uit noodweer, aldus justitie. Zij zijn inmiddels ook veroordeeld wegens het plegen van geweld.

Het besluit om de agent niet voor de rechter te brengen, volgt onder meer na een reconstructie die eind januari is gedaan. Het OM heeft zijn medeleven geuit aan de nabestaanden van Koomen.

Goed bericht ! :D
PatF
Hoofdinspecteur

Berichtdoor -LN- » di apr 17, 2012 0:59

Hier de hele uitleg van het OM --> klik
"Don't do anything by half. If you love someone, love them with all your soul. When you go to work, work your ass off. When you hate someone, hate them until it hurts."
Henry Rollins
-LN-
Commissaris

Berichtdoor GlockCop » di apr 17, 2012 6:53

Gerechtigheid.
People sleep peaceably in their beds at night only because rough men stand ready to do violence on their behalf.
George Orwell
GlockCop
Hoofdcommissaris

Berichtdoor Betty Blue » do apr 19, 2012 12:05

Tja, het blijft een incident wat het imago van de politie geen goed heeft gedaan.

Een goede zaak dat het OM niet meegaat in de frustratie van de familie door dit te botvieren op de collega.

Verder blijf ik het een tragisch incident vinden met alleen verliezers.
Mislukken in je voorbereiding is voorbereiding van je mislukking.
Betty Blue
Agent

Berichtdoor Chef » do apr 19, 2012 16:06

Tragisch voor alle betrokkenen is het zeker.
Frustratie botvieren op de collega vind ik imho een beetje ongelukkige stelling.

Vind ik heel begrijpelijk.
Je verliest je zoon in een heel tragische gebeurtenis door een politie kogel uit het VuWa van een agent in nood. Die kogel komt in alle hectiek helemaal verkeerd terecht. Daarbij is je zoon dan ook nog eens de persoon die de boel juist probeerde te sussen..

De meeste van ons weten wat er in dat soort situaties allemaal bij komt kijken aan adrenaline,stress etc etc. Men kan eigenlijk van de ouders van een, in dit geval ook nog eens onschuldig slachtoffer, niet verwachten diezelfde rationele en kundige blik te hebben.

Daarvoor hebben we doorgaans het OM en de rechtelijke macht om dat wel te doen. (dat dar niet altijd tot uiting komt is een ander verhaal...)
"If you can't remember, the Claymore is pointed towards you.."
Chef
Hoofdcommissaris

Berichtdoor Piet de Groot » di apr 05, 2016 17:56

De Nederlandse politie is al vele jaren overbelast, en dat kan bijdragen aan dit soort tragedies.

Dit drama is een pleidooi voor de inzet van body-cams door de politie, en zeker voor hondengeleiders en ME. Body-cams werken namelijk vaak deëscalerend, geven achteraf duidelijkheid over de gang van zaken, verminderen de rapportagetijd, en verkorten discussies in de rechtszaal.

Ook zou de wetgeving moeten veranderen over samenscholing. Het zou verboden moeten worden voor jongens tussen 12 en 26 jaar, om in een groep van meer dan zes personen over straat te lopen, zeker als ze daarbij veel lawaai maken, omdat dat al snel intimiderend overkomt.

Daarbij moet een uitzondering worden gemaakt voor politieke demonstraties waarvoor toestemming is gegeven.

En als een politieagent een groep duidelijk en herhaald gebiedt, om zich te verspreiden, en de groep doet dat niet, moet daar een boete op staan van 300 euro, die bij elke herhaling verder verdubbeld wordt.

Bovendien moeten er permanent ruime voldoende militairen beschikbaar zijn (met uitschuifbare wapenstokken, ME-schilden en liter-bussen pepperspray), om de politie te assisteren in dit soort situaties. Op die manier kunnen drama's en controleverlies zoals hier besproken wordt, volgens mij worden verminderd.

Ik stem links.
Piet de Groot
Agent

Keer terug naar Politie algemeen

Toon nieuwe berichten