Welcome Anonymous !

Over de Arrestatieteams en andere speciale politie-eenheden.

Politie gehoord als verdachte in filefuikzaak

Algemene onderwerpen omtrent de politie, BPZ e.d.

Moderators: --X--, Doggieman

Berichtdoor JanZwolle » ma mei 14, 2012 15:33

Politie gehoord als verdachte in filefuikzaak
Nederland • Geschreven door ANP. Bron: [url]http://frontpage.fok.nl/nieuws/542488/1/1/100/politie-gehoord-als-verdachte-in-filefuikzaak.html
[/url]

Politieagenten die betrokken waren bij het opzetten van een filefuik in oktober op de A2 bij Abcoude, zijn aangemerkt als verdachten. Justitie heeft dat besloten, onder meer omdat zij als verdachten andere rechten hebben dan als getuigen. Dat heeft het Openbaar Ministerie (OM) desgevraagd bevestigd aan het ANP. "Het OM benadrukt dat hiermee niet vooruit wordt gelopen op een uiteindelijke vervolgingsbeslissing", aldus een zegsvrouw.

De filefuik werd opgezet om een benzinedief tot stoppen te dwingen, maar kende een fatale afloop. De benzinedief reed hard op de file in en ramde een andere auto waardoor een onschuldige inzittende om het leven kwam. De verdachte wordt vervolgd voor doodslag. De politiemensen worden in deze zaak gehoord als getuigen. In die verhoren moeten ze mogelijk dingen zeggen die voor henzelf belastend zijn, terwijl ze zich als verdachten op hun zwijgrecht kunnen beroepen. Ook hebben ze als verdachten recht op een advocaat.

Na de aanrijding begon de Rijksrecherche ook een onderzoek, naar het handelen van de politie. De officier van justitie wil nu dat aan de agenten nadere en verdiepende vragen worden gesteld. Zij worden daarom nu gehoord als verdachten.

Dit is idd wel heel zuur afgelopen... Kan nooit de bedoeling zijn geweest... Weer zo'n zaak met alleen maar verliezers... :evil:

Gezond weer thuiskomen! Jan
When all is said and done, a hell of a lot more is said then done...
JanZwolle
Commissaris

Berichtdoor blauwebaret » zo mei 20, 2012 23:11

Ik vind het maar onzin, als je normaal op de weg een file tegen komt dan gaat het toch ook niet verkeerd.... typisch Nederland....
iedereen Dubbelfrissssssss
blauwebaret
Hoofdagent

Berichtdoor RB » ma mei 21, 2012 12:11

Zomaar een gedachte gang:

als ik als burger een file maak door moedwillig stil te staan op de snelweg en er gebeurt een ongeval. Ben ik dan strafbaar bijvoorbeeld doormiddel van artikel 5? En wat als ik dat met mijn brandweerwagen doe tijdens een incident?

maar zoals al eerder gezegt een trieste zaak met alleen maar verleizers
RB
Aspirant

Berichtdoor JanZwolle » ma mei 21, 2012 15:56

Lijkt me duidelijk; als je dat zonder reden doet (in welke hoedanigheid dan ook) maak je je schuldig aan het moedwillig in gevaar brengen van het verkeer... Dan zal ongetwijfeld je rijbewijs worden ingevorderd en evt. schade op je worden verhaald...

Als hulpverlener is het natuurlijk een heel ander verhaal; ten eerste doe je het dan niet zonder noodzaak EN je zult zorgen dat e.e.a. ruim van tevoren zichtbaar is (afzettingen, zwaailichten etc...)

Greetzzz Jan
JanZwolle
Commissaris

Berichtdoor jjjabc » ma mei 21, 2012 15:57

RB schreef:Zomaar een gedachte gang:

als ik als burger een file maak door moedwillig stil te staan op de snelweg en er gebeurt een ongeval. Ben ik dan strafbaar bijvoorbeeld doormiddel van artikel 5? En wat als ik dat met mijn brandweerwagen doe tijdens een incident?

maar zoals al eerder gezegt een trieste zaak met alleen maar verleizers

Als je als burger stil gaat staan op de snelweg ben je zowiezo al strafbaar op grond van artikel 5 omdat het gewoonweg levensgevaarlijk is, daar hoeft geen ongeluk voor te gebeuren. Hoe het met een brandweerwagen zit tijdens een incident weet ik niet, maar het lijkt me logisch dat ze daar bepaalde procedures hebben om het verkeer om te leiden zodat de brandweer veilig zijn werk kan doen. Dat daardoor een file ontstaat is misschien vervelend, maar het is niet anders.

Correct me if I'm wrong. :wink:
jjjabc
Aspirant

Berichtdoor PatF » ma mei 21, 2012 19:14

JanZwolle schreef:Als hulpverlener is het natuurlijk een heel ander verhaal; ten eerste doe je het dan niet zonder noodzaak EN je zult zorgen dat e.e.a. ruim van tevoren zichtbaar is (afzettingen, zwaailichten etc...)

Greetzzz Jan

Was het altijd maar zo makkelijk Jan. Als je bij bijv. een ongeval de snelweg afzet, ontstaat er ook een file. Helaas heb je dan bijna nooit voldoende personeel om de staart van de file te beveiligen.

Neemt niet weg dat dit dagelijks gebeurd en dat het vaak goed gaat. In deze zaak is er maar 1 de trieste gevolgen te verwijten en dat is de bestuurder. Die blijft wilens en wetens vluchten.
PatF
Hoofdinspecteur

Berichtdoor JanZwolle » di mei 22, 2012 1:49

Heb je helemaal gelijk in Patf! Hulpdiensten hebben dan nog wel de mogelijkheid om reeds op ruime afstand waarschuwingen op matrixborden (indien aanwezig) te laten zetten, maar alle risico's voorkomen gaat idd niet lukken...

In casu is de bestuurder van die vluchtauto volledig verantwoordelijk natuurlijk, maar het is heel zuur voor alle betrokkenen dat dit zo afgelopen is... Sterkte aan de collega's!

En gezond weer thuiskomen! Jan
JanZwolle
Commissaris

Keer terug naar Politie algemeen

Toon nieuwe berichten