Welcome Anonymous !

Over de Arrestatieteams en andere speciale politie-eenheden.

Politiebond niet blij met zaak Flexican

Algemene onderwerpen omtrent de politie, BPZ e.d.

Moderators: --X--, Doggieman

Berichtdoor JanZwolle » wo aug 01, 2012 2:07

Politiebond niet blij met zaak Flexican

Bron: http://frontpage.fok.nl/nieuws/555431/1/1/100/politiebond-niet-blij-met-zaak-flexican.html

Via sociale media is een verkeerd beeld ontstaan van het politieoptreden tegen dj The Flexican afgelopen weekeinde in Eindhoven. Daardoor hebben buitenstaanders veel te snel hun mening klaar over het incident. Dat zegt voorzitter van politievakbond ACP Gerrit van de Kamp dinsdag tegen Omroep Brabant.

The Flexican werd zaterdagnacht opgepakt toen hij het aan de stok kreeg met de politie. Hij zou zijn geraakt door een politieauto en daarna enkele klappen hebben gekregen van agenten. Volgens de politie gedroeg de dj zich agressief en bedreigde hij hen met de dood.

Volgens Van de Kamp wordt de zaak 'veel te eenzijdig' en 'in het voordeel van The Flexican belicht'. "Er is veel meer aan de hand geweest dan dat de beelden tonen." Hij vergelijkt de ontstane situatie met het schopincident eerder dit jaar in Rotterdam, waarbij een agente van het korps Rotterdam-Rijnmond een arrestant schopte om hem onder controle te krijgen.

"De beelden eerder dit jaar van de zwerver die klappen kreeg van de politie in Rotterdam, gingen ook een heel eigen leven leiden. Ik begrijp dat het optreden van de politie soms vragen oproept, maar wacht met je mening totdat alles is uitgezocht", aldus Van de Kamp.

Op Twitter bemoeiden verschillende BN'ers zich na het incident met de zaak. Het optreden van de politie werd onder meer 'schandalig' genoemd. Groenlinks-Kamerlid Tofik Dibi vroeg meteen om opheldering bij minister van Veiligheid en Justitie Ivo Opstelten (VVD).

Daar gaan we weer... :evil:

Verder wel een goed stukje met prima advies van G. v/d Kamp van de ACP;"wacht met je mening totdat alles is uitgezocht".

Toch meen ik hier een tendens te zien; wanneer opgetreden wordt, matigen talloze mensen zich een mening aan zonder de relevante feiten te kennen... En ze bleren die mening ook nog ongehinderd van zich af op sociale media, waardoor mensen die te goeder trouw hun werk doen beschadigd raken... Zonder nou direct voor censuur te willen pleiten; zou hier nou niet iets tegen te doen zijn?

Gezond weer thuiskomen! Jan
When all is said and done, a hell of a lot more is said then done...
JanZwolle
Commissaris

Berichtdoor Chef » wo aug 01, 2012 9:01

Zoals?

Mijn simpele mening: Nee!

Moet je niet doen, en eigenlijk ook niet willen.
We leven nu in een maatschappij dat je in een bepaalde gevoelige situaties van 20 kanten word vastgelegd met betere beeldkwaliteit dan men 15 jaar geleden met cameras voor elkaar kreeg, en 5 minuten later ben je op het internet door iedereen te zien.

Wat de oplossing wel is? Zoals me nu hopelijk ook weer doet: Niet met die "hype" meegaan, rustig alle feiten en omstandigheden bekijken, en dan door de bevoegde instanties uitspraak laten doen.

Vergeet niet, dit is niet altijd per defenitie slecht..
Het kan ook positief voor dienders uitpakken, beelden spreken niet altijd alleen maar voor de "slachtoffers"/ Verdachte..
"If you can't remember, the Claymore is pointed towards you.."
Chef
Hoofdcommissaris

Berichtdoor JanZwolle » wo aug 01, 2012 17:39

Je hebt gelijk Chef, de feiten die je noemt kan niemand omheen...

MAAR,.. wanneer ik als voorbeeld die agente uit R'dam noem... Het halve land is over haar heen gevallen op basis van kennelijk onvolledige info...

Dit kan niet anders dan enorm kwetsend geweest zijn, zeker nu achteraf blijkt, dat er meer aan vooraf blijkt te zijn gegaan dan in het filmpje te zien was. En dat het gebruikte geweld kennelijk subsidiair en proportioneel was...

Wat kan men eraan doen? Ik weet het ook niet, (vandaar mijn vraag) het mooiste zou het bewerkstelligen van een mentaliteitsverandering zijn (eerst relevante feiten kennen voordat je normatieve oordelen uit). Maar dit is waarschijnlijk een utopie...

Is wellicht het aanklagen van lieden die ongenuanceerde en feitelijk onjuiste publicaties plaatsen waardoor een persoon beschadigd wordt, voor laster, cq. eerroof een optie? En rectificatie eisen? BN'ers doen dit in extreme gevallen ook geregeld.

Greetzz Jan
When all is said and done, a hell of a lot more is said then done...
JanZwolle
Commissaris

Berichtdoor Chef » do aug 02, 2012 12:17

Begeef je je ook op glad ijs..

Ongeacht dat ik het vooledig met je eens ben, is ook dat riskant.
Want iemand die kritiek heeft op het gewledsgebruik van een agent nav wat hij/zij ziet op dat filmpje, maakt gebruik van zijn of haar vrijheid van meningsuiting. Met zijn of haar beperkte kennis of referentie kader die geweld niet of nauwelijks kent, ervaart die persoon de beelden als erg heftig. Als de mening van die persoon dan is dat de agent(e) op dat filmpje veel te hard optreed, en naar inzicht van die persoon straf verdiend, kun je dat niet tegen gaan. Daarmee zou je de indruk alleen maar wekken dat je dingen wil verbergen, achterhouden, of zelfs geen commentaar duld onder het motto:" neem nou maar aan dat wij ons werk goed en naar behoren doen, en stel geen lastige vragen. Doe je dat wel, pakken we dat op een andere manier aan."

De enige optie imho is de door jou gestelde mentaliteitsverandering.
Maar dat is idd al net zon utopie als wereldvrede....
"If you can't remember, the Claymore is pointed towards you.."
Chef
Hoofdcommissaris

Berichtdoor Juda » zo sep 09, 2012 0:36

Waarom laten agenten zich niet gewoon filmen eigenlijk?
Ik bedoel;

Je hebt een hele opleiding doorlopen over hoe je iemand moet aanhouden, hoe je met mensen omgaat.
Waarom doen ze niet gewoon hun werk en als er iemand aan het filmen is dat ze dan het gewoon negeren?

Daarnaast heb je een publieke functie dus moet het je ook niet uitmaken als men een video van je maakt.

Ik heb hier geen ervaring mee, maar ik zou gewoon me op mijn werk concentreren en dan heeft de filmer ook geen 'leuk' filmpje meer.

Als ik iemand zou aanhouden zou een ander best mogen filmen zolang hij/zij maar niet in de weg staat.
Juda
Aspirant

Berichtdoor Bleu_E1000 » zo sep 09, 2012 11:55

Niet iedereen heeft de behoefte om zijn/haar smoel in de media terug te zien...
"Levende vissen zwemmen tegen de stroom in, alleen de dode drijven mee."
Mr. L. Einthoven
Bleu_E1000
Commissaris

Berichtdoor -LN- » zo sep 09, 2012 13:19

Juda schreef:Als ik iemand zou aanhouden zou een ander best mogen filmen zolang hij/zij maar niet in de weg staat.

Juist. En daarvoor moet je minstens enkele meters afstand houden, niet constant aanstalten maken om naar voor te komen en niet als een mongool staan schreeuwen.
"Don't do anything by half. If you love someone, love them with all your soul. When you go to work, work your ass off. When you hate someone, hate them until it hurts."
Henry Rollins
-LN-
Commissaris

Berichtdoor Kobakker81 » zo sep 09, 2012 23:34

-LN- schreef:
Juda schreef:Als ik iemand zou aanhouden zou een ander best mogen filmen zolang hij/zij maar niet in de weg staat.

Juist. En daarvoor moet je minstens enkele meters afstand houden, niet constant aanstalten maken om naar voor te komen en niet als een mongool staan schreeuwen.

Zoals vandaag in Dordrecht:

klik
Victory is Reserved for Those Willing to Pay the Price!
Kobakker81
Agent

Berichtdoor -LN- » ma sep 10, 2012 8:49

Echt een verrijking voor de samenleving..
"Don't do anything by half. If you love someone, love them with all your soul. When you go to work, work your ass off. When you hate someone, hate them until it hurts."
Henry Rollins
-LN-
Commissaris

Berichtdoor PatF » di sep 11, 2012 11:24

Wat een chaos en het gaat werkelijk nergens over !
PatF
Hoofdinspecteur

Keer terug naar Politie algemeen

Toon nieuwe berichten