Welcome Anonymous !

Over de Arrestatieteams en andere speciale politie-eenheden.

Geweld tegen Politie toegenomen

Algemene onderwerpen omtrent de politie, BPZ e.d.

Moderators: --X--, Doggieman

Berichtdoor JanZwolle » ma okt 08, 2012 2:46

Geweld tegen Politie toegenomen
Bron: http://frontpage.fok.nl/nieuws/566516/1/1/100/geweld-tegen-politie-toegenomen.html

Het aantal incidenten waarbij geweld tegen agenten is gebruikt, is de afgelopen maanden toegenomen. In het derde kwartaal waren er 171 incidenten meer dan in het tweede. Ook het aantal gevallen waarin agenten werden belemmerd, bedreigd of beledigd liep op. De afgelopen zes maanden maakte de politie in totaal 981 keer melding van geweld tegen agenten.

Dat blijkt zondag uit een inventarisatie van geweldtegenpolitie.nl, een particulier initiatief waar ook agenten aan meewerken. De lijst is echter niet compleet. Zo brengt de Amsterdamse regiopolitie brengt nagenoeg geen berichten naar buiten waarin geweld tegen de politie wordt gemeld.

Het afgelopen halfjaar raakten 134 agenten gewond, van wie er 47 naar een ziekenhuis of arts gingen. In 32 gevallen ging het om hoofdletsel. De verwondingen waren in een geval levensbedreigend. Sinds april werden 216 agenten mishandeld en werd 71 keer ingereden op politiemensen. Vijf agenten zijn meegesleurd met een voertuig.

De rellen in Haren van vorige maand waren een geval apart. Dat was een 'uniek' incident waarbij een grote groep de politie bewust aanviel. De relschoppers gooiden onder meer trottoirbanden, stoeptegels, stenen, dranghekken, fietsen naar de agenten. Vijftien agenten raakten gewond. In de meeste gevallen liepen ze kneuzingen op, maar een agent brak een bot en een andere liep oogletsel op.

Agenten hebben de afgelopen zes maanden hun dienstwapen 75 keer gebruikt, waarvan 24 keer op een verdachte of voertuig werd gevuurd. In dertig gevallen ging het om een waarschuwingsschot tijdens een aanhouding of dreigende situatie. Bij twee incidenten werden de agenten zelf beschoten. Verder werd de wapenstok 25 keer ingezet, vooral bij groepsgeweld. Bij 92 incidenten maakten agenten gebruik van pepperspray.

Volgens sommigen zijn deze middelen onvoldoende. Minister van Veiligheid en Justitie Ivo Opstelten (VVD) liet onlangs weten alle agenten uit te willen rusten met een stroomstootwapen. De taser zou een ideale oplossing zijn tegen agressievelingen als pepperspray en wapenstok niet volstaan en een vuurwapen een te zwaar middel is.

Voor de meesten hier zal dit geen nieuws zijn... Echter, ik herinner me een campagne "Handen af van hulpverleners"... Waren dit dan alleen loze woorden? Als we naar de feiten kijken, kennelijk wel... :evil: (Edit: als we naar de vonnissen kijken, kunnen voor "kennelijk" wel ZEKER invullen...)

Ik weet zeker dat er een zeer breed maatschappelijk draagvlak is om dat rellende tuig keihard aan te pakken en ik weet ook: niet als zoontjelief erbij betrokken is... Misschien wordt het tijd om ouders, die niet de moeite nemen, hun kroost normen en waarden aan te leren... Ook te confronteren met de gevolgen van hun onvermogen/desinteresse/(gebrek aan) verantwoordelijkheidsbesef...

Gezond (en heel) weer thuiskomen!

Jan
Laatst bijgewerkt door JanZwolle op wo okt 10, 2012 2:47, in totaal 2 keer bewerkt.
When all is said and done, a hell of a lot more is said then done...
JanZwolle
Commissaris

Berichtdoor GlockCop » ma okt 08, 2012 9:03

Precies Jan. Vooral wat die ouders betreft.

Kwam dit tegen;
http://www.steunpolitieopstraat.nu/campagne/
People sleep peaceably in their beds at night only because rough men stand ready to do violence on their behalf.
George Orwell
GlockCop
Hoofdcommissaris

Berichtdoor -LN- » ma okt 08, 2012 10:10

Inderdaad voor de volle 100% eens vwb de ouders. Ik ben echt niet gedrild door vaders en moeders vroeger, maar ik weet zeker dat ik nooit naar Haren was gegaan als ik nu 16/17 jaar was geweest. Al zou ik het hebben gewild.

De basis ligt thuis, op school, bij de sportvereniging etc. tijdens de opvoeding. Wij moeten er zijn voor de uitwassen die zich niet laten beheersen. (en dat doen we dan ook met alle plezier 8))

*Zo. Wat een verstandig verhaal voor iemand die nog geen kinderen heeft en het nog maar even bij oefenen houdt.*
"Don't do anything by half. If you love someone, love them with all your soul. When you go to work, work your ass off. When you hate someone, hate them until it hurts."
Henry Rollins
-LN-
Commissaris

Berichtdoor Groene kikker » ma okt 08, 2012 18:13

Helemaal eens dat we het met veel plezier doen die lui aanhouden als ze zich misdragen. Maar hier zakt je broek toch van af als je de strafmaat hoort?
Reactie van het OM: tja we moeten realistisch blijven het is maar openlijk geweld en het zijn first offenders dat doen we "NORMAAL" af met een geld boete. Dit is niet normaal naar mijn idee. Het is bijna georganiseerd te noemen en ik durf nog wel in de richting van voorbedachten raden, lees opzettelijk, te gaan.

We zullen het er mee moeten doen en we gaan gewoon verder met boeven vangen.[/b]
Verbaas je niet, verwonder je slechts!
Groene kikker
Aspirant

Berichtdoor Husky » ma okt 08, 2012 21:57

-LN- schreef:Inderdaad voor de volle 100% eens vwb de ouders. Ik ben echt niet gedrild door vaders en moeders vroeger, maar ik weet zeker dat ik nooit naar Haren was gegaan als ik nu 16/17 jaar was geweest. Al zou ik het hebben gewild.

De basis ligt thuis, op school, bij de sportvereniging etc. tijdens de opvoeding. Wij moeten er zijn voor de uitwassen die zich niet laten beheersen. (en dat doen we dan ook met alle plezier 8))

*Zo. Wat een verstandig verhaal voor iemand die nog geen kinderen heeft en het nog maar even bij oefenen houdt.*

100% mee eens LN!
Je merkt het ook al op de middelbare scholen. Mijn vader geeft sinds een dik jaar les op een middelbare school maar klaagt steen en been over de leerlingen. Hebben geen fatsoen meer. De normen en waarden vervagen steeds meer. :evil:
Husky
Aspirant

Berichtdoor Bleu_E1000 » di okt 09, 2012 17:16

Ik had op de middelbare school een oude sergeant als mentor... Daarbij liet je het wel uit je hoofd om je te misdragen (ook bij andere leerkrachten, want dan was je ook de sjaak bij hem). Anders mocht je gelijk een hele middag corvee doen (lees in het schoolgebouw en het hele terrein spik en span maken)... En o wee als je er dan de kantjes vanaf liep. Kwam er gewoon een paar uurtjes bij.
"Levende vissen zwemmen tegen de stroom in, alleen de dode drijven mee."
Mr. L. Einthoven
Bleu_E1000
Commissaris

Keer terug naar Politie algemeen

Toon nieuwe berichten