Welcome Anonymous !

Over de Arrestatieteams en andere speciale politie-eenheden.

Agent die Rishi doodde vervolgd voor doodslag

Algemene onderwerpen omtrent de politie, BPZ e.d.

Moderators: --X--, Doggieman

Berichtdoor Six » wo mei 08, 2013 15:20

De politieagent die op 24 november in Den Haag de 17-jarige Rishi doodschoot, wordt vervolgd voor doodslag. Dat heeft het Openbaar Ministerie (OM) in Den Haag woensdag bekendgemaakt.

De 17-jarige jongen uit Den Haag werd in de vroege ochtend van 24 november 2012 neergeschoten door de politie op station Hollands Spoor. De politie was gealarmeerd omdat Rishi in een wachtruimte een Engelsman zou hebben bedreigd.

Twee agenten in uniform en één in burger benaderden Rishi op een van de perrons. In plaats van te luisteren naar het politiebevel om te blijven staan en zijn handen te laten zien, rende hij weg. Uit camerabeelden maakt justitie op dat een van de agenten in uniform schiet op een afstand van ongeveer 16 meter op de wegrennende Rishi, terwijl hij zelf ook half aan het hollen is.

Benen
Deze agent heeft volgens het OM gezegd dat hij op de benen heeft gemikt. De kogel raakte Rishi echter in de hals. Het OM zegt dat het de vraag is of de agent wel heeft gehandeld naar wat hij heeft geleerd, namelijk dat je moet schieten vanuit een stabiele houding.

Volgens het OM is in het onderzoek naar het schietincident gebleken dat Rishi op het station een Engelsman aansprak die op een bankje lag. Hij zou hebben gezegd dat die plek alleen voor Nederlanders was en dat de Engelsman moest vertrekken. Verder zou hij hebben gezegd dat hij een vuurwapen bij zich had, waarbij hij zijn hand in zijn binnenzak stak.

Familie
De familie van Rishi reageerde woensdag opgelucht dat de zaak voor de rechter komt, zei hun advocaat Michel van Stratum. Hij spreekt van een moedige beslissing van het OM om de agent voor het zware misdrijf doodslag te vervolgen. Volgens de raadsman ziet het ernaar uit dat de politieman niet schoot uit zelfverdediging en dat Rishi onterecht is beschoten. De nabestaanden van de jongen hadden aangifte gedaan tegen de schietende agent. Het is nog niet duidelijk wanneer de rechtszaak inhoudelijk wordt behandeld.

Zo, een pittige tenlastelegging van het OM. Zou leuk zijn als ze in minder mediagevoelige zaken ook zo doortastend zouden zijn, maar dat ter zijde.
Kennelijk ligt het probleem niet bij het schieten an sich (logisch: wie laat een persoon met (volgens de melding) een vuurwapen wegkomen, vrij de maatschappij in. Het probleem zou hem volgens dit artikel liggen in het schieten uit een niet-stabiele houding, zo maak ik op. Er wordt gezegd dat dit zo wordt geleerd. Nou kan ik zelf bedenken dat schieten vanuit een stabiele houding een hogere trefzekerheid kan bieden maar dat men ons dat leert, nee. Mij niet in ieder geval. Misschien moeten de daadwerkelijk verantwoordelijken zich eens achter de oren krabben: geef ons verdomme eens de training die we nodig hebben. Dat doekje voor het bloeden dat IBT heet is natuurlijk bij lange na niet genoeg en zoals nu weer blijkt is een collega (en misschien indirect die Rishi) daar de dupe van. Wanneer komt hier eens verandering in, wanneer gaan de bonden zich hier eens KEIHARD voor maken?!
Ik word hier zo moe van: iedereen weet het maar er gebeurd NIETS.
Arrestatieteam.nl

De Blauwe Baret
Eer, moed en kunne.
Six
Site Admin

Berichtdoor JanZwolle » wo mei 08, 2013 16:19

Nou idd, weer zo'n zaak met alleen maar verliezers...

Ik wens betrokkenen sterkte!

Gezond weer thuiskomen!

Jan
When all is said and done, a hell of a lot more is said then done...
JanZwolle
Commissaris

Berichtdoor Inspecteur Vlijmscherp » do mei 09, 2013 8:33

+1 six.

Ik heb dit bericht ook met grote ontsteltenis zitten lezen. Waar halen ze het in godsnaam vandaan dat wij uit enkel aanhoudingsvuur vanuit een stabiele houding mogen geven? Dat het misschien van de betreffende collega niet verstandig is geweest om rennend af te drukken is een gegeven, maar volgens mij staat nergens beschreven dat dit tegen de regels is....

Maar zoals Jan al schrijft kent deze zaak alleen maar verliezers.
Weet wat je zegt, zeg niet wat je weet
Inspecteur Vlijmscherp
Hoofdagent

Berichtdoor Q » do mei 09, 2013 12:40

ik denk dat ze het willen gooien op een mogelijkheidsbewustzijn van de collega. Je had kunnen weten dat.....

Tja, als je daarentegen nooit lopen/rennend/in beweging hebt geschoten word dat ook al weer twijfelachtig...

Overigens staat er volgens mij nergens in de wetgeving waar aanhoudingsvuur op gericht moet zijn!. Kom je uit op proportionaliteit.. tja daar zullen de geleerden wel wat van vinden. (ik wel iig)

sterkte voor de collega
Good men don’t need rules. Today’s not the day to find out why I have so many.
–The Doctor, Doctor Who
Q
Inspecteur

Berichtdoor thebeholder » do mei 09, 2013 17:40

ja, want criminelen moeten beter beschermd worden, want ze hebben het al zo zwaar, meer politie achter de tralies....

Natuurlijk sarcastisch bedoelt
thebeholder
Agent

Berichtdoor DSI » vr mei 10, 2013 7:31

Je zou onderhand denken "beste agent lever uw wapen in u mag niet, u kan niet en u wilt geen gebruik maken van uw vuurwapen als u niet vervolg wild worden voor moord of doodslag".

Als je te horen krijgt dat het een mogelijke vuurwapen gevaarlijke persoon betreft dan stel je je daarop in toch.
Gr. DSI
In god we trust with dogs we bust
DSI
Hoofdagent

Keer terug naar Politie algemeen

Toon nieuwe berichten