Welcome Anonymous !

Over de Arrestatieteams en andere speciale politie-eenheden.

Verantwoord Politiegeweld

Algemene onderwerpen omtrent de politie, BPZ e.d.

Moderators: --X--, Doggieman

Berichtdoor JanZwolle » zo jun 02, 2013 19:27

Ter info een link naar een rapport van Alex Brenninkmeijer (Nationale Ombudsman) inzake toepassing van geweld door Politie;

http://www.nationaleombudsman.nl/sites/default/files/rapport_2013-055_verantwoord_politiegeweld.pdf

Het is een flinke lap tekst, maar voor velen op dit forum wellicht interessant.

Eigenlijk ben ik wel benieuwd wat men hier vindt van de conclusies en aanbevelingen...

Gezond weer thuiskomen!

Jan
When all is said and done, a hell of a lot more is said then done...
JanZwolle
Commissaris

Berichtdoor thebeholder » zo jun 02, 2013 20:02

`Weinig aandacht voor zelfreflectie en leren`, lijkt mij ook dat de politie daar gewoon geen tijd voor heeft. Alhoewel het natuurlijk wel leerzaam is, maar toch.

Wat ik natuurlijk altijd als aanbeveling geef is dat wegmisbruikers, blik op de weg en die saaie hap van de tv af. Geef eens echte beelden van achtervolgingen, meldingen dat de politie moet reanimeren, dat ze tuig oppakken, oftewel: de echte werkelijkheid. Het beeld dat de politie bonnen uitschrijft gaat er anders nooit uit, en deze programma's zullen ook nog eens interessanter zijn ;)

Én ik ben altijd een voorstander geweest van de taser. Daar mogen ze wel van mij wat vaart achter zetten. Ik vind persoonlijk tussen pepperspray en vuurwapens een groot gat zitten qua gebruik. En natuurlijk moeten hier wel voorwaarden aan worden getrokken. Geen Amerikaanse taferelen hier in NL :P

Mijn laatste 2 alinea's gaan weliswaar niet over het rapport, maar toch!
thebeholder
Agent

Berichtdoor Bleu_E1000 » zo jun 02, 2013 21:32

Ik vind Blik op de Weg zo slecht nog niet hoor. Beter dan Wegmisbruikers in ieder geval.
"Levende vissen zwemmen tegen de stroom in, alleen de dode drijven mee."
Mr. L. Einthoven
Bleu_E1000
Commissaris

Berichtdoor Q » ma jun 03, 2013 4:32

Demeeste van de circa 100 klachten die de Nationale
ombudsman per jaar ontvangt over politiegeweld
gaan echter over het optreden van politiemensen op straat en bij aanhoudingen.

WOW

waar hebben we het over. Is er een een 82 pagina's tellend stuk... voor nodig. Het is goedkoper en sneller om met de betrokken agenten een gesprek te beginnen en de agenten die een klacht! hebben binnengekregen dat ze te ver zijn gegaan. (nog niet eens zeker of dat echt gebeurd is) te laten leren van hun mogelijke fout.
Good men don’t need rules. Today’s not the day to find out why I have so many.
–The Doctor, Doctor Who
Q
Inspecteur

Berichtdoor Inspecteur Vlijmscherp » ma jun 03, 2013 9:44

Op nu.nl stond tevens het volgende:

"Ten slotte moet minister Opstelten de bestaande instructies aanvullen voor de inzet van de politiehond en het gebruik van handboeien'', schrijft Brenninkmeijer. Die instructies zijn nu te onduidelijk.

Opstelten gaat het regelen jongens, dan komt alles weer goed! :cry:
Weet wat je zegt, zeg niet wat je weet
Inspecteur Vlijmscherp
Hoofdagent

Berichtdoor Sietse » ma jun 03, 2013 10:19

107 klachten in totaal waarvan 4 gegrond lees ik. Zozo
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Sietse
Agent

Berichtdoor Astrid » ma jun 03, 2013 11:57

Ik vind Blik op de Weg zo slecht nog niet hoor. Beter dan Wegmisbruikers in ieder geval

Of Overtreders, daar wordt vaak gefilmd in het uitgaansgebied in Utrecht bijvoorbeeld. Maar in Wegmisbruikers en dergelijke programma zie je ook hoe vaak men geen respect heeft. En dan vind ik, zoals eerder gezegd, dat de politie redelijk rustig blijft want ze worden soms voor van alles en nog wat uitgemaakt. Maar goed misschien ook invloed van de camera.

Er zijn natuurlijk ook regels in wat je wel en niet mag uitzenden mbt politiewerk. Dus de wilde achtervolgingen lijkt het me niet dat ze zo snel een camera ploeg mee kunnen en mogen sturen ook in het kader van de veiligheid.
Veni vidi vici
Astrid
Aspirant

Berichtdoor thebeholder » ma jun 03, 2013 23:15

Astrid schreef:
Ik vind Blik op de Weg zo slecht nog niet hoor. Beter dan Wegmisbruikers in ieder geval

Of Overtreders, daar wordt vaak gefilmd in het uitgaansgebied in Utrecht bijvoorbeeld. Maar in Wegmisbruikers en dergelijke programma zie je ook hoe vaak men geen respect heeft. En dan vind ik, zoals eerder gezegd, dat de politie redelijk rustig blijft want ze worden soms voor van alles en nog wat uitgemaakt. Maar goed misschien ook invloed van de camera.

Er zijn natuurlijk ook regels in wat je wel en niet mag uitzenden mbt politiewerk. Dus de wilde achtervolgingen lijkt het me niet dat ze zo snel een camera ploeg mee kunnen en mogen sturen ook in het kader van de veiligheid.

Nee heb je gelijk in. Maar het programma "het politiebureau", liet wel meerdere aspecten van het beroep zien. Dus ook waterpolitie en de helicopter etc.

En voor achtervolgingen kunnen ze ook n dashcam gebruiken natuurlijk. Maar de regels mbt het openbaar maken etcetera weet ik ook niet. :)
thebeholder
Agent

Berichtdoor JanZwolle » di jun 04, 2013 2:33

Hahaha, topic hyjack alert... :lol:

Dit soort televisie wil helemaal geen natuurgetrouw beeld van het politiewerk laten zien, maar ze zijn puur op zoek naar sensatie! Anders kijkt er geen hond...

OT: De vraag was wat jullie als ervaringsdeskundigen vinden van de conclusies en aanbevelingen van de Nat. Ombudsman?

Gezond weer thuiskomen! Jan
When all is said and done, a hell of a lot more is said then done...
JanZwolle
Commissaris

Berichtdoor Inspecteur Vlijmscherp » di jun 04, 2013 8:35

De ombudsman gaat maar eens een dagje met ons mee. Hij baseert zich op wat onze leidinggevenden van ons werk vinden. Die moeten ook maar weer eens op straat gaan werken. Denk dat de uitkomst dan ineens anders is....

De tijd dat wanneer iemand op bureau zijn beklag kwam doen over een opgelopen klap de chef antwoordde dat ie hem wel verdiend zou hebben ligt ver achter ons.
Weet wat je zegt, zeg niet wat je weet
Inspecteur Vlijmscherp
Hoofdagent

Keer terug naar Politie algemeen

Toon nieuwe berichten