Welcome Anonymous !

Over de Arrestatieteams en andere speciale politie-eenheden.

Eerbetoon aan K9

Algemene onderwerpen omtrent de politie, BPZ e.d.

Moderators: --X--, Doggieman

Berichtdoor Astrid » di jun 04, 2013 9:45

http://www.nydailynews.com/news/crime/m ... -1.1360666

Droevig maar ook mooi.
Wat gebeurt er eigenlijk in NL met politie honden die te ziek en oud worden?
Ik kan me voorstellen dat zo'n hond echt je maatje wordt?
Een vroegere kennis van mij heeft als goed is zo'n gepensioneerde politie hond in huis genomen.
Veni vidi vici
Astrid
Aspirant

Berichtdoor thebeholder » di jun 04, 2013 12:28

Ik heb ooit wel eens gelezen dat ze een onderscheiding krijgen. Maar dat kan ook zijn omdat ze dan een man of vrouw hebben gered uit een bepaalde situatie. Niet elke hond krijgt een lintje denk ik!

't lijkt mij wel een mooi om samen met een hond te werken ! :)
thebeholder
Agent

Berichtdoor Chef » di jun 04, 2013 16:57

De geleider heeft de mogelijkheid om zijn hond, als deze met pensioen gaat, zelf te houden. Hij neemt hem dan feitelijk over van de staat.

Ik kan me niet voorstellen dat er geleiders zijn die na jaren hecht samenwerken, een hond niet in "huis" nemen.

Om er zeker van te zijn zou één van de geleiders hier absoluut een antwoord op kunnen geven..
"If you can't remember, the Claymore is pointed towards you.."
Chef
Hoofdcommissaris

Berichtdoor PatF » wo jun 05, 2013 16:38

De geleider bepaalt in principe wat er met de diensthond gebeurt. Er zijn 3 opties:

1- kan en wil hij de hond zelf houden, dan blijft de hond bij hem/haar.
2- kan of wil hij/zij de hond niet zelf houden, dan zal de hond herplaatst worden,
3- kan of wil de geleider de hond niet zelf houden en is de hond vanwege bepaalde eigenschappen niet te herplaatsen, dan zal men de hond laten inslapen.

De laatste optie gebeurt echter niet vaak. Er zijn inderdaad geleiders bij die geen band met een hond hebben. Dat kan komen doordat men de diensthond als gebruiksmiddel zien, maar het kan natuurlijk ook komen doordat de klik er met de hond niet is. Ik zelf heb een zeer hechte band met mijn honden en ik kan geen afstand doen van mijn maatje. Bij mij blijven ze dus na hun pensioen tot aan hun laatste adem.

Een lintje voor een diensthond ? In Nederland nog nooit van gehoord. Maar zo kennen we in Nederland ook amper een stukje erkenning en waardering voor bepaalde (helden)daden, zoals men dat bijvoorbeeld in de VS wel kent. Ik persoonlijk vind dat wel iets hebben.
PatF
Hoofdinspecteur

Berichtdoor Astrid » wo jun 05, 2013 20:05

Oke bedankt voor de uitleg! Ik kan me goed voorstellen dat zo'n hond je maatje is en fijn dat jij jouw honden ook een goede oude dag biedt als hun diensttijd erop zit. :)

En ja, ik vind dat ook wel wat hebben zo'n stukje eerbetoon.
Veni vidi vici
Astrid
Aspirant

Berichtdoor DSI » do jun 06, 2013 10:36

Ik vind dat in Nederland meer erkening moet zijn voor de politiehond daar het toch een collega is (min of meer) en vaak ingezet wordt bij gevaarlijke situaties.
De hond staat "altijd" klaar voor zijn/haar baas.
Ik beschouw mijn hond als m'n beste maatje en kan altijd op hem rekenen.
Gr. DSI
In god we trust with dogs we bust
DSI
Hoofdagent

Berichtdoor Astrid » do jun 06, 2013 16:54

@ DSI

inderdaad hij of zij is toch een soort collega, honden zijn sowieso heel trouw.
Kan menigeen nog van leren..

En dan heb je ook politiepaarden, die dieren zijn super getraind en zij moeten ook heel wat (stress) verdragen.
Veni vidi vici
Astrid
Aspirant

Berichtdoor thebeholder » do jun 06, 2013 16:59

PatF schreef:Een lintje voor een diensthond ? In Nederland nog nooit van gehoord. Maar zo kennen we in Nederland ook amper een stukje erkenning en waardering voor bepaalde (helden)daden, zoals men dat bijvoorbeeld in de VS wel kent. Ik persoonlijk vind dat wel iets hebben.

Dan is dat waarschijnlijk een nieuwsbericht geweest over een hond in de VS.

DSI schreef:Ik vind dat in Nederland meer erkening moet zijn voor de politiehond daar het toch een collega is (min of meer) en vaak ingezet wordt bij gevaarlijke situaties.
De hond staat "altijd" klaar voor zijn/haar baas.
Ik beschouw mijn hond als m'n beste maatje en kan altijd op hem rekenen.

Klopt, vind ik ook.
thebeholder
Agent

Keer terug naar Politie algemeen

Toon nieuwe berichten