Welcome Anonymous !

Over de Arrestatieteams en andere speciale politie-eenheden.

Dierenpolitie eenheid Rotterdam razend druk

Algemene onderwerpen omtrent de politie, BPZ e.d.

Moderators: --X--, Doggieman

Berichtdoor Astrid » zo jul 21, 2013 17:28

Onderstaande bewijst maar weer hoe hard nodig het is... de dierenpolitie.
maar ja de landelijke politiek denkt alles altijd beter te weten...vanaf hun troon besluiten ze van alles zonder ook maar te weten wat er werkelijk leeft. Maar goed..

//////////////

Terwijl de landelijke politiek discussieert over het voortbestaan van de dierenpolitie, hebben de 16 dierenagenten van eenheid Rotterdam de handen vol. 'Sinds de invoer van 144 komen wij bijna niet aan regulier politiewerk toe.'

Twee minivarkentjes liggen roerloos naast elkaar in een Spijkenisser achtertuin. Door een gat in de schutting kun je ze net zien liggen, omringd door rommel. De geur van poep hangt in de straat. Hoewel dierenagent Mark Seegers en zijn collega weten dat de beestjes illegaal zijn, kunnen zij niets doen. 'Er is niemand thuis en we hebben onvoldoende strafbare feiten om toch naar binnen te gaan. De dieren hebben water, we komen later terug om het gezin te wijzen op hun verantwoordelijkheden en de regels waaraan ze zich moeten houden.'

Zo lopen de dierenagenten dagelijks adressen af. Stilzitten komt niet in het boekje van de Rotterdamse dierenagent voor: 'Wij hebben het razend druk. Sinds de invoer van het noodnummer '144 Red een dier' komen wij bijna niet meer aan regulier politiewerk toe. Er komen gemiddeld zo'n honderd serieuze klachten over zieke en mishandelde dieren per maand binnen in deze regio.'

Melding

Seegers maakt deel uit van 'Team Zuid', zes agenten van de Rotterdamse dierenpolitie, die het gebied tussen Ridderkerk en Ouddorp dekken. 'Steeds meer collega's, die tijdens hun werk dierenleed tegenkomen, weten ons te vinden. Maar het zijn vaak buren die meldingen doen van stankoverlast of herrie van bijvoorbeeld een blaffende hond.'

Deze avonddienst begint voor Seegers en zijn collega met het nalopen van zo'n burenmelding. Bewapend met brokjes, een chipreader, vanglijnen, een halster en riemen, rijden zij richting de Spijkenisser wijk Groenewoud. 'We komen vaker op dit adres. Het gezin heeft goede intenties, maar houdt twee honden en veel katten die niet altijd de juiste verzorging krijgen. Nu hebben we een melding gekregen dat er twee varkentjes in de achtertuin liggen.'

Terwijl hij aanbelt legt de agent uit dat een dierenbezitter het bont moet maken, voordat zijn dier in beslag genomen wordt. 'Mensen geven namelijk meestal wel om hun huisdier, maar als gevolg van verslavingsproblematiek of geldzorgen blijft de verzorging vaak achter. De meesten krijgen van ons daarom bijna altijd een tweede of zelfs derde kans.'

Steden

In steden zijn het vooral verwaarloosde honden en katten waarvoor de dierenpolitie in actie komt. 'Op de Zuid-Hollandse eilanden zien we veel achterstallig onderhoud aan hoeven. Ook obesitas is een groeiend probleem onder huisdieren. Maar dat is moeilijk strafrechtelijk aan te pakken, aangezien het niet verboden is je huisdier veel eten te geven.'

Schrijnend

Sommige gevallen zijn echter schrijnend. 'We hebben onlangs in Rotterdam een slot op de voordeur van een flatje vervangen. In de woonkamer zat een hond tussen zijn eigen drollen. We zagen geen water of eten staan en lieten een briefje achter, dat de eigenaar de sleutel van het nieuwe slot binnen 24 uur op het politiebureau kon komen halen.' Toen dat niet gebeurde is het dier opgehaald. Later bleek dat het baasje een weekendje weg was. 'We hebben hem ervan weten te overtuigen het dier af te staan.'

De Rotterdamse politieman is vrijwillig animalcop geworden, vertelt hij onderweg naar een controlebezoek bij een hondenbezitter. Na een stoomcursus in dierenwelzijn en -wetgeving, ruilde hij zijn politiefiets in voor kwijl en haren. 'Ik heb er geen moment spijt van gehad. Binnenkort mogen wij zelfs een nieuwe collega verwelkomen. De drukte bewijst de noodzaak van onze club.'

bron: http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/a ... druk.dhtml
Veni vidi vici
Astrid
Aspirant

Berichtdoor thebeholder » di jul 23, 2013 17:25

Ik ben persoonlijk niet zelf helemaal op de hoogte van de dierenpolitie hoe en wat, maar het was toch afgeschaft?

Ik weet dat in 2010 (met VVD, CDA en PVV) paar honderd dierenpolitieagente zijn aangenomen. Later is door dat lenteakkoord (VVD, CDA, D66, GroenLinks en ChristenUnie) dat plan weer verwijderd. Teminste zo heb ik het altijd begrepen :p

Ik dacht dat de normale agenten ook dierenmishandeling in het takenpakket had? En dat de dierenambulance en non-profit organisaties enzo meehelpen daarmee.
thebeholder
Agent

Berichtdoor Astrid » di jul 23, 2013 17:57

Hoi,

Voor zover ik weet wilde ze inderdaad gelijk de dierenpolitie afschaffen, het was immers PVV's stokpaardje dus tja, makkelijk terugpakken over de rug van weerloze dieren.

Ik zat me natuurlijk zeer op te vreten toen.

Er werd ook gesproken over opheffen van het speciale nummer. Dat is gelukkig nog niet gebeurd. Voor zover ik weet is of wordt het nu een taakaccent dus. Misschien weer via een overgansgregeling.
In iedergeval is er bij diverse korpsen al bewezen hoe hard het noodzakelijk is hier fulltime agenten voor in te zetten. Inderdaad hiervoor gingen agenten ook wel op een melding af maar konden ze het niet altijd de aandacht geven die het verdiende en voorheen werden de meeste meldingen door inspecteurs van de dierenbescherming (de dierenbeschermings inspecteurs LID, hielden zich primair bezig met dierenmishandeling) afgehandeld die er op hun beurt ook weer veel te druk mee waren en minder bevoegdheden hebben (volgens mij) in iedergeval werd toen de dierenpolitie in het leven geroepen waarbij er nauw werd samengewerkt met de LID.
Samen staan we sterk etc.
Maar dat wordt nu dus weer aan banden gelegd..

Last but no least kwamen er door de dierenpolitie en het nieuwe nummer (je had natuurlijk al een meldnummer van de DB) veel meer meldingen binnen.
Omdat het nummer 144 bijvoorbeeld ook meer blijft hangen, sowieso het feit dat er een dierenpolitie kwam spreekt bij mensen meer tot de verbeelding dan een meldnummer van de dierenbescherming etc.
Drempel om iets te melden is minder hoog. Er is betere samenwerking.
Bovendien zie je ook nog wel eens een verband tussen bijvoorbeelde dierenmishandeling en huiselijk geweld en daarbij kan het dus ook goed zijn als er politie op een melding afgaat omdat de politie natuurlijk weer beter kan signaleren en er wat mee doen als ze een vermoeden hebben dat er meer aan de hand is. Maar goed die invulling geef ik er even aan..

pff let niet op evt kromme zinnen maar heb het bloedheet hier. Zie er dubbel van :oops:
Veni vidi vici
Astrid
Aspirant

Berichtdoor Bleu_E1000 » di jul 23, 2013 18:30

Het uitbreiden van de bevoegdheden van het LID zou dan nog een optie zijn, maar daar hebben ze niet aan gedacht... (of dat wettelijk mogelijk is weet ik zo ff niet...)

Astrid schreef:pff let niet op evt kromme zinnen maar heb het bloedheet hier. Zie er dubbel van :oops:

Het zijt je vergeven. Die hitte hebben we allemaal "last" van. Jij binnen, anderen buiten... :wink:
Bleu_E1000
Commissaris

Berichtdoor Astrid » di jul 23, 2013 19:12

Pfff nou inderdaad afzien voor politie op straat, en dan nog in uniform. (bijkomend voordeel, lopen die boeven ook minder hard :D )
Sterkte voor iedereen binnen of buiten, hier begint het wat donker te worden.. ik zeg "laat de regen maar komen"
Laatst bijgewerkt door Astrid op di jul 23, 2013 19:22, in totaal 1 keer bewerkt.
Veni vidi vici
Astrid
Aspirant

Berichtdoor Astrid » di jul 23, 2013 19:18

En ja meer bevoegdheden aan het LID en meer dan ook mensen voor het LID werven bedacht ik me ook al eerder. Maar dan moet het weer uit de portemonnee komen van de DB. en die zeggen dan geen geld te hebben al hebben ze behoorlijk wat in kas maar dat terzijde. Ik vind ook dat het rijk hier een aandeel in heeft en die leken ze even te nemen maar helaas...

Het is ook zo dat het aantal mensen wat ze wilden gaan werven tot dierenpolitie is terug gedrongen. Dat was een van de eerste maatregelen die ze namen toen het kabinet viel..

We zullen zien.
Veni vidi vici
Astrid
Aspirant

Keer terug naar Politie algemeen

Toon nieuwe berichten