Welcome Anonymous !

Over de Arrestatieteams en andere speciale politie-eenheden.

Agenten redden man uit brandende woning

Algemene onderwerpen omtrent de politie, BPZ e.d.

Moderators: --X--, Doggieman

Berichtdoor JanZwolle » ma maart 03, 2014 0:24

Agenten redden man uit brandende woning
Bron: http://frontpage.fok.nl/nieuws/641429/1/1/100/agenten-redden-man-uit-brandende-woning.html

Politieagenten hebben zaterdagavond in Haaksbergen een man uit een brandende woning gered. De man is met ademhalingsproblemen naar een ziekenhuis gebracht, meldt de politie zondag.

De agenten kwamen als eerste bij de brand in de Lansinkstraat aan. Toen ze binnen nog geluiden hoorden, forceerden ze de deur en troffen ze de bewoner aan. De man is vervolgens door de agenten naar buiten gebracht.

De brandweer kon het vuur even later blussen. De oorzaak van de brand is niet bekend. De politie doet onderzoek.

Doortastend opgetreden, zeer waarschijnlijk zijn leven gered! Goed werk!

Gezond weer thuiskomen!

Grtzzz Jan
When all is said and done, a hell of a lot more is said then done...
JanZwolle
Commissaris

Berichtdoor RB » wo maart 05, 2014 8:26

JanZwolle schreef:Agenten redden man uit brandende woning
Bron: http://frontpage.fok.nl/nieuws/641429/1/1/100/agenten-redden-man-uit-brandende-woning.html

Politieagenten hebben zaterdagavond in Haaksbergen een man uit een brandende woning gered. De man is met ademhalingsproblemen naar een ziekenhuis gebracht, meldt de politie zondag.

De agenten kwamen als eerste bij de brand in de Lansinkstraat aan. Toen ze binnen nog geluiden hoorden, forceerden ze de deur en troffen ze de bewoner aan. De man is vervolgens door de agenten naar buiten gebracht.

De brandweer kon het vuur even later blussen. De oorzaak van de brand is niet bekend. De politie doet onderzoek.

Doortastend opgetreden, zeer waarschijnlijk zijn leven gered! Goed werk!

Gezond weer thuiskomen!

Grtzzz Jan

Laten we voorop stellen dat het zeker goed werk is geweest. Iemand redden is altijd goed. En als het veilig kan moet je het zeker doen.

Toch vraag ik me af je dit moet willen. Ik ken de brand niet ik was er niet bij. Ik constateer wel dat de politie vaak geen goede gevaarsinschatting kan doen bij een brand. Gevolg hiervan kan zijn dat er meer (of juist) slachtoffers vallen. Ik heb dit in de praktijk mee gemaakt.

Ik ben dus wel benieuwd of er in de opleiding iets van gevaarsherkenning van brand zit. Weten de agenten wat er (kan) gebeuren als je een verkeerde deur open doet? Weten de agenten de (rook) signalen van een backdraft? Een backdraft is het toevoegen van zuurstof (door het openen van een deur) waardoor de brand (explosief) oplaait. het kan wel enkele seconden tot minuten duren voordat dit gebeurd. Dat is precies de tijd dat de agent/brandweerman naar binnen stapt. Vandaar mijn vraag over gevaarsherkenning.

Voor de geintresseerde dit is een backdraft in een gecontroleerde (oefencentra) omgeving. http://www.youtube.com/watch?v=cknC2p7hid0
RB
Aspirant

Berichtdoor JanZwolle » wo maart 05, 2014 19:16

In veel aspecten van politiewerk liggen risico's besloten... en natuurlijk is persoonlijke veiligheid heel belangrijk!

Maar het redden van iemand en daarbij een persoonlijk risico nemen, is de definitie van heldendom... Het realistisch kunnen inschatten van risico's is van groot belang voor je zelfbehoud, vandaar bedankt voor je bijdrage!

Een schip in de haven is ook veilig... Maar we bouwen geen schepen om ze in de haven te laten liggen... :wink:

Gezond weer thuiskomen!

Grtzz Jan
When all is said and done, a hell of a lot more is said then done...
JanZwolle
Commissaris

Berichtdoor RB » wo maart 05, 2014 21:50

JanZwolle schreef:In veel aspecten van politiewerk liggen risico's besloten... en natuurlijk is persoonlijke veiligheid heel belangrijk!

Maar het redden van iemand en daarbij een persoonlijk risico nemen, is de definitie van heldendom... Het realistisch kunnen inschatten van risico's is van groot belang voor je zelfbehoud, vandaar bedankt voor je bijdrage!

Een schip in de haven is ook veilig... Maar we bouwen geen schepen om ze in de haven te laten liggen... :wink:

Gezond weer thuiskomen!

Grtzz Jan

Helemaal mee eens en mooi verwoord. Om de inschatting dan nog wat te beter te maken een paar kleine tips. Je weet maar nooit wanneer het van pas kan komen.

Wanneer de deur NIET openen:
- wordt de rook naar buiten geperst
- wordt de rook van onderen of langs de randen weer het gebouw ingezogen
- als er op de ramen een soort teerachtige aanslag zit
RB
Aspirant

Keer terug naar Politie algemeen

Toon nieuwe berichten