Welcome Anonymous !

Over de Arrestatieteams en andere speciale politie-eenheden.

Wat mis je in je uitrusting?

Algemene onderwerpen omtrent de politie, BPZ e.d.

Moderators: --X--, Doggieman

Wat zie jij graag toegevoegd aan de uitrusting?

Lang wapen (H&K MP5 of zelfs een AR type wapen)
11
35%
Lange wapenstok (als standaard in de auto)
5
16%
Tazer
14
45%
Krachtiger Pepperspray
1
3%
Ander handvuurwapen (ga uit van de P99 aangezien P5 snel verdwijnt)
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen : 31

Berichtdoor Chef » di maart 04, 2014 11:42

Beste mede forummers,

In een poging om een leuke discussie aan te zwengelen even de volgende poll. Al jaren binnen de politie Nederland, en wellicht wereldwijd, is er een verschil van inzicht tussen de mensen op straat en de lui bovenin die de centjes en besluitvoering voor hun rekening nemen. Hiermee doel ik voornamelijk op gebied van uitrusting en kleding/uniform. Daar waar de diender op straat voornamelijk kijkt naar wat heb ik nodig om mijn werk goed/veilig te kunnen doen?, kijkt men boven vaak vooral naar de prijs/kwaliteit verhouding. Hier in ons mooie kikkerlandje heeft het prijs aspect vaak de doorslag tot grote frustratie/ergernis van de jongens en meiden op straat. Inmiddels is men na vele jaren eindelijk zover dat er in ieder geval een nieuw dienstwapen komt ter vervanging van de huidige proppen schieter: De Walther P99. Of dit de beste keuze is is een discussie die ik in dit topic even links wil laten liggen. Dat het een beter wapen is dan de P5 zal niemand hier betwisten. (Direct besef ik dat dit wellicht alhier een gevaarlijke uitspraak is :roll:.....)

Wat ik wel wil met dit topic is het volgende:
Wat mis je, of zou je graag toegevoegd zien, aan de huidige uitrusting?
Zoals eerder gezegd vergeet even de enorme bureaucratie en het ellenlange besluitproces voor er überhaupt iets besloten word. We weten allemaal dat ze in veel landen sneller een nieuw dienstwapen hebben dan wij hier in Nederland goedkeuring hebben om andere schoenveters te gaan gebruiken in de dienstschoenen...
Ter voorbeeld heb ik een paar dingen toegevoegd in de Poll, maar mocht je iets anders hebben welke nog niet beschikbaar is, laat het even weten, voeg ik hem toe. Een korte motivatie voor jouw keuze is altijd welkom.

Gr. Chef
"If you can't remember, the Claymore is pointed towards you.."
Chef
Hoofdcommissaris

Berichtdoor PatF » di maart 04, 2014 13:59

Al sinds jaren neemt het illegale vuurwapenbezit toe, waarbij ook het bezit en gebruik van automatische wapens fors toegenomen is. Een Scorpion of een AK-47 is geen zeldzaamheid meer. Als ik het aantal vuurwapen incidenten bij ons de afgelopen 2 weken optel, kom ik tot een toch wel schokkende lijst:

- overval tankstation, dader schiet op bediende die hem achterna komt,
- controle voertuig, passagier moffelt vuurwapen weg. Inzittenden met
getrokken wapen aangehouden. Bleek immitatiewapen,
- gijzeling/overval in hennepkwekerij. 5 VE's aangehouden met getrokken
vuurwapen en na waarschuwingsschot. 1 vuurwapen aangetroffen,
- verdachte bovengenoemde overval pleegt carjacking met dreiging
vuurwapen. Wordt korte tijd later aangehouden door collega's met
getrokken vuurwapen,
- man en vrouw worden overlopen op camping en schieten een man neer,
- deze man en vrouw gijzelen een gezin en kapen hun auto, waarmee men
naar Duitsland vlucht,
- man schiet 6 keer in een café, hierbij verwond hij 1 persoon.

Ik ben waarschijnlijk nog wel zaken vergeten, maar het lijstje zegt genoeg. Gezien het vorenstaande ben ik van mening dat een lang wapen een zeer goede aanvulling is tot de standaard uitrusting van de politie. Zoals ik al vaker heb gezegd, zou ik bovendien de pepperspray zo inruilen voor een taser.
PatF
Hoofdinspecteur

Berichtdoor Chef » di maart 04, 2014 14:33

Top! Duidelijk verhaal.
Chef
Hoofdcommissaris

Berichtdoor thebeholder » di maart 04, 2014 15:53

Zit dan wellicht niet zelf bij de politie, maar dat wil niet zeggen dat ik er geen mening over heb :)

Ik denk dat een tazer inderdaad een goede aanvulling is bij lastige arrestaties (persoon met een mes of bij een grote kerel en je bent maar met z'n tweeën).

Er zullen dan natuurlijk, net zoals het nu met het gebruik van vuurwapens strikte regels moeten worden opgesteld en nageleefd.

EN daarnaast denk ik dat het inderdaad ook goed is om, niet alle, maar bijvoorbeeld 25% van de agenten op straat, te trainen in het gebruik van lange wapens.

Verder over de effectiviteit van de huidige handwapens zou ik niks kunnen zeggen :)
thebeholder
Agent

Berichtdoor Chef » di maart 04, 2014 15:59

@thebolder, dank voor je reactie, ook niet politie personeel mag natuurlijk hun mening geven.
Chef
Hoofdcommissaris

Berichtdoor Ozcar » di maart 04, 2014 20:02

Wat PatF zegt..

We hebben helaas wat meer vuurkracht nodig. Dan komt ook gelijk de vraag moeten wij dit willen. Ja wachtennop onze versterking als het mis gaat is in mijn ogen ook geen optie. Daarmee doel ik op alle afkortingen.
You can never drive slow enough to please the citizens who don't need a cop, and you can never drive fast enough to please the ones who do.
Ozcar
Brigadier

Berichtdoor GlockCop » wo maart 05, 2014 17:02

Ik mis de optie "allemaal."

TaSer is zeker een goeie. Echter niet zo effectief als gedacht.
Persoonlijk had ik liever een betere wapenstok gehad.
Echter als je kijkt naar de nieuwe "aanwinst" in de Opstelten klassen denk ik dat zelfs een goeiedag geen nut zal hebben dus dan maar de taser.
Misschien durven sommigen dan wel eens een boef aan te houden.

Een lang wapen zou de inzetbaarheid enorm vergroten. Echter moet er dan weer veel getraind worden, procedures aangeleerd en aangezien een AR15 net zo lang is als een aantal lui die rondlopen.....
Hoe graag ik het ook wil is het aantal collega's dat ik achter me vertrouw met een 30 schots semi automatisch geweer steeds kleiner aan het worden....

Het wapen wat we het meest missen is dat de politiek en burgers eindelijk doorkrijgen dat Nederland niet die lieve My Little Pony republiek is die ze denken. Zolang simpele dingen als een hindernisbaas en AMOK training al ervoor zorgen dat dienders rillend van angst in hun bed liggen kan niemand mij overtuigen dat de selectie procedure werkt.

Ik hoor om me heen iedereen roepen dat ze even paar jaar noodhulp doen en dan recherche, jeugdagent noem maar op gaan doen.
WTF noodhulp=DE politie. En het meest ondergekotste onderdeel van de politie inmiddels.
Er gebeurt iets ernstigs en je belt 112. Dan moet je erop kunnen vertrouwen dat er politie komt die de situatie aan kunnen of status quo kunnen houden.
Nu zijn we zover gekomen dat we niets meer kunnen en zelfs niet meer mogen.

Dus ja ik ben voor. Maar nee ik zie het niet gebeuren en sterker nog we zullen eerder dingen gaan kwijtraken of slechter krijgen.
We hebben tot nu toe alleen maar bagger materiaal en ik zie daar geen verbetering in komen.

Zo goed voor je discussie op gang brengen? :twisted:
People sleep peaceably in their beds at night only because rough men stand ready to do violence on their behalf.
George Orwell
GlockCop
Hoofdcommissaris

Berichtdoor JanZwolle » wo maart 05, 2014 19:30

Mijn persoonlijke mening als NUKUBU is dat wanneer wij als maatschappij van mensen vragen, zich in gevaarlijke situaties te begeven... het minste wat de maatschappij kan doen is; deze mensen zo goed mogelijk faciliteren!

Dit geldt wat mij betreft zowel voor Politie als voor krijgsmacht en heeft betrekking op zowel selectie, uitrusting en training...

En JA, daar hangt een prijskaartje aan... If you pay peanuts, what do you get?

Wat dit in casu voor politie-uitrusting betekent laat ik graag aan betrokkenen over, ZIJ hebben daar het beste zicht op. Wanneer zij de behoefte hebben aan een lang wapen, Kal.12 shotgun of wat dan ook... dient dit serieus overwogen te worden!

Just my 2 cents...

Grtzzz Jan
When all is said and done, a hell of a lot more is said then done...
JanZwolle
Commissaris

Berichtdoor GlockCop » do maart 06, 2014 10:44

Jan Z....verre van NUKUBU.....
People sleep peaceably in their beds at night only because rough men stand ready to do violence on their behalf.
George Orwell
GlockCop
Hoofdcommissaris

Berichtdoor Chef » do maart 06, 2014 11:49

@ Glockcop
De optie "allemaal" heb ik uiteraard doelbewust achtergehouden.
Ofschoon alle opties afzonderlijk in de praktijk al geen optie zullen zijn is allemaal al helemaal een gevalletje wishfull thinking..

Maar...Als ik jouw verhaal goed begrijp, is het met de huidige politie zo gesteld dat, voor een groot gedeelte, eerst de selectie en training onder handen moet worden genomen voordat er uberhaupt aan gedacht moet worden om andere geweldsmiddelen toe te voegen?
Nu ga ik even advocaat van de duivel spelen, maar doe het toch..goed voor de disucssie. ;-)

Niet iedere diender in de BPZ kan over de moed/actie intelligentie beschikken van een AT lid. Niet iedere diender beschikt over de kwaliteiten om bij, bijvoorbeeld een actieve shooter scenario, direct met het vuurwapen ter hand de verdachte actief te confronteren..Diezelfde diender kan echter wel bij verkeersongevallen erg goed uit de bus komen. Wellicht zelfs erg sterk zijn in deescalerend optreden. Moeten we dan onderscheid gaan maken in type diender en op basis daarvan de uitrusting aanpassen? Een soort van quick reaction koppel uitgerust met lange wapens om bij situaties direct te kunnen handelen daar waar wachten op een AOE niet tot de opties behoort?

@ Jan Zwolle
Zoals Glockcop al zegt, van NUKUBU is bij jou geen sprake.
Bedankt voor je reactie. ;-)

Grtz,
Chef
Hoofdcommissaris

Berichtdoor daanvs » do maart 06, 2014 12:03

Ook ik heb gekozen voor een lang wapen terwijl de taser mij ook een zeer welkome aanvulling op de bewapening lijkt. Heel kort; wat er vandaag van ons verwacht wordt staat niet in verhouding tot het vuurwapen dat wij dragen. Handelen bij een amoksituatie of een overval op een geldtransport(vestiging) waarbij je op voorhand weet dat de verdachten waarschijnlijk beter bewapend zijn dan wij is op deze manier toch eigenlijk van de gekken. Dat Nederland toch altijd zo bekrompen doet over onze bewapening stuit mij nog steeds tegen de borst. We lopen elke dag met een 9mm aan onze koppel, stel je voor dat we straks een 5,56 wapen in de wagen zouden hebben liggen. Die verantwoordelijkheid kunnen wij uiteraard niet dragen.

De lange wapenstok ligt in Rotterdam standaard op alle wagens. Directe hulpverlening en wijkauto's. De enigen die hem niet meer mogen gebruiken zijn studenten (tegenwoordig van alle tertielen) omdat de wetgever de aspirant heeft overgeslagen in het besluit bewapening politie. Te triest is echter dat het gebruik in Rotterdam bij veel leidinggevenden op kritiek kan stuiten. We hebben hem dus altijd bij ons maar door druk van bovenaf zijn we vaak eerder geneigd hem maar te laten liggen en de boel op andere manieren op te lossen waarbij vaak ernstiger letsel ontstaat dan bij een goede tik op het bovenbeen.
daanvs
Agent

Berichtdoor Bleu_E1000 » ma apr 28, 2014 14:47

Optie 6: een paar extra vuisten. Vier vuisten FTW! :wink:

Zonder dollen: lange lat...of de uitschuifbare wapenstok. Hoewel daarop gewacht kan worden tot zeker 2016... :roll:
"Levende vissen zwemmen tegen de stroom in, alleen de dode drijven mee."
Mr. L. Einthoven
Bleu_E1000
Commissaris

Berichtdoor MAC » ma mei 19, 2014 15:50

Taser is een mooie aanvulling. Redelijk ''non-lethal''. Tuurlijk zou een MP5 of AR (of Mossberg) mooi zijn maar gezien het aantal incidenten waar het nodig zou zijn (wat niet veel is) lijkt me een taser beter toepasbaar en makkelijker aan te leren voor de gemiddelde diender.. Dat laatste moeten we denk ik niet vergeten!
MAC
Aspirant

Berichtdoor Six » ma mei 19, 2014 16:57

IK heb ook Taser gestemd. Een wapen dat zichzelf al voldoende heeft bewezen en zeer goed toepasbaar is.

Alhoewel het mij ook niet verkeerd lijkt om het taakaccent HK-schutter misschien te herzien om er zo voor te zorgen dat bijv. iedere dienst in elk district een HK / AR aanwezig is. Lijkt me een mooie aanvulling op de Amokprocedure. Iemand ooit de laatste dag nog gekregen? Ik heb er al twee jaar nog ééntje tegoed...
Arrestatieteam.nl

De Blauwe Baret
Eer, moed en kunne.
Six
Site Admin

Berichtdoor MAC » wo mei 21, 2014 14:31

Dat is wel een slimme Six! Dat bv ESS naast bewaken ook surveillerende taken krijgt in ieder zijn eigen eenheid
MAC
Aspirant

Volgende

Keer terug naar Politie algemeen

Toon nieuwe berichten