Welcome Anonymous !

Over de Arrestatieteams en andere speciale politie-eenheden.

Bijstands eenheid - Artikel telegraaf over dit nieuwe team

Zaken omtrent eenheden uit binnen- en buitenland plaats je hier.

Moderators: --X--, Doggieman

Berichtdoor Ujku » wo dec 28, 2005 13:54

:?:
Laatst bijgewerkt door Ujku op za jun 28, 2008 12:46, in totaal 1 keer bewerkt.
Ujku
Inspecteur

Berichtdoor Pendec » wo dec 28, 2005 14:50

Dit verklaard een hoop voor mij
Pendec
Brigadier

Berichtdoor Doggieman » do dec 29, 2005 15:51

Ujku schreef:'We trekken ons nooit terug, want er is geen alternatief'

Deze kreet heb ik vaker gehoord van Gods eigen wapen
In God we trust, all others are suspects
Doggieman
Hoofdinspecteur

Berichtdoor Palmpie » do dec 29, 2005 17:09

Doggieman schreef:
Ujku schreef:'We trekken ons nooit terug, want er is geen alternatief'

Deze kreet heb ik vaker gehoord van Gods eigen wapen

Weet je vriendin dat ook..... :D :D :D :D ;)
Afbeelding
Palmpie
Brigadier

Berichtdoor Palmpie » zo jan 01, 2006 7:41

http://www.prikpagina.nl/read.php?f=684&i=27742&t=27671

Auteur: patrick (---.roose1.nb.home.nl)
Datum: 31-12-2005 17:24

hallo allemaal,

Hierbij een reactie op alles wat geschreven wordt over de BE.

Ik ben een van de groepscommandanten in het enige tot nu toe (deels)opgeleide Be peloton.

Allereerst een stukje onstaansgeschiedenis. Kolonel Kuijs heeft enige jaren geleden een project gestart met ME optreden in de hogere geweldsspiraal. Achterliggende gedachte van het Kmar managment was toen: we doen niet meer meer van hetzelfde, we gaan doen wat ontbreekt. De Kmar wilde dus geen zoveelste ME poloton in het land zijn, nee de Kmar wilde doen waar op dat moment een braakliggend terrein was. Goed gekozen zou je bijna zeggen want de maatschappij heeft laten zien dat het optreden openbare orde verschuivingen heeft laten zien in de geweldsspiraal (rellen Pim Fortuyn, terrorisme dreigingen etc.)
Daarnaast levert de Kmar de CRC taak aan de Nederlandse eenheden in uitzendgebied. CRC=crowd and riot control = ME in het buitenland. Omdat de Kmar niet met iedere uitzending een ME opgeleid peloton mee kan sturen voor haar CRC taak heeft de Kmar Landmacht eenheden opgeleid voor die CRC taak. Zo kan het dus zijn dat in Irak de zogenaamde "blue force" uitgevoerd wordt door de "green force"
Deze hele ontwikkeling speelt vanaf ongeveer 2000. Het ME poloton 500 van het huidige district zuid heeft heel die tijd gefungeerd als een soort ontwikkelingspeloton. De benamingen werden van CRC, tot SPU en uiteindelijk ME/BE. Peloton 500 trainde frequent onder bezieldend leiding van een aantal kaderleden en was gevuld met gedreven pelotonsleden. Een van de meest aansprekende oefenigen is bijvoorbeeld de grote Europese ME oefening in St Astier in Frankrijk. Een combinatie van internationaal trainen onder vaak verzwarende en extra vermoeiende omstandigheden.
Al die tijd is de ME 500 bezig geweest met aandragen ideeën en uitvoeren van door ontwikkelaars bedachte doctrines. Materiaal voorstellen, trainingsideeën enz. enz. zijn uiteindelijk allemaal samengekomen. Het kenniscentrum van de Staf Kmar, de groep OOV en niet in de laatste plaats het peloton zelf is samengekomen tot wat nu in de publiciteit naar voor komt als "last line defense" - ME peloton.
Een eenheid die zeker nog niet klaar is voor haar taak. Maar wel een eenheid die bewust bezig is met trainen, ontwikkelen, opleiden en team vorming. Een groep gemotiveerde mensen. Inmiddels uitgerust met goede materialen (nog niet alles is doorgevoerd) en een unieke samensmelting met bijvoorbeeld het Pantserwagen peloton. Deze eenheid komt dus zeker niet uit de lucht vallen. En ik denk dat de BE eenheid wel degelijk een aanvulling is op datgene wat politie Nederland nodig heeft, namelijk optreden openbare orde in de hogere geweldsspiraal.
Het is een eer om deel uit mogen maken van deze eenheid, de trainingen geven vertrouwen, hebben nog een lange weg te gaan maar zal zeker na weer een mooie training in het Caraibisch gebied (mei/juni 2006) een stuk beter ervoor staan als eenheid.
Een mooi project waarin de Kmar maar weer eens bewijst een aanvulling te zijn op een behoefte in politie Nederland.

met vriendelijke groet
Patrick
Afbeelding
Palmpie
Brigadier

Berichtdoor PatF » zo jan 01, 2006 23:34

Kennelijk hebben we als politie een stuk terrein prijs gegeven, waar de KMAR ingedoken is. Ik denk echter dat het naief is om de huidige situatie te laten voortduren. Als de ME voor bepaalde situaties niet capabel is, zorg dan dat ze zodanig opgeleid zijn dat ze wel capabel zijn. De ME beschikt o.a. ook over HK-schutters, welke nu met de huidige ambtsinstructie alleen voor bewakingsdoeleinden ingezet mogen worden. Als er dus bijvoorbeeld behoefte is aan een bredere inzetbaarheid van de HK-schutters, dan zal de A.I. aangepast moeten worden.

Vooraf zul je vaak niet weten hoe hoog de geweldsspiraal op zal lopen en hoe hoog daarin ingezet moet worden. De ME is nu al een trage organisatie (m.u.v. de flex-ME natuurlijk). Voordat een groeiende opstand nu leidt tot inzet van de ME, ben je nu al enkele uren verder. Stel dat dan de BE ingezet dient te worden, ben je zo een dag verder. Nee, train de ME breder en beter en pas de structuur aan, zodat ze flexibeler en sneller inzetbaar zijn.

Dan kan die commandant van de BE (zie hierboven) verder dromen tijdens zijn oefening in het caraibisch gebied, waarvan ik dus absoluut de meerwaarde niet in zie. Dat zal inderdaad het grootste verschil zijn tussen politie en KMAR:

bij defensie kan veel meer. Bij ons doen ze al moeilijk als je gepland moet worden voor een reguliere oefendag, laat staan dat ze je een paar dagen vrij willen en kunnen maken voor een grootscheepse oefening in Frankrijk. :cryout:
PatF
Hoofdinspecteur

Berichtdoor Wolf » ma jan 02, 2006 16:45

Corrert, we hebben iets laten liggen. Ik vraag me af waarom? En eigenlijk weet ik het antwoord al.
Wolf
Agent

Berichtdoor ~Lancer~ » ma jan 02, 2006 20:40

Wat is het antwoord dan Wolf?
~Lancer~
Hoofdagent

Berichtdoor PatF » ma jan 02, 2006 22:09

~Lancer~ schreef:Wat is het antwoord dan Wolf?

Waarschijnlijk zoals ik al zei, bij de politie kan bijna alles, als het maar geen geld kost.... :cryout:
PatF
Hoofdinspecteur

Berichtdoor Kmar » di jan 03, 2006 21:55

Beste Politie Collega's,

Hier een bericht van een BE-lid. De groepscommandant (Patrick) is toevallig mijn groepscommandant van de 10.

Wij van de BE dromen niet. Het is gewoon keihard de werkelijkheid. Als je niet weet waarom wij naar het Caraibisch gebied gaan kan je er ook niet over oordelen.

De Bijstandseenheid (BE) is alleen in Nederland. In het buitenland zijn wij geen BE meer maar CRC. Wat wij daar gaan doen is de mariniers opleiden en met ze trainen. CRC heeft vele taken. BV noodhulp enz.

Volgens de wet moet de Kmar deze bijstandseenheid hebben. En is dit niet een taak voor de politie. Misschien jammer voor de politie. Maar jullie laten dit zekers niet liggen. Zie nu bv DSI.

Hoop dat er voor jullie nu meer duidelijkheid is. Zoniet dan wil ik nog best wat duidelijkheid gaan geven.

Groet,

BE-lid Kmar
Kmar

Berichtdoor Ujku » di jan 03, 2006 23:48

:?:
Laatst bijgewerkt door Ujku op za jun 28, 2008 12:48, in totaal 1 keer bewerkt.
Ujku
Inspecteur

Berichtdoor Red_Cell » wo jan 04, 2006 13:27

Ujku schreef:(Oke, nu krijg ik t hele forum weer een over me heen :) !! )

BOEEEHH!!! BOEHHH!!

:D
The end..is the beginning...is the end!!
Red_Cell
Hoofdagent

Berichtdoor M18A1 » za jan 07, 2006 7:51

Een prima initiatief, maar ik blijf herhalen dat wanneer je geen voorkennis hebt en bijvoorbeeld criminele elementen besluiten zich tot één grote groep te vormen, het moeilijk zal zijn om snel de orde te herstellen binnen de gangbare geweldinstructies. Ik neem aan dat het vervoer binnen Nederland niet door de lucht gaat.
M18A1
Aspirant

Berichtdoor Palmpie » za jan 07, 2006 14:19

M18A1 schreef:(...) Ik neem aan dat het vervoer binnen Nederland niet door de lucht gaat.

Leger <==> chinooks :D
Afbeelding
Palmpie
Brigadier

Berichtdoor wally-b » za jan 07, 2006 14:46

De hele BE is ook mede onstaan door de EU.

Wat ik gehoord heb heeft het iets te maken met de NAVO of een of ander verdrag. Politiek waren ze het dus min of meer ook wel verplicht.(Trouwens ik vind het niet slecht dat er zoiets is als de BE)

Zo heeft de KMar sinds kort ook een eenheid die binnen 24 uur op touw moet zijn als het ergens mis gaat in de wereld.

Zij gaan dan bv mee met de Mariniers/KCT ect. Dit dan als MP.

Dus denk dat het ook wat te maken heeft met de KMar 2010. Dit is de hele reorganisatie tot 2010.

gegroet.
"Sommigen worden agressief uit vrees om bang te zijn."

Quote:Cherbulier

:at: :lmb: :sbs: :kct: :bbe: :marn:
wally-b
Hoofdinspecteur

Volgende

Keer terug naar Overige eenheden

Toon nieuwe berichten