Welcome Anonymous !

Over de Arrestatieteams en andere speciale politie-eenheden.

Schiet incident Afganistan KCT (?)

Zaken omtrent eenheden uit binnen- en buitenland plaats je hier.

Moderators: --X--, Doggieman

Berichtdoor Palmpie » di jan 24, 2006 22:07

http://www.perssupport.anp.nl/Home/Pers ... emId=74713

Origineel persbericht.

Dit weekend is een Nederlandse patrouille behorende bij het Special Forces Detachement in
Zuid-Afghanistan bij vijandelijke activiteiten betrokken geweest bij een vuurgevecht. Bij
dit vuurgevecht tussen de patrouille en de inzittenden van een verdacht voertuig viel
één dode en raakten twee personen gewond. Aan Nederlandse zijde vielen geen
slachtoffers. De gewonden zijn opgenomen in een hospitaal in Kandahar.

Voor zover de informatie nu strekt reed het verdachte voertuig bij het invallen van de
duisternis in op de patrouille. De patrouille probeerde het voertuig te waarschuwen met
lichtsignalen en lichtkogels. Het voertuig reageerde niet op deze waarschuwingen waarop
de patrouille waarschuwingsschoten loste. Daarop wijzigde het voertuig van richting en
werd vanuit de auto met automatische wapens gericht op de patrouille gevuurd. Door de
patrouille is daarop gericht teruggeschoten en het voertuig tot stoppen gedwongen.

In het voertuig werd een grote hoeveelheid wapens, munitie en drugs aangetroffen. Deze
contrabande wordt aan de Afghaanse autoriteiten overgedragen.

De Tweede Kamer der Staten-Generaal wordt op korte termijn vertrouwelijk geïnformeerd
over de recente gebeurtenissen in Kandahar.
Palmpie
Brigadier

Berichtdoor Pendec » wo jan 25, 2006 0:41

even ter aanvulling (naar aanleiding van de topic titel);
Betreft zowel KCT als Marns
Pendec
Brigadier

Berichtdoor HonDenTraiNer » wo jan 25, 2006 1:25

Dit incident komt wel op een gepast moment. De kamer moet nog beslissen of ze wel of niet mee gaat doen .. een van de punten waarover getwijfelt word was de veiligheid van de Nederlandse troepen.
Wie weet komt dit nog ter sprake bij het nemen van een besluit. Maar al bij al fijn dat er geen slachtoffers bij deze Nederlandse soldaten zijn gevallen. Deze mensen verdienen zeker mijn respect, petje af voor wat ze daar presteren, ikzelf zie mij daar niet zitten tussen de bergen daar, mij te gevaarlijk. Noo way not today, zet mij maar op latten in Oostenrijk dat is al gevaarlijk genoeg :lol:

H.T. :at:
Afbeelding
HonDenTraiNer
Surveillant

Berichtdoor Pendec » wo jan 25, 2006 3:23

HonDenTraiNer schreef:Dit incident komt wel op een gepast moment. De kamer moet nog beslissen of ze wel of niet mee gaat doen .. een van de punten waarover getwijfelt word was de veiligheid van de Nederlandse troepen.
Wie weet komt dit nog ter sprake bij het nemen van een besluit. Maar al bij al fijn dat er geen slachtoffers bij deze Nederlandse soldaten zijn gevallen. Deze mensen verdienen zeker mijn respect, petje af voor wat ze daar presteren, ikzelf zie mij daar niet zitten tussen de bergen daar, mij te gevaarlijk. Noo way not today, zet mij maar op latten in Oostenrijk dat is al gevaarlijk genoeg :lol:

Dit is juist een positief argument.
Een burger melde het. Dit is dus het bewijs dat zij de Nederlanders willen helpen, en steun op prijs stellen.
Overigens is het ook een bevestiging dat de veiligheids en voorzorgsmaatregelen goed werken.
Pendec
Brigadier

Berichtdoor HonDenTraiNer » do jan 26, 2006 21:30

Pendec schreef:
HonDenTraiNer schreef:Dit incident komt wel op een gepast moment. De kamer moet nog beslissen of ze wel of niet mee gaat doen .. een van de punten waarover getwijfelt word was de veiligheid van de Nederlandse troepen.

Dit is juist een positief argument.
Een burger melde het. Dit is dus het bewijs dat zij de Nederlanders willen helpen, en steun op prijs stellen.
Overigens is het ook een bevestiging dat de veiligheids en voorzorgsmaatregelen goed werken.

Nu je het zo zegt zie ik inderdaad de positieve kant er ook van, hoewel ik op het eerste gezicht een negatief beeld ervan had, dit vanwege het feit dat er toch weer Nederlandse troepen zijn aangevallen terwil de Kamer twijfelde ook over het feit of het er wel veilig genoeg is.
Nu zij dus met die vraag zitten worden de Nederlanders aangevallen.
In mijn mening is dit dus geen goede timing, maar ik hoop dat zij het van dezelfde kant bekijken als dat jij hierboven schreef.

Afbeelding
HonDenTraiNer
Surveillant

Berichtdoor Chef » vr jan 27, 2006 11:58

In mijn mening is dit dus geen goede timing, maar ik hoop dat zij het van dezelfde kant bekijken als dat jij hierboven schreef.

Ben bang van niet... :(

Anderzijds is dit natuurlijk ook een bewijs dat de vele trainingen en oefeningen hun vruchten afwerpen.
In mijn ogen is dit een zeer geslaagd optreden geweest. natuurlijk is er een dode te ''betreuren'', maar deze heeft dan ook meer dan genoeg waarschuwingen gehad zo te lezen.
"If you can't remember, the Claymore is pointed towards you.."
Chef
Hoofdcommissaris

Berichtdoor Pendec » vr jan 27, 2006 15:02

Chef schreef:

Ben bang van niet... :(

Anderzijds is dit natuurlijk ook een bewijs dat de vele trainingen en oefeningen hun vruchten afwerpen.
In mijn ogen is dit een zeer geslaagd optreden geweest. natuurlijk is er een dode te ''betreuren'', maar deze heeft dan ook meer dan genoeg waarschuwingen gehad zo te lezen.

Ik denk van wel, omdat er wel een realistisch oordeel geveld moet hebben.. partijen als d66 huiden uberhaupt hun poot stijf. zelfs als de afghanen in een aangetekende brief smeekt om hulp.

Dit is, zoals ik al vermelde, een prachtig voorbeeld dat we gewenst zijn, en dat alles naar behoren werkt.
Pendec
Brigadier

Berichtdoor JanZwolle » vr jan 27, 2006 18:16

zomaar een idee.... waarom laten we de mensen die het moeten doen niet bepalen of het een haalbare/nuttige zaak is? Uiteraard na bestudering van relevante info...

Het lijkt mij dat militairen bij uitstek in staat zijn deze afweging te maken!

Persoonlijk vind ik de stelling van D'66 dat er van opbouw geen sprake kan zijn zolang er gevechtshandelingen gaande zijn wel hout snijden...

Helpen? Graag!! Maar niet ten koste van weet ik hoeveel levens!!! En zeker niet als de vraag of men er werkelijk constructief werk kan verrichten onder oorlogsomstandigheden, niet bevredigend beantwoord is...

Greetzzz Jan
When all is said and done, a hell of a lot more is said then done...
JanZwolle
Commissaris

Berichtdoor Pendec » vr jan 27, 2006 20:57

JanZwolle schreef:zomaar een idee.... waarom laten we de mensen die het moeten doen niet bepalen of het een haalbare/nuttige zaak is? Uiteraard na bestudering van relevante info...

Het lijkt mij dat militairen bij uitstek in staat zijn deze afweging te maken!

Persoonlijk vind ik de stelling van D'66 dat er van opbouw geen sprake kan zijn zolang er gevechtshandelingen gaande zijn wel hout snijden...

Helpen? Graag!! Maar niet ten koste van weet ik hoeveel levens!!! En zeker niet als de vraag of men er werkelijk constructief werk kan verrichten onder oorlogsomstandigheden, niet bevredigend beantwoord is...

Greetzzz Jan

Het is absurt elke militair te vragen wat hij dr van vind. Ook hebben die totaal geen zicht op de zaken.
Daarbij komt dat het rapport van de MIVD zeer vertrouwlijk is, en er al discussie gaande zijn wie ze wel en niet mogen lezen in de tweede kamer.
het pijt me, dit is absoluut geen optie.
n.b. bij het oordeel wel of niet gaan, worden wel hoge functionarisen van defensie betrokken, dus ze worden wel vertegenwoordigt.

Ik vind dat totaal geen hout snijden. In een oorlogsgebied is altijd een dreiging, bij de ene inzet meer als de ander.
Ook zijn er strikte voorzorgsmaatregelen.
Tot slot zal naarmate de wederopbouw begint, hoogst waarschijnlijk het geweld afnemen.

[/b]
Pendec
Brigadier

Berichtdoor de Rus » vr maart 03, 2006 18:13

ik zat niet graag in de schoenen van de soldaten die dit ongeval mee hebben gemaakt. ik betreur het geval en ik denk dat dit soort delicten niet kunnen worden verkomen
de Rus

Berichtdoor Palmpie » za maart 18, 2006 21:34

http://www.nu.nl/news/696180/11/Optrede ... ragen.html

Optreden commando's leidt opnieuw tot kamervragen

Uitgegeven: 18 maart 2006 18:09
Laatst gewijzigd: 18 maart 2006 18:43
DEN HAAG - Tweede Kamerlid Karimi (GroenLinks) trekt opnieuw aan de bel over de rol van Nederlandse commando's bij schietincidenten in het zuiden van Afghanistan waarbij mogelijk taliban- of Al Qaidastrijders in Amerikaanse handen zijn beland.

Zij wil opheldering daarover van minister Kamp (Defensie), liet Karimi zaterdag weten. Zij vraagt zich af of de Kamer bewust niet volledig is geïnformeerd, om de omstreden missie naar de zuidelijke provincie Uruzgan niet in gevaar te brengen.

Special forces

Aanleiding is een artikel in NRC Handelsblad, waarin staat dat door optreden van Nederlandse special forces ten minste tweemaal taliban- of Al Qaedamensen in Amerikaanse detentie zijn terechtgekomen. Dat ligt gevoelig, omdat Nederland verre wil blijven van de arrestatie van terroristische verdachten binnen de Amerikaanse operatie Enduring Freedom. De VS weigeren te voldoen aan het internationaal humanitair recht.

Defensie meldde in januari dat twee Afghanen die bij een schietincident met Nederlanders gewond waren geraakt, in Amerikaanse hechtenis waren genomen. Het lot van de gevangenen was niet duidelijk.

Minister Kamp meldde de Kamer het incident en Karimi stelde er vragen over. Volgens de krant zijn er bij het incident nog vier andere Afghanen betrokken, die zich aan de Nederlandse commando's hebben overgegeven. De vier zijn daarna in Amerikaanse detentie genomen.

Begin februari was er een tweede incident in Zuid-Afghanistan. Kamp lichtte de Kamer daarover woensdag vertrouwelijk in, maar verstrekte weinig details. Dat vindt Karimi onbevredigend.
Palmpie
Brigadier

Keer terug naar Overige eenheden

Toon nieuwe berichten