Welcome Anonymous !

Over de Arrestatieteams en andere speciale politie-eenheden.

Werkstraf na slaan tbs'er

Zaken omtrent eenheden uit binnen- en buitenland plaats je hier.

Moderators: --X--, Doggieman

Berichtdoor spyker » do maart 15, 2007 12:59

Werkstraf na slaan tbs'er

ZWOLLE - Een 32 - jarige bewaker uit Zwolle is gisteren veroordeeld omdat hij onnodig een tbs'er met een gummiknuppel tegen het been had geslagen. Hij kreeg veertig uur werkstraf.
Volgens de politierechter in Zwolle is er sprake van mishandeling omdat er onnodig en buitenproportioneel is gehandeld.

De tbs'er werd door bewaker R. van de H. in het penitentiaire ziekenhuis van Scheveningen tegen het been geslagen. Dat gebeurde met een wapenstok, op 12 september vorig jaar.

De Zwollenaar - commandant van een intern bijstandsteam van tbs-kliniek Veldzicht en wapenstokinstructeur - moest die dag mee met een spoedtransport van Balkbrug naar het ziekenhuis in Scheveningen. De tbs-gestelde was de hele rit al lastig. Hij bespuugde de bewakers en maakte schoppende bewegingen.

Op de A28, ter hoogte van Nijkerk, deelde Van de H. al een eerste 'corrigerende tik' uit met de gummiknuppel.

Deze klap zag de rechter nog als rechtmatig en daarom werd de bewaker van dit feit ontslagen van rechtsvervolging. Maar de tik in het ziekenhuis was een ander verhaal.

De noodzaak ontbrak en de tik was buitenproportioneel. ,,Niet doen waar ze bij zijn," hoorde een getuige een van de bewakers zelfs zeggen.

Ook een collega van de Zwollenaar en ziekenhuispersoneel hadden al hun vraagtekens gezet bij het geweld in de ziekenhuiskamer. De socio-therapeut van Veldzicht, een van de belangrijkste getuigen, vond het geweld ook niet door de beugel kunnen.

Mede naar aanleiding van zijn melding besloot justitie om Van de H. te vervolgen.

Hoewel op foto's duidelijk drie rode striemen te zien waren, bleef de bewaker gisteren op zitting volhouden de tbs'er alleen in bedwang te hebben gehouden.

Hij is een week na het incident met verlof naar huis gestuurd. Over de strafrechtelijke vervolging zei hij: ,,Je leven hangt er vanaf. Maar ik heb echt naar eer en geweten gehandeld."

Van de H. zag zich op de rechtszitting in Zwolle gesteund door een groot aantal collega's van Veldzicht. De uitspraak (veertig uur werkstraf) week niet af van de strafeis.
spyker
Aspirant

Berichtdoor Berend BOTje » vr maart 16, 2007 14:29

Ook dit is uitgebreid besproken in een uitzending van NOVA, voor de liefhebber te zien op:

http://player.omroep.nl/?aflID=4185745& ... 822678cfd9

of opzoeken via www.uitzendinggemist.nl
zoeken op nederland 3 , 13-03-2007.

Als IBT-er ga je jezelf wel afvragen of het eigenrisico niet iets te groot wordt om vervolgt te gaan worden.
Berend BOTje
Aspirant

Berichtdoor ~Lancer~ » vr maart 16, 2007 22:13

Triest.
~Lancer~
Hoofdagent

Berichtdoor spyker » za maart 17, 2007 14:30

inderdaad triest maar weer een makkelijke manier om het op te lossen de voorbereiding was niet goed.
maar ik vindt het belachlijk.
gr
spyker
spyker
Aspirant

Berichtdoor spyker » za maart 17, 2007 14:31

Arjen schreef:
Als IBT-er ga je jezelf wel afvragen of het eigenrisico niet iets te groot wordt om vervolgt te gaan worden.

inderdaad en daar moet je voor oppassen.
gr
spyker
spyker
Aspirant

Berichtdoor soul1 » za maart 17, 2007 21:36

Ik heb in ieder geval al jaren een goede rechtsbijstandverzekering, geeft een iets rustiger gevoel.

Trouwens wel lastig werken als bewaker met een peut die op je vingers meekijkt, een beetje TBS-er zal dat handig uitspelen...
Met de vriendelijke groeten.
soul1
Surveillant

Berichtdoor Palmpie » zo maart 18, 2007 2:53

soul1 schreef:Ik heb in ieder geval al jaren een goede rechtsbijstandverzekering, geeft een iets rustiger gevoel.
(...).

Ook de kleine lettertjes goed gelezen.... :wink: :evil:
Palmpie
Brigadier

Berichtdoor blauwebaret » ma maart 19, 2007 0:20

Hoewel op foto's duidelijk drie rode striemen te zien waren, bleef de bewaker gisteren op zitting volhouden de tbs'er alleen in bedwang te hebben gehouden.

ik weet natuurlijk niet wat de regels zijn, maar iemand 3 klappen geven met een wapenstok, is dat nou te veel van het goede, of mag dat allemaal !
ben ik echt benieuwd naar!!!
grtz blauwe
iedereen Dubbelfrissssssss
blauwebaret
Hoofdagent

Berichtdoor MGBer » wo nov 28, 2007 23:12

heren,

neem van mij aan! alles hierover is erg overdreven.

GR MGBer
MGBer
Aspirant

Keer terug naar Overige eenheden

Toon nieuwe berichten