Welcome Anonymous !

Over de Arrestatieteams en andere speciale politie-eenheden.

Vraagje over HRB

Zaken omtrent eenheden uit binnen- en buitenland plaats je hier.

Moderators: --X--, Doggieman

Berichtdoor Joss » vr nov 26, 2010 14:05

Hoihoi

Ik weet al heel veel van wat ik later wil gaan doen, en hoe ik dat wil gaan doen.. (nu 15)
Ik wil heel graag bij het Arrestatieteam, maar ik wil ook alternatieven hebben.

Naast het AT lijken mij de ME en HRB ook erg mooi werk.
Ik weet dat je na ong. 3 jaar (?) ervaring als politieagent kan solliciteren voor een functie in de ME.

Maar hoe zit dat precies met de HRB (Hoog risico beveiliging) ??
Op de site hier staat dat de HRB een groep is in de KMAR, dus volgens mij niet grenzend aan de politie.

Mijn vraag is of je net zoals het AT en de ME ook van de politie kan solliciteren naar een functie in de HRB, of is dat niet mogelijk ??

Jos,
Hartelijk dank alvast :)
Joss
Aspirant

Berichtdoor Customs Autority » vr nov 26, 2010 16:25

Of de politie ook een HRB heeft weet ik niet dus ga er in mijn
verhaal enkel van de Kmar uit.

Aangezien de Kmar een leger onderdeel is zal ik het dan ook een
beetje vergelijken met het leger. Als je bij de Kmar politiedienst
of grensbewaking solliciteerd begin je (na afronding opleiding)
als wachtmeester welke ongeveer gelijk staat als sergeant in de
overige leger onderdelen.

Bij de HRB begin je als Marechaussee 2e klasse en is je hoogste functie
Marechaussee 1e klasse. Dit staat gelijk als de korporaal klasse. Er
lopen wel een paar leidinggevenden rond die dan ook een officiersrang
hebben maar de meeste blijven marechaussee.

Voor de HRB kan je ook gelijk instromen, je hebt wel een korte cursus
over de werkzaamheden, ambsinstructie, schietvaardigheid met de MP5
etc. Weet niet precies hoelang deze opleiding duurt maar een stuk minder
als voor Wachtmeester (deze duurt 2 jaar)

Mocht je nog wat meer willen weten over HRB moet je het maar zeggen
ik kan er wel iets over vertellen omdat ik regelmatig met deze heren omga maar er zijn hier ook genoeg van de Kmar die denk ik wat over de werkzaamheden kunnen vertellen
Always looking for a way to life another day
Customs Autority
Agent

Berichtdoor Delta » vr nov 26, 2010 19:00

Hey

Even vanuit mijn eigen KMAR kennis en ervaring.

De ME is een neventaak, dus die vervul je naast je functie.
Het ligt er een beetje aan of ze een groot tekort hebben aan ME'ers
hoe snel je kunt beginnen met de ME opleiding.

HRB is Hi Risk Beveiliging, en wordt voornamelijk op Schiphol uitgevoerd.
Hiervoor zou je bij de KMAR de basis opleiding moeten doen, en aangesteld worden als marechaussee'er.
En niet de Wachtmeester (gelijk aan Sergeant) opleiding.

HRB is trouwens GEEN beginfunctie. Dat wil zeggen dat je na je KMAR opleiding, niet direct bij de HRB kunt beginnen.
Je zult eerst een beveiligers functie moeten draaien, bij bijvoorbeeld een paleis.

Het schijnt dat er volgend jaar ook wachtmeester functies komen voor de HRB, maar dat heb ik gelezen in een magazine van ons.

Edit:

De marechaussee opleiding duurd 6a7maanden
waarvan 4mnd AMO (Algemene militaire opleiding) en 2-3mnd functieopleiding.

De wachtmeester opleiding duurd 21maanden
waarvan 4mnd AMO en 17mnd functieopleiding.
Delta
Aspirant

Berichtdoor Kevin_ » vr nov 26, 2010 19:48

De politie kent het stelsel bewaken en beveiligen, niet vergelijkbaar echter wel op het gebied van bewapening. Echter...dit is een neventaak binnen de politie.
"It is not the danger that makes us afraid...it is the fear of danger."
Kevin_
Hoofdagent

Berichtdoor Joss » vr nov 26, 2010 20:38

Heel veel bedankt voor alle informatie :D

Gelukkig hoef ik nog niet snel een beslissing te maken,
heb nog vele jaren om erover na te denken

Het AT en de HRB zijn dus twee hele verschillende dingen :?

Ik heb nog wel 1 klein vraagje, de HRB leidden de passagiers naar waar zij heen moeten, houden toezicht op het vliegveld enzo..

Maar is dit het enige, en werken ze álleen op Schiphol of andere
vliegvelden ??

Thx
Joss
Aspirant

Berichtdoor Delta » za nov 27, 2010 15:07

Verdiep je nog maar even in alle zaken :)

Het AT van de KMAR, valt onder de BSB.
BSB doet persoonsbeveiliging, bewaking trasporten NL bank, heeft een OT en het AT.

HRB doet niet passagiers begeleiden, maar zij bewaken de risico volle vluchten. Zoals Israelische vluchten. Ze staan dan onder andere bij de inchek balie, en ze bewaken het vliegtuig.

Zover ik weet doen ze alleen op Schiphol HRB beveiliging, maar in principe kan het op elk vliegveld, aangezien de kmar de buitengrenzen controleerd en bewaakt.
Delta
Aspirant

Berichtdoor snipernl » za nov 27, 2010 17:48

Delta schreef:Hey

HRB is Hi Risk Beveiliging, en wordt voornamelijk op Schiphol uitgevoerd.
Hiervoor zou je bij de KMAR de basis opleiding moeten doen, en aangesteld worden als marechaussee'er.
En niet de Wachtmeester (gelijk aan Sergeant) opleiding.

Wat ik mij heb laten vertellen door een leidinggevende van HRB schiphol, is dat je wel als wachtmeester kan solliciteren voor hrb.Je wordt dan namelijk leidinggevende over een aantal marechaussees van het hrb.

Dit is wat ik me heb laten vertellen.
winning does not make you strong. Struggle develops your strength.
snipernl
Hoofdagent

Berichtdoor Customs Autority » za nov 27, 2010 18:34

Joss schreef:Ik heb nog wel 1 klein vraagje, de HRB leidden de passagiers naar waar zij heen moeten, houden toezicht op het vliegveld enzo..

De HRB heeft op schiphol inderdaad te taak om bijv El Al te beveiligen. Dit doen zij bij incheck, bij de boarding en het vliegtuig op het platform. Toen met die kerstbomber werden ze ook op alle amerikaanse kisten gezet echter weet ik niet of ze dit nog steeds lopen.

Daarnaast hebben ze op schiphol ook een surveilerende rol en zullen in die hoedanigheid ook kunnen reageren op prio 1 oproepen. Echter omdat ze geen AOA zijn (dit word je pas als je wachtmeester bent) zullen zij niet zomaar overal op worden gestuurd.

BSB doet persoonsbeveiliging, bewaking trasporten NL bank

Ik had begrepen dat de transporten van de NL bank ook door HRB werd gedaan. Wat ik wel weet dat er een aantal high profile transporten door hun gedaan word. Zo weet ik dat een van de grootste drugvangsten door ons in de R'damse haven ook door de HRB werd begeleid.
Customs Autority
Agent

Berichtdoor --X-- » za nov 27, 2010 18:36

Customs Autority schreef:
Joss schreef:Ik heb nog wel 1 klein vraagje, de HRB leidden de passagiers naar waar zij heen moeten, houden toezicht op het vliegveld enzo..

De HRB heeft op schiphol inderdaad te taak om bijv El Al te beveiligen. Dit doen zij bij incheck, bij de boarding en het vliegtuig op het platform. Toen met die kerstbomber werden ze ook op alle amerikaanse kisten gezet echter weet ik niet of ze dit nog steeds lopen.

Daarnaast hebben ze op schiphol ook een surveilerende rol en zullen in die hoedanigheid ook kunnen reageren op prio 1 oproepen. Echter omdat ze geen AOA zijn (dit word je pas als je wachtmeester bent) zullen zij niet zomaar overal op worden gestuurd.

BSB doet persoonsbeveiliging, bewaking trasporten NL bank

Ik had begrepen dat de transporten van de NL bank ook door HRB werd gedaan. Wat ik wel weet dat er een aantal high profile transporten door hun gedaan word. Zo weet ik dat een van de grootste drugvangsten door ons in de R'damse haven ook door de HRB werd begeleid.

Door jullie of door de DNR ????
er was eens!!!!!!.....................en die was te laat!!!!
--X--
Inspecteur

Berichtdoor Customs Autority » za nov 27, 2010 18:37

Door ons, is geloof ik wel door DNR overgenomen. (is alweer een paar jaar terug).
Customs Autority
Agent

Berichtdoor snipernl » za nov 27, 2010 20:47

Diezelfde man waar ik mee had gesproken van hrb vertelde mij ook dat normaal zij de waarde transport doen van nl bank, maar dat dit in de toekomst of mogelijk al nu overgenomen wordt/is door de bsb.

groet
winning does not make you strong. Struggle develops your strength.
snipernl
Hoofdagent

Berichtdoor WMR » za nov 27, 2010 23:39

Een collega van mij, die was is eerst HRB'er op schiphol, en werkt nu bij ons als wmr.

Het is inderdaad zo dat zij statisch risicovlucten beveiligen, dus zoals gezegt van/naar israel, amerika e.d.

Voorheen nam de HRB ook de nederlandse bank transporten voor hun rekening, echter wordt dit nu gedaan door de BSB en de BE.

Houdt in gedachte dat de sectie werving&selectie uiteraard de meest stoere plaatjes uitzoekt om te plaatsen in folders ;). Dus de HRB bijv.

Het ziet er waarschijnlijk van jou kant heel mooi uit, alleen je staat wel heel de dienst met het zware vest aan, MP5 om je nek. En zoals ik begreep van mn collega, is daar na een paar weken de lol ook wel vanaf.

Kun je in mijn optiek beter even doorleren tot agent of wachtmeester, paar jaar werk/levens-ervaring opdoen, en tegelijk jezelf klaarstomen voor de keuring van het AT/BSB.

Gegroet.
WMR
Aspirant

Berichtdoor KE3 » zo nov 28, 2010 20:35

Kevin_ schreef:De politie kent het stelsel bewaken en beveiligen, niet vergelijkbaar echter wel op het gebied van bewapening. Echter...dit is een neventaak binnen de politie.

Niet helemaal correct, regiopolitie Haaglanden en regiopolitie Kennemerland kennen beide een beveiligingstak.

Bij Haaglanden heet het Bureau Orde Bewaking (BOB) en bij Kennemerland heet het Buiten Bewaking Schiphol (BBS).

Ik weet alleen niet of zij de beschikking hebben over de H&K MP5. Vroeger was het een neventaak (bij de BBS) en waren de collega's opgeleid tot H&K schutter
KE3
Surveillant

Berichtdoor --X-- » zo nov 28, 2010 20:48

KE3 schreef:
Kevin_ schreef:De politie kent het stelsel bewaken en beveiligen, niet vergelijkbaar echter wel op het gebied van bewapening. Echter...dit is een neventaak binnen de politie.

Niet helemaal correct, regiopolitie Haaglanden en regiopolitie Kennemerland kennen beide een beveiligingstak.

Bij Haaglanden heet het Bureau Orde Bewaking (BOB) en bij Kennemerland heet het Buiten Bewaking Schiphol (BBS).

Ik weet alleen niet of zij de beschikking hebben over de H&K MP5. Vroeger was het een neventaak (bij de BBS) en waren de collega's opgeleid tot H&K schutter

Het antwoord is Ja.
er was eens!!!!!!.....................en die was te laat!!!!
--X--
Inspecteur

Berichtdoor klukkluk » ma nov 29, 2010 1:59

aanvulling van mijn kant: de benaming HRB is GB geworden. Dit staat voor Gewapende Beveiliging.
klukkluk
Aspirant

Volgende

Keer terug naar Overige eenheden

Toon nieuwe berichten