Welcome Anonymous !

Over de Arrestatieteams en andere speciale politie-eenheden.

Axie filmpje

Algemene zaken omtrent het Arrestatieteam.

Moderators: --X--, Doggieman

Berichtdoor Sky » wo jan 04, 2006 19:26

Overigens wordt de (bloed)verwurging niet gedoceerd binnen de reguliere IBT en is dus ook een minder wenselijke techniek gelet op risico's. (Natuurlijk op de mat een hele mooie techniek maar voor de praktijk toch veelal te link).

Dat heb je echt mis. Wordt wel degelijk gedoceerd en toegepast. Ligt denk ik een beetje aan de IBT docent. Ik vind echter in de situatie van het filmpje dat een bloedverwurging hier op zijn plaats zou kunnen zijn. Nu staan ze met zijn vieren aan die kerel te trekken en te sjorren (de een naar links en de ander naar rechts.....), er probeert iemand een beenklem aan te zetten heb ik het idee. Een bloedverwurging is een ideale en zeer effectieve techniek (mits getraind.) En dan zitten er in principe ook niet echt gevaren aan. Iemand zijn been of arm uit de kom draaien, geeft volgensmij meer schade dan ff 2 tellen zwarte vlekken voor je ogen.....
Blue sky's at 12000 ft.
Sky
Surveillant

Berichtdoor Chef » wo jan 04, 2006 19:44

Hoewel ik een voorstander ben van de bloedverwurging in dit soort situaties, is het toch niet zo simpel ( naar mijn mening)als je daar stelt sky.

Die zwarte vlekken waar jij het over hebt worden,zoals wel bekend zal zijn, veroorzaakt door een gebrek aan zuurstofrijk bloed naar de hersenen. Niet lang daarna verliest men het bewust zijn. Elke seconde daarna waarbij de verwurging er nog geheel of gedeeltelijk opzit, vergroot de kans op hersenletsel. En dit is allesbehalve minuten werk.
"If you can't remember, the Claymore is pointed towards you.."
Chef
Hoofdcommissaris

Berichtdoor Ujku » wo jan 04, 2006 21:40

:?:
Laatst bijgewerkt door Ujku op za jun 28, 2008 12:50, in totaal 1 keer bewerkt.
Ujku
Inspecteur

Berichtdoor --X-- » wo jan 04, 2006 22:31

Bloedverwurging klinkt mooi allemaal hoor ( meer iets voor degene die het nog nooit toegepast hebben en niet weten wat de gevolgen kunnen zijn) maar jongens pas dat alleen toe bij VE's die helemaal door het lint zijn en niet meer te stoppen. Bij zo'n simpele aanhouding zijn er zat andere mogelijkheden. Persoonlijk vindt ik het een goede zaak dat niet iedereen zich ermee bemoeit wordt zo druk he om 1 VE. In dit geheel mis ik gewoon een beetje leiding van een ervaren collega (ae of vag of .....enz) die de andere collega aanstuurt mbt naar de grond brengen danwel klem.. En ja ik weet waarover ik spreek.

Gegroet strijders :marn:
er was eens!!!!!!.....................en die was te laat!!!!
--X--
Inspecteur

Berichtdoor Commandant » wo jan 04, 2006 23:26

Denk dat je doormiddel van een polsklem, een pijnprikkel had gegeven, je al een stuk verder gekomen was. En dan met een eventuele armoverstrekking naar de grond toe werken.

Bloedverwurgingen moet je zeker niet te vaak toepassen, alleen als het echt niet anders kan (gevaar voor jezelf of collega´s).

Gegroet,
Qui(s) custodiet ipsos custodes
Commandant
Surveillant

Berichtdoor goodcop » do jan 05, 2006 0:05

hahaha, zelfverdediging op papier. Ik vinnum leuk. IK zat meer te denken aan 2 duimpjes op de ogen, of achter de oortjes, gaat vaak goed hoor. En waarom geen pepperspray? Ik vond altijd een wijze les: iemands hoofd is een soort stuur. Hij/zij zal meebewegen in de richting waarin je z'n hoofd brengt. Werkt echt prima. Ik vond het er ook echt heel erg knullig uitzien allemaal. rommelig. Ook geestig die pit auto's die af en toe ff langs komen rijden om te kijken of het allemaal nog goed gaat, die het hele gebeuren even "meenemen in de surveillance". NB: deze aanhouding duurde een minuut of 10!
goodcop
Aspirant

Berichtdoor JanZwolle » do jan 05, 2006 0:09

ff een nieuwe insteek, ik heb het al wel eens vaker gezegd;een hardere aanpak lokt ook een hardere tegenreactie uit...

De maatjes van die kraker waren ook behoorlijk passief... terwijl bijvoorbeeld een bak hete frituurolie uit een bovenraam de stoep direct van blauw gezuiverd had... (en bewijs dan achteraf maar eens wie het gedaan heeft)

Persoonlijk vind ik het een zielige vertoning als 5 agenten minuten lang werk hebben om 1 manneke uit een deuropening te halen...

Verder vraag ik me af of het handig is om technieken en benaderingen zo op een openbaar forum te zetten... (zonder gelijk man en paard te noemen zijn er ook fora met andere doelstellingen die dit soort zaken heel aandachtig lezen)

Greetzzz Jan
When all is said and done, a hell of a lot more is said then done...
JanZwolle
Commissaris

Berichtdoor snoeike1 » do jan 05, 2006 12:28

De technieken die genoemd worden komen naar mijn weten allemaal uit de vecht- cq verdedigingssporten die overal in Nederland gegeven worden.
Zo ben ik sinds kort bezig met jiu jitsiu en daar leren ze bijvoorbeeld ook de udi garami (als je het zo schrijft) en op deze techniek leren ze je ook nog 20 (beetje overdreven) afgeleiden daarvan. Ik denk niet dat mensen wijzer worden doordat hier enkele technieken besproken worden.

Edited By snoeike1 on 1136456927
Volo et Valeo
snoeike1
Aspirant

Berichtdoor Palmpie » do jan 05, 2006 12:48

http://www.haarlemsdagblad.nl/Pagina....00.html

Politiechef: Ontruiming niet te gewelddadig
Carlo Nijveen
haarlem-De politie Kennemerland heeft bij de ontruiming van het op tweede kerstdag gekraakte pand Gedempte Oude Gracht 93 in Haarlem geen buitensporig geweld gebruikt. Dat zegt districtschef Peter Holla van de Haarlemse politie. Holla reageert op een onlangs door de Axiegroep Haarlem op internet gezet filmpje. Met dat filmpje wil de Axiegroep juist aantonen dat zij bij de kraakactie met veel te harde hand en door een overdreven grote politiemacht is aangepakt.

Politiechef Holla toont zich onaangenaam verrast door het internetfilmpje. Hij hoopt dat de betrekkingen met de actiegroep zo snel mogelijk kunnen worden genormaliseerd.
Afbeelding
Palmpie
Brigadier

Berichtdoor Ujku » do jan 05, 2006 13:50

Ujku
Inspecteur

Berichtdoor Sky » do jan 05, 2006 20:25

Idd wel grappig dit zelfverdediging op papier. Ik gaf ook aan dat je wel moet weten wat je doet met een bloedverwurging en dus getraind moet zijn. Maar goed, ieder zijn mening uiteraard... Zelf vind ik het een uitstekende techniek bij dit soort verdachten. En chef, het mogelijk letsel waar je over praat, klopt echt niet. Het mogelijk letsel wat je eventueel zou kunnen oplopen, is vele male kleiner dat van een gekneusde of zelfs gebroken ledemaat bij een klem. Op het moment dat iemand even van de wereld raakt en je dan vervolgens de klem blijft vast houden, wordt het iets anders.... Zelfs Judoka's zijn er erg oud mee geworden.

Het maakt ook verder niet uit, ieder zijn methode zullen we maar zeggen.
Blue sky's at 12000 ft.
Sky
Surveillant

Berichtdoor Chef » vr jan 06, 2006 0:39

Op het moment dat iemand even van de wereld raakt en je dan vervolgens de klem blijft vast houden, wordt het iets anders....

Euhmm....
Elke seconde daarna waarbij de verwurging er nog geheel of gedeeltelijk opzit, vergroot de kans op hersenletsel. En dit is allesbehalve minuten werk.

Daar had ik het dus over... ;)

Tuurlijk dient men bij buiten bewustzijn raken van de VE de klem direct te "lossen". Echter, in de chaos van bv een knokpartij tydens een stapavond, kan zoiets wel eens te laat opgemerkt worden.En geloof me dat ik weet waar ik over praat. Mijn vader heeft in 99' een zwaar hartinfarct gehad, waarbij hij tydens de reanimatie dus KORTE tyd zonder zuurstof heeft gezeten. Hij heeft verder voor hem geen consequenties gehad qua gersen letsel..hetgeen volgens de artsen een godswonder mag heten.

Gegroet,
"If you can't remember, the Claymore is pointed towards you.."
Chef
Hoofdcommissaris

Berichtdoor Ujku » vr jan 06, 2006 1:46

Ujku
Inspecteur

Berichtdoor Hauptman1 » vr jan 06, 2006 21:41

Mag ik even weten waar mijn reply is gebleven??? :angry:

Edited By Hauptman1 on 1136576614
Hauptman1

Berichtdoor --X-- » vr jan 06, 2006 22:00

Ik heb een vermoeden dat je " tekst" NIET conform de richtlijnen was.

Had het ook gelezen en bracht geen zoden aan de dijk...

Gegroet strijders :marn:

Edited By --X-- on 1136637838
er was eens!!!!!!.....................en die was te laat!!!!
--X--
Inspecteur

VorigeVolgende

Keer terug naar Arrestatieteam