Welcome Anonymous !

Over de Arrestatieteams en andere speciale politie-eenheden.

Minister Kamp boos op Van Bommel

Zaken omtrent eenheden uit binnen- en buitenland plaats je hier.

Moderators: --X--, Doggieman

Berichtdoor JanZwolle » wo dec 20, 2006 2:21

Minister Kamp boos op Van Bommel
Bron: ANP
Gepubliceerd: dinsdag 19 december 2006 @ 15:31 Laatst bijgewerkt: dinsdag 19 december 2006 @ 17:42

In de Zuid-Afghaanse provincie Kandahar is een grootscheepse Navo-operatie begonnen. Nederland zal daaraan niet alleen luchtsteun verlenen maar dit keer ook grondtroepen leveren, zo is aangekondigd. De SP is fel tegen, GroenLinks vindt dat dit duidt op een verdere wijziging in de opbouwstrategie van Nederland.

Tijdens het vragenuurtje ging het er hard aan toe, tussen minister Henk Kamp (Defensie - VVD) en Tweede Kamerlid Harry van Bommel (SP).

Update 17.42 uur
Minister Kamp was boos op Van Bommel vanwege diens beschuldiging dat Kamp Nederland de vuile oorlog in Afghanistan intrekt. ''Dit is onheus naar de Nederlandse krijgsmacht en naar het kabinet toe. U zou zich moeten schamen'', zei Kamp.

Kamp: ''Wie is er nu eigenlijk vuil, als er bermbommen worden gelegd die de bevolking treffen?'' De bewindsman werd tijdens het vragenuurtje door GroenLinks en de SP aan de tand gevoeld over de nieuwe grootscheepse operatie tegen de Taliban in de Zuid-Afghaanse provincie Kandahar.

Van Bommel noemt de oorlog vuil, omdat de missie is verkocht als wederopbouw, hoewel er oorlog wordt gevoerd. Bij die gevechten worden Nederlandse militairen betrokken, aldus de SP'er.

CDA, Pvda en VVD op één lijn
De deelname van Nederlandse grondtroepen buiten Uruzgan valt volgens de twee linkse partijen buiten het mandaat. Kamp spreekt dat tegen. Volgens hem gaat het bij de nieuwe operatie Baaz Tsuka om incidentele ondersteuning en valt dat binnen de afspraken met de Tweede Kamer. CDA, PvdA en de VVD vinden dat ook.

Naast Nederlandse luchtsteun, die al vaak buiten Uruzgan wordt ingezet, zullen dit keer ook Nederlandse grondtroepen deelnemen. Het gaat volgens Kamp om honderd militairen van de manoeuvre-eenheid in Kandahar. Zij zitten daar tijdelijk, omdat Nederland nu het commando voert in heel zuid-Afghanistan.

Aan de nieuwe operatie doen vooral Britse, Deense en Estse militairen mee en kan die enkele weken duren. De Nederlanders zijn op dit moment nog niet erbij betrokken maar dat kan wel gebeuren.

Volgens Kamp is de operatie een vervolg op de voorgaande operatie Medusa in september, ook in Kandahar. De Taliban zijn daarna op diverse fronten teruggekeerd en plegen (zelfmoord-)aanslagen. De ISAF-troepen willen de Taliban isoleren en afscheiden van de bevolking.

Zonder nou direct te willen oordelen (daarvoor zit ik niet goed genoeg in de materie) , het lijkt of de linkse partijen hier wel een punt hebben... Wat vinden jullie?

Greetzzz Jan
When all is said and done, a hell of a lot more is said then done...
JanZwolle
Commissaris

Berichtdoor Jantjuhh » wo dec 20, 2006 10:31

De linkse partijen nemen inderdaad een duidelijk standpunt in over de missie.
Zelf ben ik het hier echter totaal niet mee eens, maar sluit mij aan bij de rechtse partijen.
Als je een land begint te helpen moet je het goed doen, en anders had je niet moeten gaan.
Ik vind het een beetje overkomen van: We helpen wel, maar als het te gevaarlijk wordt, zijn we even niet thuis..
De missie heeft als eerste het welzijn van de bevolking op het oog, en als je die grondreden wilt handhaven zul je hier dus naar mijn mening alles aan moeten doen.
In dit geval zul je de mensen eerst van de Taliban af moeten helpen (wat nooit zal lukken), en zul je dus moeten vechten, wat de nederlanders in Den Haag eigenlijk niet helemaal verwacht hadden.
Nu het serieus menens gaat worden gaan de Linkse partijen opeens roepen dat deze acties buiten mandaat vallen.
Ik denk dat hier de alloude stelregel geld: Wie A zegt, moet ook B zeggen..
Jantjuhh
Brigadier

Berichtdoor Berend BOTje » wo dec 20, 2006 11:48

In ben het helemaal met "Jantjuhh" zijn antwoord eens, wie A zegt........
Ik snap daarom ook absoluut helemaal niks van de kritiek op minister Kamp. Die militairen die daar nu zitten hebben dit toch ook allang al aan zien komen en onze commando's zijn op en top getraind, dus wat is het probleem?! Misschien een beetje kort door de bocht, maar als je niet wil vechten en risico's wil lopen, moet je volgens mij geen militair worden.
En natuurlijk heb je ook nog iets als een thuisfront, maar elke verstandige en goed getrainde militair bespreekt dit soort dingen toch met zijn / haar gezin.
Berend BOTje
Aspirant

Berichtdoor -LN- » wo dec 20, 2006 11:51

Zonder veiligheid daar, kun je niet opbouwen. Als je daar een school neerzet en de Taliban branden deze de week daarna af ben je niet veel opgeschoten. Veiligheid eerst dus.
Of optreden buiten Uruzgan in het mandaat stond weet ik niet. Ik ken de inhoud daar niet van.
Wel is de wijze waarop van Bommel spreekt over de missie van de Nederlanders schandalig. Zoals Kamp zei: 'Ga daar eerst zelf eens kijken.'
Als het aan links lag kwamen de soldaten morgen terug en lieten we de bevolking weer over aan die barbaren van de Taliban. Die moorden, verkrachten etc. onder vrouwen en kinderen. Zo sociaal is links dus naar de medemens.

Word wel een erg politiek forum hier zo... :wink:
-LN-
Commissaris

Berichtdoor SasRelic » wo dec 20, 2006 12:17

NAVO-generaals vinden Nederland te soft in Afghanistan. Er moet ook gevochten worden, zegt opperbevelhebber Jones.

De Afghaanse ex-kolonel (midden) in gesprek met luitenant Yoeri (links).
MONS - Nederland voert op zijn eigen manier het commando over de troepenmacht ISAF in Zuid-Afghanistan, maar moet ook vechten, zegt generaal Jones, opperbevelhebber van de NAVO in Mons.

De scheidende viersterren generaal reageert op een naar verluidt felle discussie onder de chefs defensiestaf, waarin Amerikanen, Britten en Canadezen Nederland beschuldigden van een te softe houding. Omgekeerd verweet Nederland hen door een té robuust optreden een geweldspiraal uit te lokken.

Volgens Jones is een mix van vechten en wederopbouw gewenst, maar worden juist de NAVO-troepen regelmatig uitgedaagd, waarna ze wel móeten reageren. ,,We hoeven niet altijd met geweld op te treden, maar als het nodig is vechten we,’’ aldus Jones op zijn laatste ontbijtgesprek met journalisten. ,,Dat hebben we al laten zien.’’

Nederland moet ook wel willen ze geen internationale flater slaan. Nou zullen er een hoop zeggen: Beter een internationale flater slaan dat tig bodybags met 'onze jongens' terug naar Nederland.
Maar als jij als overheid zegt dat de Nederlandse troepen tot de besten van de wereld behoren mag je dat ook wel eens laten zien. Zeker bij zo'n gevaarlijke missie.
En geloof me, de mannen die daar zitten willen dat graag!! Ze weten waarvoor ze daar zitten en hebben er jaren voor getraind.
Laat jullie tanden eens zien daar! Het is oorlog daar, een opbouwmissie is leuk maar dat gaat moeilijk met zo'n hoge dreiging.
Go minister Kamp.
SasRelic
Brigadier

Berichtdoor Jantjuhh » wo dec 20, 2006 12:36

En dan die Linkse maar zanikken over een mandaat waar ze zich aan moeten houden :evil:
Sluit me bij de mening van voorafgaande reactie aan, er moet gevochten worden.
En dat de jongens er zin in hebben, en er klaar voor zijn is een feit!
Er mag natuurlijk niet roekeloos worden opgetreden, maar het beleid van de NAVO is zeker niet roekeloos.
Als die dus opmerken dat Nederlands beleid te soft is, en er gevochten moet worden moet Nederland zich direct aantrekken, en er uit alle macht tegenaan gaan.
Er is nu dus inderdaad sprake van je tanden laten zien, en het feit bewzijzen dat de Nederlandse commando´s hun mannetje staan en kunnen vechten.
Ik hoop dat het naar zeggen van de NAVO softe beleid van Nederland snel veranderd, en dat de Nederlanders gaan laten zien wat ze waard zijn..
Jantjuhh
Brigadier

Berichtdoor ~Lancer~ » wo dec 20, 2006 14:00

-LN- schreef:Zonder veiligheid daar, kun je niet opbouwen. Als je daar een school neerzet en de Taliban branden deze de week daarna af ben je niet veel opgeschoten. Veiligheid eerst dus.
Of optreden buiten Uruzgan in het mandaat stond weet ik niet. Ik ken de inhoud daar niet van.
Wel is de wijze waarop van Bommel spreekt over de missie van de Nederlanders schandalig. Zoals Kamp zei: 'Ga daar eerst zelf eens kijken.'
Als het aan links lag kwamen de soldaten morgen terug en lieten we de bevolking weer over aan die barbaren van de Taliban. Die moorden, verkrachten etc. onder vrouwen en kinderen. Zo sociaal is links dus naar de medemens.

Word wel een erg politiek forum hier zo... :wink:

De linkse politiek is zowiezo niet echt "fan" dat Nederland met alles maar achter de VS aanhuppelt. Het is niet omdat daar barbaren van de Taliban zijn die verkrachten en moorden, want dat is in Sudan tien keer zo erg (men spreekt over een humanitaire crisis) en niemand doet er wat aan.

Gr. Lancer
~Lancer~
Hoofdagent

Berichtdoor Rromero » wo dec 20, 2006 16:02

Amerikanen hebben in Sudan ook niets te zoeken...wat betreft olie en terrorisme.

Die Saddam hadden ze zelf aan de macht geholpen, alleen Amerika heeft een hoop olie nodig en die bronnen hebben ze nu veilig in de hand.

Men weet wie er in Afghanistan heeft gewoond, die vent met die baard, naam is me even ontschoten, die gaf opdracht om met twee vliegtuigjes twee gebouwen binnen te vliegen.

Dus Amerikanen hebben dat geprobeerd op te lossen, over de resultaten heb ik het maar niet over.

Sudan, heeft alleen armoede, corruptie en het weinige geld word dus oneerlijk verdeeld. Dus wie kijkt er naar dat land in vredesnaam om. Niemand, wat ze kunnen er geen slaatje uit slaan(hoe erg het ook is). :(

Men denkt nu misschien van mij dat ik tegen de twee oorlogen was, Irak Afghanistan, maar van mij mogen ze nog veel meer aanpakken, zoals Syrie en Iran. :twisted:

En ik vind het een zéér goede zaak, dat onze KCT`ers hun goede skills mogen showen daar in Afghanistan, ik pleit voor meer ruimte om daar eens te laten zien wie het KCT is aan heel de wereld :D

Mvg,
Rromero
Qua Patet Orbis.
Rromero
Surveillant

Berichtdoor JanZwolle » wo dec 20, 2006 16:55

Nou... ff advocaat van de duivel spelen...: ik kan mij nog goed de discussie herinneren die vooraf ging aan de uitzending naar Uruzgan. Onze mannen zouden helpen met de wederopbouw van Uruzgan, gevechtshandelingen zouden geen deel uitmaken van het takenpakket. (afgezien van zelfverdediging)

Met name Wouter Bos stelde dat er van wederopbouw geen sprake kan zijn zolang er nog sprake is van een oorlogssituatie. Toen vond ik al dat hij wel een punt had, de feitelijke realiteit lijkt hem nu achteraf gelijk te geven...

De stelling dat wie A zegt ook B moet zeggen vind ik discutabel, zeker als ondertussen duidelijk is geworden dat de situatie ter plaatse anders is (geworden) dan werd aangenomen toen A gezegd is.

De opmerking dat je geen militair had moeten worden als je niet uitgezonden wil worden gaat imho alleen op voor diegenen die recent ingestroomd zijn. Ik ken verschillende beroepsmilitairen die al meer als 20 jaar militair zijn; toen waren uitzendingen niet op deze wijze aan de orde. Het is heel wat anders om te moeten vechten voor volk en vaderland als vechten in een of andere bananenrepubliek waar de lokale bevolking niets liever doet als elkaar afmaken.

Stel je voor dat er ineens bedacht wordt dat agenten ook in het buitenland kunnen werken en Nederlandse agenten ineens verplicht zouden worden om aan uitzendingen mee te werken. Dan wordt er ook niet geroepen; dan had je maar geen agent moeten worden!

Greetzzz, Jan
When all is said and done, a hell of a lot more is said then done...
JanZwolle
Commissaris

Berichtdoor Rromero » wo dec 20, 2006 17:28

JanZwolle schreef:Stel je voor dat er ineens bedacht wordt dat agenten ook in het buitenland kunnen werken en Nederlandse agenten ineens verplicht zouden worden om aan uitzendingen mee te werken. Dan wordt er ook niet geroepen; dan had je maar geen agent moeten worden!

Grappig :lol:

Maar, de werkelijkheid ligt anders, een militair is iemand die zijn opleiding krijgt, om als er zich een situatie voor doet, te vechten en te schieten. Niet om zijn hele leven een feestje vieren met zijn matties op de Kazerne.(met alle respect hoor) Als jij het leger in gaat weet je wat dat betekent, als er oorlog is moet ik vechten of de orde bewaken.

Ja, in Afghanistan is de situatie veranderd volgens jou, nou volgens mij is de situatie niet veranderd alleen heeft het meer media aandacht gekregen. Als het kamp nu is een keer word aangevallen, struikelt heel de linkse politiek daarover. Dat haat ik, je kan me niet wijs maken dat de linkse politiek zoals dat PVDA niet wist dat daar een bom naast de weg kan leggen? Of dat de Taliban dat kamp niet probeert weg te krijgen.

Kom op man wees reeël iedereen wist dat het gevaarlijk zou zijn, een oorlog is gevaarlijk en je kan dood gaan ja. Maar de jongens die daar zitten, zijn er voor opgelijd, om vijanden te doden.

En dat is maar goed ook anders kan jij morgen weer een rood wit lijntje spannen, omdat er een verdacht pakketje is in de wandelgangen van het centraal station.

Of weer een collega van het AT die word weg gedragen, omdat een of andere extremistische k......k op hun schoot.

Preventief aanpakken die handel daar in Afghanistan, Syrie en Iran erbij. :evil:

Mvg,
Rromero
Qua Patet Orbis.
Rromero
Surveillant

Berichtdoor Rromero » wo dec 20, 2006 17:38

Owja, jullie hielpen toch ook bij het oprichten van een AT team in Suriname? Dus hoezo krijgen ze een idee van, nou we zullen eens wat instructeurs/AT`ers/Agenten naar Suriname sturen.

Mvg,
Rromero
Qua Patet Orbis.
Rromero
Surveillant

Berichtdoor -LN- » wo dec 20, 2006 18:28

Minister Kamp heeft duidelijk gezegd dat het daar gevaarlijk is en dat er gevochten zou worden. Ook de kans op Nederlanse slachtoffers werd als reeël beschreven. Het hoofddoel zou wel wederopbouw blijven.
Niets aan de hand dus.

En die smoesjes van "toen ik 20 jaar geleden tekende gngen we nog niet op uitzending" gaan ook niet op.
Kijk hier maar eens: http://www.mindef.nl/missies/eerdere_missies/index.aspx

De grondwet zegt ook iets anders:
Art 97
"Ten behoeve van de verdediging en ter bescherming van de belangen van het Koninkrijk, alsmede ten behoeve van de handhaving en de bevordering van de internationale rechtsorde, is er een krijgsmacht. "
-LN-
Commissaris

Berichtdoor Berend BOTje » wo dec 20, 2006 19:15

een militair die zegt dat hij 20 jaar geleden niet wist dat er dit soort uitzendingen bestonden, moet wat mij betreft per direct zijn salaris van de laatste 19 jaar terug betalen. Dat is de eerste militair die elke dag oefent om een dijk te verstevigen zeker? Zonde van het geld, die gasten trainen al jaren om uitgezonden te worden, dus nu mogen ze eindelijk.

Wel ben ik eens met het feit dat de situatie is veranderd, maar de doelstelling hoef je dan toch niet te veranderen? Er moet in dat land worden opgebouwd, maar dan zal er eerst iets moeten uitgeroeid worden. En dat kunnen die nederlanders best. Er zijn vele wegen .................
Berend BOTje
Aspirant

Berichtdoor luc » wo dec 20, 2006 19:44

Ik ben het er helemaal mee eens dat Nederland moet vechten in Afghanistan om het veiliger te maken en het daarna op te kunnen bouwen.

Echter moet je de linkse partijen wel gelijk geven. Onze democratisch gekozen kamer heeft namelijk ingestemd met de missie op voorwaarde dat het een opbouwmissie zou zijn en dat er niet gevochten zou worden. Als het kabinet had gezegd dat nederland daadwerkelijke gevechtsoperaties zou gaan uitvoeren dan was de missie waarschijnlijk niet doorgegaan.

Maargoed dit is natuurlijk allemaal gel*l achteraf. Afghanistan is een onveilig arm land, dus eerst vechten en laten zien wie de baas is en daarna de boel gaan opbouwen. En onze jongens kunnen dat!

grtzz
luc
Agent

Berichtdoor Jantjuhh » wo dec 20, 2006 20:52

Onze jongens kunnen dat zeker.
Verder is de stelregel wie A zegt moet B zeggen in dit verband zeker wel toepasselijk vind ik Jan..
De missie loopt mischien niet zoals het gepland was, maar daar is het een missie voor, en de mensen die de missie tot een goed eind moeten brengen zijn daar militair voor..
Een militair moet op elke situatie kunnen inspringen, en in dit geval moet er aangepast en geimproviseerd worden.
Je laat de bevolking daar niet met de brokken zitten als het gevaarlijk word.
Je kan wel twintig jaar geleden in dienst gekomen zijn, maar dat is geen reden om dienst te weigeren.
De reden hiervoor vind ik in voorafgaande reacties duidelijk omschreven.
Zo heb ik ook geen goed woord over voor de dienstweigeraars, maar des te meer respect voor de jongens die het daar op zullen moeten gaan knappen..
Jantjuhh
Brigadier

Volgende

Keer terug naar Overige eenheden

Toon nieuwe berichten