Welcome Anonymous !

Over de Arrestatieteams en andere speciale politie-eenheden.

Handboeien

Zinloos gekeuvel, grappige verhaaltjes en andere nuttloze praat: dit is de verbale afvalbak.

Moderators: --X--, Doggieman

Berichtdoor PatF » wo jan 02, 2008 18:49

Emile schreef:@ guido: als verzamelobject is het onvoorwaardelijk toegestaan.
gebruiken is een groot woord. Ik heb ze alleen altijd (d.w.z. bij t stappen) bij me i.p.v. een wapen. Mocht ik dan aangevallen worden, of ik zie dat een ander belaagd wordt (ongeacht de vorm van geweld), dat ik de VE met zo min mogelijk geweld kan overmeesteren (zijn de boeien toch eigenlijk voor bedoeld nietwaar. :roll: ) en netjes aan de politie over kan dragen :roll: valt toch onder burgerarrest, of niet? :?:

Weet btw hoe ik er mee om moet gaan. En in zo'n geval kan ik toch gewoon afgaan op voorwaarden die jullie (voor de politieagenten onder ons) hanteren om iemand al dan niet in de boeien te "slaan"?

Wat een onzin zeg. Het moet toch niet gekker worden. Wat is de volgende stap, een wapenstok, gevolgd door peperspray, een diensthond en een pistool ? Wordt wakker :twisted: :twisted:
PatF
Hoofdinspecteur

Berichtdoor Oltje01 » wo jan 02, 2008 18:49

Ik vind het wel echt heel bijzonder... Ik ken wel meer mensen met dat soort trekjes en die werken inmiddels al niet meer bij de baas. Ik zou die dingen lekker thuis laten, maar dat is mijn mening maar.

Ik ga er verder niet meer op in, dat laat ik aan anderen over.
Oltje01
Surveillant

Berichtdoor Bleu_E1000 » wo jan 02, 2008 19:10

PatF schreef:Wat is de volgende stap, een wapenstok, gevolgd door peperspray, een diensthond en een pistool ?

Als dat zou kunnen :lol:
Maar dat zijn wapens (hond uitgezonderd) en dat mag dus absoluut niet.
<zucht> Ik heb ze nog niet hoeven te gebruiken, maar daar gaat het niet om. Ik zit hier alleen maar te brainstormen, aangezien er in de wetten geen duidelijkheid over is. Dat heet criminologie.
Maar we dwalen hier nogal mijlenver af van de topic, dus laten we maar weer on topic gaan. Is het beste denk ik (wil dus niet zeggen dat ik jullie gelijk geef).
"Levende vissen zwemmen tegen de stroom in, alleen de dode drijven mee."
Mr. L. Einthoven
Bleu_E1000
Commissaris

Berichtdoor -LN- » wo jan 02, 2008 22:24

Vraag me wel af hoeveel politieambtenaren handboeien meenemen als ze in het weekend gaan stappen...
-LN-
Commissaris

Berichtdoor S. » wo jan 02, 2008 22:35

Emile, leuk om te zien hoe jij altijd lijkt te willen bepalen hoe een topic verder gaat... Misschien moet je Six vragen om Moderator te worden. :roll:

Misschien kan je deze kerel volgende keer helpen. Kunnen jullie na afloop gezellig samen boeitechnieken vergelijken.

Ik ben trouwens nog nooit een agent tegen gekomen tijdens het uitgaan die z'n boeien bij zich had.

S.
S.
Agent

Berichtdoor Bleu_E1000 » wo jan 02, 2008 23:47

S. schreef:Emile, leuk om te zien hoe jij altijd lijkt te willen bepalen hoe een topic verder gaat... Misschien moet je Six vragen om Moderator te worden. :roll:

Misschien kan je deze kerel volgende keer helpen. Kunnen jullie na afloop gezellig samen boeitechnieken vergelijken.

Ik ben trouwens nog nooit een agent tegen gekomen tijdens het uitgaan die z'n boeien bij zich had.

S.

Maar die man doet zichzelf voor als politiefunctionaris, dat is natuurlijk niet goed te praten. Ik had het erover dat een burger mijns inziens gerechtigd moet kunnen zijn om een geweldpleger aan te houden, eventueel met handboeien. Burgerarrest is immers toegestaan, mits met zo min mogelijk en dus niet buitensporig geweld. Als iemand handboeien omheeft kan deze iig geen tikken meer uitdelen. Tenminste moeilijk. Degene die de geweldpleger/VE onder burgerarrest dient hem wel als zijnde burger over te leveren aan de politie en naar t bureau te komen voor een verklaring.

By the way, zullen betreffende agenten het vervelend hebben gevonden dat ze bijstand van een burger kregen? Weet niet hoe ernstig de situaties waren, maar beter meteen bijstand, dan moeten wachten op bijstand. Die man wist immers wat hij deed, anders was hij TP door de mand gevallen. Vooral met al dat geweld tegen hulpverleners tegenwoordig. Lijkt me zo.
Laatst bijgewerkt door Bleu_E1000 op do jan 03, 2008 9:48, in totaal 1 keer bewerkt.
Mr. L. Einthoven
Bleu_E1000
Commissaris

Berichtdoor Bleu_E1000 » do jan 03, 2008 9:47

S. schreef:Emile, leuk om te zien hoe jij altijd lijkt te willen bepalen hoe een topic verder gaat... Misschien moet je Six vragen om Moderator te worden. :roll:

S.

Hoezo altijd? :?
Mr. L. Einthoven
Bleu_E1000
Commissaris

Berichtdoor S. » do jan 03, 2008 11:05

Als je het stuk hebt gelezen kan je zien dat hij niet voor het voordoen als politiefunctionaris is aangehouden... wel o.a. voor wederrechtelijke vrijheidsberoving.

Politieagenten kunnen over het algemeen een stuk beter hun werk doen, met betreking tot het aanhouden van een verdachte, in hun eentje of met collega's. (extreme situaties daargelaten). Die collega heeft namenlijk de nodige training en meestal ook ervaring met dit soort zaken.
Ga jij als burger een agent helpen ben jij een onbekende factor waar hij/zij rekening mee moet gaan houden. Bluffen en kunnen ligt een flink stuk uit elkaar.

Vaak kunnen wij als burger het beste zorgen voor een zo rustig mogenlijke werkplek voor de personen die aanhouden. En eventueel versterking roepen.

Misschien niet zo stoer in jouw ogen, maar wel het beste voor alle partijen.

Denk dat niemand hier zit te wachten of dat jij hem/haar wel of niet gelijk geeft.

Succes met de studie en de rest van je leven,

p.s. Wat betreft de orginele Thread,

De "LIPS" transportboeien(LIPS maakt zelf geen boeien) worden idd niet zomaar verkocht, zelfs niet aan agenten voordat wij een bewijs hebben gezien dat de ambtenaar in kwestie kan omgaan met het geweldsmiddel (IBT certificaat/brief). Wettelijk is dit "half" geregeld, maar wij als "Branche" hebben dit onderling afgesproken, net als dat bij elk paar boeien word geregistreerd wie die heeft gekocht. Zelfde geld voor sleuteltjes, oefenboeien en we hebben aanvullende regels voor afwijkende kleuren boeien.

Groet,

S.
S.
Agent

Berichtdoor Bleu_E1000 » do jan 03, 2008 12:18

S. schreef:Als je het stuk hebt gelezen kan je zien dat hij niet voor het voordoen als politiefunctionaris is aangehouden... wel o.a. voor wederrechtelijke vrijheidsberoving.

Politieagenten kunnen over het algemeen een stuk beter hun werk doen, met betreking tot het aanhouden van een verdachte, in hun eentje of met collega's. (extreme situaties daargelaten). Die collega heeft namenlijk de nodige training en meestal ook ervaring met dit soort zaken.
Ga jij als burger een agent helpen ben jij een onbekende factor waar hij/zij rekening mee moet gaan houden. Bluffen en kunnen ligt een flink stuk uit elkaar.

Vaak kunnen wij als burger het beste zorgen voor een zo rustig mogenlijke werkplek voor de personen die aanhouden. En eventueel versterking roepen.

Misschien niet zo stoer in jouw ogen, maar wel het beste voor alle partijen.

Denk dat niemand hier zit te wachten of dat jij hem/haar wel of niet gelijk geeft.

Succes met de studie en de rest van je leven,

p.s. Wat betreft de orginele Thread,

De "LIPS" transportboeien(LIPS maakt zelf geen boeien) worden idd niet zomaar verkocht, zelfs niet aan agenten voordat wij een bewijs hebben gezien dat de ambtenaar in kwestie kan omgaan met het geweldsmiddel (IBT certificaat/brief). Wettelijk is dit "half" geregeld, maar wij als "Branche" hebben dit onderling afgesproken, net als dat bij elk paar boeien word geregistreerd wie die heeft gekocht. Zelfde geld voor sleuteltjes, oefenboeien en we hebben aanvullende regels voor afwijkende kleuren boeien.

Groet,

S.

Ik zie t.
Daar ben ik t idd met je eens, zij zijn er immers voor opgeleid. Maar ik kan een voorbeeld noemen waarbij agenten dankbaar waren voor de hulp van omstanders. De omstanders hielpen mee met de achtervolging van de VE, die de benen had genomen. De omstanders hadden de VE sneller te pakken dan de betreffende agenten. Omstanders hebben de VE gevloerd en ook meegeholpen bij het boeien. Alleen deden deze omstanders zich niet voor als "agenten in burger" :roll: Is in politie op je hielen geweest geloof ik.

Dank je, zal wel lukken.
Mr. L. Einthoven
Bleu_E1000
Commissaris

Berichtdoor JanZwolle » do jan 03, 2008 17:49

Ik heb altijd begrepen dat je als burger, bij heterdaad of onmiddelijk gevaar, iemand mag aanhouden en daarna z.s.m. overdragen aan het bevoegd gezag. Ik meen dat ook particuliere beveiligingsbedrijven volgens dit stramien opereren... (Zeker na het inwerkingtreden van de Wet op particuliere beveiligingsbedrijven (2000?) waarin het BOA's verboden is om beveiligingstaken uit te voeren)

Je uitgeven voor een agent is natuurlijk altijd foute boel, maar als burger een rennende tasjesdief tackelen om aanhouding te vergemakkelijken voor de politie lijkt me toch niet iets waar je de cel voor inhoeft...

just my 2 cents... Jan
When all is said and done, a hell of a lot more is said then done...
JanZwolle
Commissaris

Berichtdoor Bleu_E1000 » do jan 03, 2008 17:56

JanZwolle schreef:Ik heb altijd begrepen dat je als burger, bij heterdaad of onmiddelijk gevaar, iemand mag aanhouden en daarna z.s.m. overdragen aan het bevoegd gezag. Ik meen dat ook particuliere beveiligingsbedrijven volgens dit stramien opereren... (Zeker na het inwerkingtreden van de Wet op particuliere beveiligingsbedrijven (2000?) waarin het BOA's verboden is om beveiligingstaken uit te voeren)

En daar gaat mij dus om. Ik ben van mening dat burgers dan ook bepaalde middelen mogen gebruiken om dit dusdanig te doen, dat een VE zich daarna niet ook naar de "redder in nood" richt, zonder dat men zich gedwongen voelt een wapen te pakken. Hoevaak gebeurt het niet dat iemand wel ingrijpt, maar dan zelf het slachtoffer wordt. Zouden mensen iig sneller bereid zijn om in te grijpen. En daarmee zouden er ook veel slachtoffers van (seksueel) geweld gered worden. Nadeel is wel dat dergelijke middelen ook in handen vallen van het gespuis, mja dat is ook het geval met de wapens. :roll:

Je uitgeven voor een agent is natuurlijk altijd foute boel, maar als burger een rennende tasjesdief tackelen om aanhouding te vergemakkelijken voor de politie lijkt me toch niet iets waar je de cel voor inhoeft...

just my 2 cents... Jan
T was geen tasjesdief, maar een overvaller..correctie..hij werd verdacht van het plegen van een overval. Toen de politie hem aan wou houden nam hij de benen, maar dat mag de pret niet drukken. Was trouwens een koppel van van het district Thames Valley.
Laatst bijgewerkt door Bleu_E1000 op vr jan 04, 2008 0:04, in totaal 1 keer bewerkt.
Mr. L. Einthoven
Bleu_E1000
Commissaris

Berichtdoor PatF » do jan 03, 2008 19:45

Als een burger een aanhouding verricht kan dat alleen maar toegejuichd worden. Men moet alleen niet doorslaan. Hiermee bedoel ik het gebruim van boeien. :?: :?

De politie dient zich bij het gebruik van boeien aan de geldende regelgeving te houden. Derhalve denk ik dat iedere rechter het gebruik van handboeien door een burger te strengste af zal keuren. Er zullen natuurlijk situaties zijn waarin een rechter zich milder op zal stellen, maar dat zal niet zo zijn in een zaak waarin een burger als cowboy doelbewust met boeien op pad gaat.

Het verhaal van een burger die een agent assisteerd bij een aanhouding en eventueel op verzoek het boeien overneemt, is een heel ander geval. Hiermee heb ik alles gezegd.

En dit alles is geheel on-topic !
PatF
Hoofdinspecteur

Berichtdoor Ragazzo » vr jan 04, 2008 1:35

@ Emile
Eerlijk gezegd zit ik dit allemaal vol verbazing te lezen.

Eh ja zo vaak gevochten. In de tijd dat ik nog geen boeien had. I learned the hard way...
Heb geleerd om altijd gebruik te maken van
    a. toestand van de ander.
    b. zwakke plekken.
    c. richten op schenen, liesen, middenrif, hals, neus, etc.

Tot zover de ordinaire straatgevechttactieken
    d. ken je eigen mogelijkheden en de vermoedelijke mogelijkheden van de ander.
    e. probeer..correctie zorg dat je de ander in de houtgreep hebt

Dan maak je me toch nieuwsgierig hoe het komt dat je "zo vaak" gevochten hebt. Ik denk dat het beter is om de boel proberen te sussen en de politie te alarmeren. Ik weet dat er ook situaties zijn waarbij dat niet mogelijk is, maar als dit met regelmaat bij je gebeurd zou ik toch eens een spiegel voor houden waarom jij zo vaak moet vechten.

Een VP-er moet t toch ook wel eens in de praktijk brengen, niet alleen n IBT-er.

Je vindt dat je getraind bent, omdat een vrijwillige agent het voor gedaan heeft? Agenten geven elkaar onderling toch ook geen les? Die gaan minimaal 4x per jaar naar een IBT docent toe die de agenten leert en examineert in aanhoudingen. Die IBT docent heeft hier ook een aparte opleiding voor gehad om les te mogen geven.

Die casus die jij voorlegd van die gast die er vandoor ging heb ik ook gezien. Die VE had een redelijke voorsprong en die mensen gingen ook direct aan de kant toen de agenten aan kwamen.

Als je het krantenartikel leest staat er ook dat de agenten het buitensporige geweld van de man al was opgevallen en dat hij tevens is aangehouden voor Wederrechtelijke vrijheidsberoving.
Ragazzo
Aspirant

Berichtdoor ~Lancer~ » vr jan 04, 2008 2:42

Emile schreef:
S. schreef:Als je het stuk hebt gelezen kan je zien dat hij niet voor het voordoen als politiefunctionaris is aangehouden... wel o.a. voor wederrechtelijke vrijheidsberoving.

Politieagenten kunnen over het algemeen een stuk beter hun werk doen, met betreking tot het aanhouden van een verdachte, in hun eentje of met collega's.

Geloof mij, er zijn burgers waarmee ik als agent zijnde liever de straat op ga als je het hebt over fysieke aanhoudingen van VE's, dan bepaalde collega's. Dit is geen rugsteek naar collega's toe, maar het IBT/sport in Nederland is gewoon van een laag niveau.

Om te doen alsof agenten zo goed getraind zijn is niet realistisch.

Dat we een geweldmonopolie hebben is waar. Maar bij het boeien van een VE heeft een agent geen technisch voordeel vergeleken met een burger.

Het stelt namelijk niets voor.
~Lancer~
Hoofdagent

Berichtdoor Bleu_E1000 » vr jan 04, 2008 10:25

Ragazzo schreef:@ Emile
Eerlijk gezegd zit ik dit allemaal vol verbazing te lezen.

Eh ja zo vaak gevochten. In de tijd dat ik nog geen boeien had. I learned the hard way...
Heb geleerd om altijd gebruik te maken van
    a. toestand van de ander.
    b. zwakke plekken.
    c. richten op schenen, liesen, middenrif, hals, neus, etc.

Tot zover de ordinaire straatgevechttactieken
    d. ken je eigen mogelijkheden en de vermoedelijke mogelijkheden van de ander.
    e. probeer..correctie zorg dat je de ander in de houtgreep hebt

Dan maak je me toch nieuwsgierig hoe het komt dat je "zo vaak" gevochten hebt. Ik denk dat het beter is om de boel proberen te sussen en de politie te alarmeren. Ik weet dat er ook situaties zijn waarbij dat niet mogelijk is, maar als dit met regelmaat bij je gebeurd zou ik toch eens een spiegel voor houden waarom jij zo vaak moet vechten.

Een VP-er moet t toch ook wel eens in de praktijk brengen, niet alleen n IBT-er.

Je vindt dat je getraind bent, omdat een vrijwillige agent het voor gedaan heeft? Agenten geven elkaar onderling toch ook geen les? Die gaan minimaal 4x per jaar naar een IBT docent toe die de agenten leert en examineert in aanhoudingen. Die IBT docent heeft hier ook een aparte opleiding voor gehad om les te mogen geven.

Die casus die jij voorlegd van die gast die er vandoor ging heb ik ook gezien. Die VE had een redelijke voorsprong en die mensen gingen ook direct aan de kant toen de agenten aan kwamen.

Als je het krantenartikel leest staat er ook dat de agenten het buitensporige geweld van de man al was opgevallen en dat hij tevens is aangehouden voor Wederrechtelijke vrijheidsberoving.

Laat ik het zo zeggen: ik kom uit een niet al te goede buurt. En daar heb ik dus geleerd om mezelf goed te verdedigen, wil niet zeggen dat ik bij het minst of geringste klappen geef, tegendeel. En dit zijn "tactieken" die iedereen in nood wel hanteert, tenzij ze verstijven van angst.
Heeft er een van ons niet goed gekeken. volgens mij waren er maar twee agenten TP en ik telde 3 man, waarvan dus twee agenten, boven de verdachte en een man erbij.

Het is jammer dat agenten elkaar geen "les" geven. Kun je ervaringen mee uitwissellen en van elkaar leren. Draagt (naar mijn mening) bij aan de saamhorigheid. En dat is toch ook heel belangrijk bij het optreden in teamverband.

@ lancer
Dat we een geweldmonopolie hebben is waar.

No offence, maar hebben jullie dat in de praktijk niet zo langzamerhand verloren. :?
Mr. L. Einthoven
Bleu_E1000
Commissaris

VorigeVolgende

Keer terug naar De kantine

Toon nieuwe berichten