Welcome Anonymous !

Over de Arrestatieteams en andere speciale politie-eenheden.

Politie niet genoeg capaciteit ==> leger inschakelen

Algemene onderwerpen omtrent de politie, BPZ e.d.

Moderators: --X--, Doggieman

Berichtdoor Palmpie » zo feb 19, 2006 1:04

http://www.telegraaf.nl/binnenland/3382 ... itie_.html

'Meer taken bij leger door
capaciteitsgebrek politie'
TILBURG - Het leger krijgt steeds meer binnenlandse veiligheidstaken, bijvoorbeeld in de vorm van bijzondere bijstandseenheden. De belangrijkste reden hiervoor is dat de politie vaak niet genoeg capaciteit heeft en de regering de politie niet direct kan aansturen.

Dat concludeert politicoloog Michiel de Weger. Hij promoveert dinsdag 28 februari op de Universiteit van Tilburg op dit onderwerp.

De Weger beschrijft in zijn onderzoek twaalf gevallen sinds de Tweede Wereldoorlog waarin het leger taken kreeg toegewezen die ook door politie, brandweer of een andere civiele organisatie hadden kunnen worden uitgevoerd. Hij vroeg zich bijvoorbeeld af waarom mariniers en militaire scherpschutters een einde maakten aan de gijzelingen in de jaren zeventig.

Hij lichtte er vijf gevallen uit en onderzocht die nader. Daaruit blijkt dat capaciteitsgebrek de belangrijkste reden is. De regering besluit, met name in crisissituaties, vrij gemakkelijk en pragmatisch het leger een extra taak te geven.

Zo werd de Nationale Reserve in 1948 opgericht bij de landmacht, als aanvulling op een reservepolitie en ontstonden de Bijzondere Bijstandsteams in 1971/1973, omdat in die tijd alleen de krijgsmacht snel voldoende en geschikte mankracht wilde en kon leveren om zware, gewelddadige criminaliteit te bestrijden.

Een tweede reden vormt het feit dat de regering of een minister de politie niet direct kan aansturen. Bij het besluit de marechaussee mobiel vreemdelingen te laten controleren, speelde de vrees dat de regering bij inschakeling van de politie te afhankelijk zou worden van burgemeesters.

Bij de oprichting van de Nationale Reserve speelde angst voor een communistische coup mee. Bij de Bijzondere Bijstandseenheden wilde de regering dat deze direct onder de minister van Justitie zouden vallen en niet onder het gezag van de burgemeester van de plaats waar zij worden ingezet.

Het overnemen van politietaken heeft vooral gevolgen voor de Koninklijke Marechaussee, concludeert De Weger. Dit krijgsmachtonderdeel heeft inmiddels minder militaire taken dan civiele, waardoor het is 'vervreemd' van de andere delen. De Weger vindt het daarom waarschijnlijk dat een (volgende) regering besluit deze militaire politie in de civiele te laten opgaan.

De Weger concludeert dat de regering niet veel oog heeft voor de consequenties van haar handelen op lange termijn. Wanneer de politie geen extra capaciteit voor actuele problemen krijgt, blijft de binnenlandse taak van de krijgsmacht langzaam en schoksgewijs groeien.

De promovendus laat in zijn proefschrift ook zien welke strijd om invloed op de politie zich afspeelt tussen de ministeries van Binnenlandse Zaken en Justitie.
Palmpie
Brigadier

Berichtdoor wally-b » zo feb 19, 2006 14:29

Wat is dit voor een zeur.

Die knakker heeft het niet helemaal begrepen.

Als je de speciallisten heb, waarom zou je ze dan niet gerbuiken.

Ik denk dat ik bij de kaping op de punt liever gererd werd door de BBE dan het AT. BBE is meer van het ruige werk.

Maar ja.
Het overnemen van politietaken heeft vooral gevolgen voor de Koninklijke Marechaussee, concludeert De Weger. Dit krijgsmachtonderdeel heeft inmiddels minder militaire taken dan civiele, waardoor het is 'vervreemd' van de andere delen. De Weger vindt het daarom waarschijnlijk dat een (volgende) regering besluit deze militaire politie in de civiele te laten opgaan.

Dit is waar, maar bij ons roepen ze dat dit niet zo snel gaat gebeuren.

Snap ik ook niet helamaal. Ten eerste de overheid schopt nu veel ervaren collega's de deur uit. Alles word dubbel aanbesteed op dit moment. (Matriaal, officieren, ect.)En waarom is Beuving gehaald(KLPD).

Ik stop met dit onderwerp.
Krijg daar toch nooit wat over te zeggen.

Waar het logische stopt. Daar begint de KMar.
"Sommigen worden agressief uit vrees om bang te zijn."

Quote:Cherbulier

:at: :lmb: :sbs: :kct: :bbe: :marn:
wally-b
Hoofdinspecteur

Berichtdoor blauwebaret » zo feb 19, 2006 23:55

als je dit verhaal leest krijg je een gevoel dat die man zegt dat de politie eigenlijk maar nix kan....
triest hoor :?
blauwebaret
Hoofdagent

Berichtdoor Pendec » ma feb 20, 2006 2:45

Deze knakker heeft het helaas niet allemaal op een rijtje denk ik :cry:
Pendec
Brigadier

Berichtdoor Gast » ma feb 20, 2006 17:10

Het is een trend afgelopen jaren om het leger een grotere binnenlandse rol te geven, hetzelfde gebeurt in de Verenigde Staten, Engeland en andere landen om ons heen.

Heeft meer te maken met politieke doelstellingen dan het al dan niet goed presteren van de politie als organisatie.
Gast

Berichtdoor 40mmnoodsein » di feb 21, 2006 12:07

politieke doelstelling en macht!
plus dat het leger geen problemen heeft om dingen te doen die
de politie niet wil.
Dat de wet verkracht word is al jaren bekend 2 noodwet jes ooit om de kmar enig wettig kader te geven om tegen burgers in vredestijd op te treden.
Dat de politie niet is voorbereid is op bepaalde taken klopt maar als men geen opleiding krijgt of deze zeer kort/summier is wie is dan de oorzaak hiervan. Tekort aan personeel ja ja dus nieuwe aannemen en goed opleiden is de oplossing ooo maar dat kost geld en de geld gever heeft niet de feitelijke macht over het korps hmmmm.
Ik weet nu ook waar het woord politie vandaan komt.(geld vanaf H.I.)

POLITIEK - k
Integriteit het verkanselde grootste goed.
40mmnoodsein
Aspirant

Berichtdoor Pendec » di feb 21, 2006 17:49

40mmnoodsein schreef:plus dat het leger geen problemen heeft om dingen te doen die
de politie niet wil.

Dit is natuurlijk onzin, zij zijn er voor totaal andere taken en hebben een andere doelstelling. Wil je dit toch blijven volhouden verzoek ik je om met argumenten te komen en evt. bronnen.
Dat de wet verkracht word is al jaren bekend 2 noodwet jes ooit om de kmar enig wettig kader te geven om tegen burgers in vredestijd op te treden.
De kmar is er om militairen te kunnen arresteren en berechten. Het is niet voor niets een militaire politie. Uiteraard kunnen zij ook burgers aanhouden, maar dit heeft niets met een 'noodwet' te maken.
Dat de politie niet is voorbereid is op bepaalde taken klopt maar als men geen opleiding krijgt of deze zeer kort/summier is wie is dan de oorzaak hiervan.
Dat komt omdat er totaal andere doelstellingen zijn binnen deze organisaties. Je moet je betrekken tot jou takenpakket en niet uitwijden naar die van een ander.
Tekort aan personeel ja ja dus nieuwe aannemen en goed opleiden is de oplossing ooo maar dat kost geld en de geld gever heeft niet de feitelijke macht over het korps hmmmm.

Het geld moet toch vrijgemaakt worden, en zonder geld kan je niets. Doch heeft de politie al een forse investering van de 2e kamer gekregen. Ik denk niet dat we momenteel enig recht van spreken hebben dus. De geldvoorziening is nooit genoeg, en bij overheidsinstellingen zal altijd bezuinigd worden.. dat is niet anders. Maar vergeet ook niet dat je geld moet hebben voor je het uit kan geven
Pendec
Brigadier

Berichtdoor 40mmnoodsein » di feb 21, 2006 18:41

plus dat het leger geen problemen heeft om dingen te doen die
de politie niet wil.

Dit is natuurlijk onzin, zij zijn er voor totaal andere taken en hebben een andere doelstelling. Wil je dit toch blijven volhouden verzoek ik je om met argumenten te komen en evt. bronnen.

Dus andere taken daar voor opgeleid !! dus geen leger voor burger inzet.
Als je feiten wil vraag eens aan colega,s die van kmar naar klpd zijn gegaan.

Quote:

De kmar is er om militairen te kunnen arresteren en berechten. Het is niet voor niets een militaire politie. Uiteraard kunnen zij ook burgers aanhouden, maar dit heeft niets met een 'noodwet' te maken.

1e Wel lees de grond wet maar eens door ! kmar is een Militair.
2e Berechten gebeurd nu door een civile rechtbank (helaas)

Uiteraard is dus NIET waar dat een militair burgers kan aanhouden!
Wel dat dit recht gegeven is aan de kmar dankzei vage rechts artikelen!

PS. ik ben nu met onbezoldigd pensioen dus >>>>
Integriteit het verkanselde grootste goed.
40mmnoodsein
Aspirant

Berichtdoor Pendec » di feb 21, 2006 19:35

Six: Reactie was een beetje kort door de bocht, dit kan beter.
Pendec
Brigadier

Berichtdoor wally-b » wo feb 22, 2006 18:07

De KMar werkt op 2 Noodwetten.?????????

HMM.

Ik denk dat dat jij haast niet weet wat de KMar allemaal doet.

Als je naar Schiphol kijkt komt er totaal geen Politie aan te pas.
Op de KLPD SPOPO na omdat er een NS station is.

In art 6 PW staat de de KMar belast ik met de basis politiezorg op alle Nederlandse luchthavens.

De KMar heeft een AT die landelijk inzetbaar is. Tevens de enige AT die uit een heli kan fastropen.

Grenstaak. Eigenlijk de belangrijkste taak van de KMar. Dit is voor een gedeelte te vergelijken met Politiewerk.

Verdiep je maar eens in het werk van een KMar medewerker. Dit is heel breed.

Mocht ons Politiewerk zo slecht zijn dan zouden ze het ons ook niet geven.

Sorry dat ik zo reageer maar je komt op mij een beetje minderwaardig over.
Laatst bijgewerkt door wally-b op wo feb 22, 2006 18:15, in totaal 1 keer bewerkt.

wally-b
Hoofdinspecteur

Berichtdoor Six » wo feb 22, 2006 18:09

En kijk Wally, kun je zien dat je niet vanuit je emotie moet reageren want dan maak je fouten:
Tevens de enige AT die uit een heli kan fastropen.
Want hier klopt niets van.

't Zij je vergeven. :shock:
Arrestatieteam.nl

De Blauwe Baret
Eer, moed en kunne.
Six
Site Admin

Berichtdoor wally-b » wo feb 22, 2006 18:13

Dat roepen ze bij ons in de bladen.

Ik weet zeker dat niet alle AT's hier voor getraind zijn.

Welke wel dan?

wally-b
Hoofdinspecteur

Berichtdoor --X-- » wo feb 22, 2006 21:35

wally-b schreef:Dat roepen ze bij ons in de bladen.

Welke wel dan?

En wat ze in de bladen zetten geloof jij ??????

Nou ik kan je vertellen dat er wel degelijk AT's zijn die fastropen dan de Kmar. Zag al dat je een nuance had ingebracht van NIET ALLE AT's ipv KMAR enig AT is..... ook ik vergeef het je mijn zoon.

Enne ieder zijn eigen werk he..... respect voor elkaar.

Gegroet strijders
er was eens!!!!!!.....................en die was te laat!!!!
--X--
Inspecteur

Berichtdoor Russo » do feb 23, 2006 13:43

wally-b schreef:

Welke wel dan?

Ik denk niet dat het vreselijk van belang is om te weten welke AT's uit heli's kunnen fastropen en welke niet. AT's zijn ook evenals BSB-AT landelijk inzetbaar dus als er ergens gefastroped moet worden dan word het benodigde en gekwalificeerde personeel ook wel ingezet. Of ze nou uit A'dam komen of Gelderland maakt dan mijn inziens niet uit, als de klus maar geklaard word. :wink:
To protect and serve
Afbeelding
Russo
Agent

Berichtdoor Pendec » do feb 23, 2006 16:07

--X-- schreef:
wally-b schreef:Dat roepen ze bij ons in de bladen.

Welke wel dan?

En wat ze in de bladen zetten geloof jij ??????

Nou ik kan je vertellen dat er wel degelijk AT's zijn die fastropen dan de Kmar. Zag al dat je een nuance had ingebracht van NIET ALLE AT's ipv KMAR enig AT is..... ook ik vergeef het je mijn zoon.

Enne ieder zijn eigen werk he..... respect voor elkaar.

Gegroet strijders

Denk om je hart mijn vriend...

Maar inderdaad, het is nogal stupide de bladen te volgen..

Meerdere AT's maken gebruik van een heli en fast-rope.
(nog niet eens hebbend over de BBE)
Welke dat niet doen is niet een vraag die je moet stellen, dat doet er niet toe.

Respect naar elk vakgebied is het sleutelwoord van deze discussie inderdaad.
Pendec
Brigadier

Volgende

Keer terug naar Politie algemeen

Toon onbeantwoorde berichten

Toon nieuwe berichten