door S. » za feb 16, 2008 22:09
Heeren, eerst even mijn dank dat de meesten van jullie professioneel willen discussiëren over deze zaken. Los van ons verschil van mening over een aantal zaken, toch belangrijk.
LN; De CIA heeft bij mijn weten op dit moment 14 personen in dienst die de "enhanced interrogation techniques" mogen/"kunnen" toepassen, en hebben toegepast op ongeveer een dozijn Al Qaeda terroristen. Deze groep is samengesteld nadat er tenminste 3 CIA ondervragers weigerden om deze technieken te gebruiken, of formeel erin getraind te worden.
Velen onder hen begrijpen ondertussen dat het niet werkt om goede intel te krijgen. De reden erachter was om zo snel mogenlijk intel te verkijgen om asap daarop in te kunnen spelen.
Emile; Het is geen optie voor als alle opties "verlopen" zijn. Het gaat om snelheid van informatie inwinnen.
Als wij intel vergaren door waterboarding of andere martel tchnieken gebruiken wij die dan niet om "het verzet" uit te roeien of te "onderdrukken"? Hoezo niet? Als zo'n figuur vertelt waar z'n vriendjes zitten, denk je dan niet dat er een team op af gaat? Denk je niet dat die jongens GOEDE intel verdienen?
Wij kunnen martel praktijken niet goed praten met zo'n argument. De tegenstander ziet het namenljk niet zo en geeft hen ammunitie om tegen ons en onze eenheden te gebruiken.
Wat weet jij in hemelsnaam van wat voor ervaring de CIA met wat dan ook heeft?
Een paar klappen of één klap = martelen. Je moet van die eikel afblijven, hoe KUT dat ook is. Je Moet boven hem staan en hem doorgronden.
Fysiek geweld staat in deze gelijk aan onmacht... en dan moet je als ondervrager maar aan een andere carriëre gaan denken.
Wat betreft je tweede reactie, je hebt géén idee, maar leuk dat je probeert mee te doen.
Lancer; Mee eens. En hij is 20.
Sine Pari; Waterboarding zoals ik het omschreven heb is zoals het wordt uitgelegd en uitgevoerd aan de Navy SERE school volgens de voormalig Master Instructor and Chief of Training at the US Navy Survival, Evasion, Resistance and Escape School (SERE) in San Diego, California. Ik ben het eens dat de techniek die jij beschrijft onder dezelfde noemer door het leven gaat, net zoals men het laten zakken van een gevangene in een bak water "the barrel" ook wel waterboarding noemt.
De gemene deler is dat men tenminste denkt te verdrinken, vreest voor zijn leven en daardoorinformatie geeft. Denk dat je het met die definitie eens kan zijn.
Wat betreft de fysieke gevolgen, deze zijn welliswaar kort, maar ze zijn er wel. Maar dat is slechts denk ik een verschil van wat jij en ik verstaan onder fysieke gevolgen. Waterboarding zoals ik beschreven heb kan wel degenlijk ook verregaande fysieke gevolgen hebben. Daarom is bij de SERE training, iig de NAVY variant, een dokter aanwezig.
Ik stel de technieken gelijk aan de technieken die die personen gebruikten. Absoluut, het is ook hetzelfde in de zin dat je een martel techniek gebruikt om informatie uit een gevangene te krijgen. De reden dat waterboarding in SERE voorkomt is om mensen te laten ervaren dat een slechte totalitaire vijand deze technieken om de minste reden zou gebruiken.
Ik snap dat je het niet erg vind dat op die drie personen waterboarding gebruikt is, en ik snap tot op zekere hoogte waarom dat gebeurt is. Ik ben echter van mening dat wij ons niet moeten verlagen tot hun technieken, zeker niet als de reguliere technieken betere intel opleveren.
Groet,
S.