Welcome Anonymous !

Over de Arrestatieteams en andere speciale politie-eenheden.

Hirch Ballin wil een internationaal arrestatieteam

Algemene zaken omtrent het Arrestatieteam.

Moderators: --X--, Doggieman

Berichtdoor politieverzamelaar » di jul 29, 2008 9:27

Frans voorstel voor Europese cyberpolitie

Vrijdag 25 juli 2008, 11:02 - EU-voorzitter Frankrijk wil dat Europol de coördinatie gaat doen voor grensoverschrijdende opsporing naar phishers, scammers en andere cybercriminelen.

Daartoe heeft de Franse Minister van Justitie een voorstel ingediend bij de Raad van Europese ministers van Justitie, die bijeen is in Brussel. De Europese commissie zelf is enthousiast over het plan en zegde meteen geld toe voor de te vormen unit van Europese cyberspeurders. Die zullen kantoor gaan houden in het hoofdkantoor van Europol in Den Haag.

Bij veel cybercriminaliteit staan nationale opsporingsinstanties met de handen in het haar omdat de kwaadaardige website en de daders erachter zich in het buitenlang bevinden. Maar de meesten houden zich echter wel schuil in landen buiten Europa, waar ook de lange arm van Europol niet reikt. Daartoe zou Europol dan moeten samenwerken met bijvoorbeeld Interpol.

Minister Hirsch Ballin toont zich ook vurig voorstander van het plan, meldt ANP. Hij pleit er zelfs voor de cyberunit van Europol meteen uit te bouwen. Behalve speur- en coördinatiewerk zou er tevens een internationaal arrestatieteam moeten komen om de cyberboeven ook daadwerkelijk in de kraag te vatten. "Het idee heeft alleen zin als Europol ook gezamenlijke teams kan formeren om de daders aan te pakken", aldus Hirsch Ballin.
http://www.arrestatieteam.info = een aanvulling, geen concurrent. Ga eens kijken.
politieverzamelaar
Agent

Berichtdoor -=BE=- » di jul 29, 2008 11:26

Het idee is goed. Alleen het gedeelte van het internationale AT zie ik niet zitten.

Zie er niet echt de meerwaarde van in. Waarom laat je deze aanhoudingen niet doen door de normale AT, of als het in het buitenland is niet door de lokale eenheden daar ter plaatse.
Heb je dadelijk weer een eenheid waar een bak geld in wordt gepompt, die bijna niet ingezet worden, voor de taken waar ze eigenlijk voor zijn opgezet.
Avoid the fight if you can, but if there is a fight, be in it to win.
-=BE=-
Agent

Berichtdoor politieverzamelaar » di jul 29, 2008 11:29

Zal wel te maken hebben met kostenbesparing door schaalvergroting en krapte op de arbeidsmarkt. Kijk wat er in Nederland allemaal is veranderd de afgelopen jaren. En niet allemaal ten goede....
http://www.arrestatieteam.info = een aanvulling, geen concurrent. Ga eens kijken.
politieverzamelaar
Agent

Berichtdoor Bleu_E1000 » di jul 29, 2008 12:14

-=BE=- schreef:Het idee is goed. Alleen het gedeelte van het internationale AT zie ik niet zitten.

Zie er niet echt de meerwaarde van in. Waarom laat je deze aanhoudingen niet doen door de normale AT, of als het in het buitenland is niet door de lokale eenheden daar ter plaatse.
Heb je dadelijk weer een eenheid waar een bak geld in wordt gepompt, die bijna niet ingezet worden, voor de taken waar ze eigenlijk voor zijn opgezet.

Ik denk dat het juist goed is om zo'n internationale AT op te richten. We hebben allemaal wel kunnen lezen (en in een niet nader genoemd filmpje kunnen zien en horen) dat de AT's in Nederland een zeer grote werkdruk hebben, als het gaat om inzetten. Als we niet zo'n int. AT in 't leven zouden roepen, krijgen ze de inzetten die daar onder zouden vallen er ook nog bij; lang leve de werkdruk... Ok, ik snap ook wel dat zo'n int. AT waarschijnlijk samengesteld wordt uit AT-leden van de deelnemende landen, maar het gaat om het idee. Misschien gaan ze daar wel extra mensen voor werven/opleiden.
"Levende vissen zwemmen tegen de stroom in, alleen de dode drijven mee."
Mr. L. Einthoven
Bleu_E1000
Commissaris

Berichtdoor -=BE=- » di jul 29, 2008 12:43

Ben bang dat je dan hetzelfde verhaal krijgt als de DSI.

En hoe zit het met de leden van het team. Bestaat zo'n team dan uit leden van verschillende nationaliteiten. Als er een inzet is in oost-duistland. Moeten de teamleden dan vanuit Nederland worden ingevlogen, of is zo'n team dat zo groot dat het gedeelte dat "in de buurt" is het op kan pakken?
Laatst bijgewerkt door -=BE=- op di jul 29, 2008 12:54, in totaal 2 keer bewerkt.
-=BE=-
Agent

Berichtdoor politieverzamelaar » di jul 29, 2008 12:46

Ik weet niet hoeveel personeel onze Duitse en Belgische buren beschikbaar stellen. Misschien lossen wij onze problemen er wel mee op!
politieverzamelaar
Agent

Berichtdoor Bleu_E1000 » di jul 29, 2008 13:16

-=BE=- schreef:Ben bang dat je dan hetzelfde verhaal krijgt als de DSI.

En hoe zit het met de leden van het team. Bestaat zo'n team dan uit leden van verschillende nationaliteiten. Als er een inzet is in oost-duistland. Moeten de teamleden dan vanuit Nederland worden ingevlogen, of is zo'n team dat zo groot dat het gedeelte dat "in de buurt" is het op kan pakken?

Hmm ja daar heb je idd 'n punt..
"Levende vissen zwemmen tegen de stroom in, alleen de dode drijven mee."
Mr. L. Einthoven
Bleu_E1000
Commissaris

Berichtdoor wally-b » vr aug 01, 2008 14:15

Dit doet met denken aan Tom Clancey zijn Rainbow 6.

Dit gaat nooit werken. Je kan dan beter ieder Navo/VN-land om je 2 jaar aanwijzen ofzo.
"Sommigen worden agressief uit vrees om bang te zijn."

Quote:Cherbulier

:at: :lmb: :sbs: :kct: :bbe: :marn:
wally-b
Hoofdinspecteur

Berichtdoor politieverzamelaar » vr aug 01, 2008 14:39

wally-b schreef:...Dit gaat nooit werken. ............

Wat een straffe stelling Wally, waar is die op gebaseerd?
politieverzamelaar
Agent

Berichtdoor wally-b » vr aug 01, 2008 15:46

Omdat je met een taalbarriere, procedure verschil, wetgeving, en tal van dat soort zaken te maken krijgt.

Daarom liever 1 land die een aantal jaar gewoon de plicht heeft om de internationale veiligheid te dienen.

wally-b
Hoofdinspecteur

Berichtdoor wally-b » vr aug 01, 2008 15:49

Laat ik het anders stellen:

Wat zijn dan de voordelen?

wally-b
Hoofdinspecteur

Berichtdoor Guido » vr aug 01, 2008 20:16

wally-b schreef:Laat ik het anders stellen:

Het enige wat ik zo snel kan bedenken is dat je kennis centraal is. Mochten ze genoeg inzetten hebben om kennis te vergaren ;)
Guido
Agent

Berichtdoor -=BE=- » vr aug 01, 2008 21:49

Guido schreef:

Het enige wat ik zo snel kan bedenken is dat je kennis centraal is. Mochten ze genoeg inzetten hebben om kennis te vergaren ;)

:?
Snap niet helemaal wat je bedoeld. Over de kennis vwb de inzetten. Hou het dan gewoon bij de bestaande teams. Daar zit al een hoop kennis.
-=BE=-
Agent

Berichtdoor Guido » za aug 02, 2008 5:47

-=BE=- schreef:
Guido schreef:

:?
Snap niet helemaal wat je bedoeld. Over de kennis vwb de inzetten. Hou het dan gewoon bij de bestaande teams. Daar zit al een hoop kennis.

Lijkt mij dat een team wat aanhoudingen verricht nav "cybercriminaliteit" een andere aanpak hanteerd als een AT wat wij kennen. Heb überhaubt mijn twijfels bij de term AT voor dit soort zaken.
Guido
Agent

Berichtdoor Ro » zo aug 03, 2008 22:55

Ondanks de voor en na delen lijkt het mij wel wat om in zo'n team te zitten :D :D . Dan in Belgie een aanhouding dan een in Engeland dan weer naar Frankrijk. Goed voor frequent flyer miles!

Maar op een serieuzere noot. Het lijkt mij persoonlijk handiger om aanhoudingen door het betreffende land te doen. Dat een stel mensen van zo'n cyberteam hem dan komt ophalen lijkt me handiger. Je zit namelijk indd met wetgeving, taalbarriere enz.

Ro.
Ro
Agent

Volgende

Keer terug naar Arrestatieteam

Toon nieuwe berichten